رفاه

۱۳۹۶/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۰۵

کاهش ابتلا به تب کریمه کنگو

ایسنا| معاون اداره کنترل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به آخرین وضعیت شیوع ویروس تب کریمه کنگو از کاهش آمار ابتلا به این بیماری طی دو دهه اخیر خبر داد. دکتر محمود نبوی درباره آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور گفت: امسال در یکی از کشتارگاه‌های صنعتی زاهدان به علت خرابی سیستم تهویه، محوطه نگهداری گوشت به مدت سه روز تعطیل می‌شود ولی به علت ناآگاهی، مسوولان کشتار را متوقف نکردند و دام کشته شده را مستقیم به بخش بسته‌بندی آوردند. در نتیجه ۱۷نفر از کارگران این قسمت علامت تب و خونریزی پیدا کردند که در 4نفر از آنها این نشانه‌ها شدید بوده‌ است. ۱۳ نفر نیز آزمایش ویروس‌شناسی مثبت داشتند. این کارگران به بخش عفونی بیمارستان بوعلی زاهدان منتقل شده‌اند که خوشبختانه تمام آنها بهبود پیدا کردند. یک مورد نیز گزیدگی توسط کنه بود که باعث شد فرد به این بیماری مبتلا شود.

وی افزود: در سال‌های اول شناخت این بیماری در دهه ۷۰ سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ مورد از این بیماری در کشور تشخیص داده می‌شد که بیشتر در مرزهای شرقی کشور بود. اوایل که این بیماری درست شناخته نمی‌شد و دیر متوجه آن می‌شدند ۳۰ تا ۵۰ درصد تلفات داشت. در حال حاضر که این بیماری شناخته شده‌ است تلفات به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است. درست است که مخزن اصلی این بیماری در طبیعت کنه‌های سخت است، ولی مواردی که در کشور ما آلوده شده‌اند، بیشتر از طریق دام‌های آلوده بوده‌ است.


تهرانی‌ها رکورددار محرومیت از گواهینامه

ایلنا| در طول سال ٩٥ نزدیک به ٦٥٠ گواهینامه در تهران بزرگ توسط پلیس راهور ضبط شده است. رییس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه سال ٩٥، استانی که بیشترین تعداد گواهینامه‌های ضبط شده را به خود اختصاص داده، تهران بزرگ است و نزدیک به ٦٥٠جلد گواهینامه در آن ضبط شده، گفت: در رتبه دوم استان اصفهان با ضبط ٥٧٤ جلد گواهینامه و در رتبه سوم استان زنجان با ضبط ٢٩٢جلد گواهینامه قرار دارد.

سرهنگ کرمی اسد در پاسخ به این سوال که محرومیت از رانندگی چه مراحلی دارد، توضیح داد: «٣ مرحله وجود دارد. در مرحله اول، اگر متخلف به دلیل تخلفات ٢٠گانه، ٣٠ نمره منفی کسب کند به مدت ٣ ماه حق رانندگی ندارد. بعد از ٣ ماه با پرداخت جریمه مربوط مجددا می‌تواند وارد چرخه ترافیک شود. اگر مجددا ٢٥ نمره منفی کسب کند وارد مرحله دوم شده و به مدت ٦ ماه از رانندگی محروم می‌شود.

بعد از ٦ ماه، باز با پرداخت جریمه مربوط می‌تواند فرصتی برای رانندگی داشته باشد.» این در حالی است که به گفته سرهنگ کرمی اسد، اگر راننده باز هم قوانین را رعایت نکند و ٢٠ نمره منفی کسب کند وارد مرحله سوم شده و بعد از کسب این ٢٠ نمره، گواهینامه‌اش باطل می‌شود و تا یک‌سال حق رانندگی نخواهد داشت.


گزارش 1200مورد مسمومیت کودکان با موادمخدر

ایسنا| رییس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه سال گذشته 1189مورد مسمومیت کودکان با مواد مخدر گزارش شد، گفت: از این تعداد پس از بررسی‌های لازم ۴۶۷ کودک به بهزیستی تحویل، ۶۴۷ نفر به خانواده و ۶۰ نفر به اقوام سپرده شدند و ۱۵ کودک نیز فوت کردند.

حسین اسدبیگی با اشاره به ماموریت‌های اورژانس اجتماعی در خصوص کودکان مبتلا به مسمومیت با مواد مخدر اظهار کرد: سال گذشته همکاران ما با کمک مردم، نهادهای مردمی و منابع مختلف و به خصوص مراکز درمانی وارد امر رسیدگی به وضعیت کودکان مسموم شده با مواد مخدر که عمدتا از مادران معتاد به دنیا می‌آیند، شدند. وی افزود: از ابتدای سال ۹۵ و قبل از آن جلساتی با وزارت بهداشت داشتیم که منجر به صدور چند بخشنامه به دانشگاه‌های علوم پزشکی شد.

بر این اساس مراکز درمانی مسوول شدند تا به محض مشاهده چنین مواردی با همکاران ما تماس بگیرند تا کودکی که دچار مسمومیت با مواد مخدر است تحت بررسی قرار گرفته و اگر لازم شد پرونده قضایی برای وی تشکیل بشود. رییس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور افزود: بر اساس گزارش‌های استانی در سال ۹۵، ۱۱۸۹مورد کودک مسموم با مواد مخدر مشاهده شد.


ثبت سفارش کتب «کلاس اولی‌ها» از ۱۵ تیرماه

فارس| معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: مهلت ثبت‌نام کتاب‌های درسی پایه‌های دوم تا ششم دوره ابتدایی، پیش‌دانشگاهی و پایه‌های هشتم و نهم استعدادهای درخشان تا ۱۵ خرداد ادامه دارد. حسین طلایی‌زواره معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به جزئیات ثبت‌نام کتب درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی 97-96 اظهار داشت: ثبت سفارش اینترنتی کتاب‌های درسی پایه‌های دوم تا ششم دوره ابتدایی، پیش‌دانشگاهی و کتاب‌های درسی تکمیلی دوره متوسطه اول در پایه‌های هشتم و نهم ویژه استعدادهای درخشان از 19 فروردین شروع شده و تا 15 خردادماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: امسال علاوه بر این دو دوره تحصیلی، کتاب‌های درسی پایه‌های دهم و یازدهم در متوسطه دوم در شاخه فنی و حرفه‌یی و در متوسطه اول، کتب درسی پایه هفتم استعدادهای درخشان، از طریق ثبت سفارش اینترنتی از تاریخ 15 تیرماه لغایت 17 شهریورماه انجام می‌شود. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: والدین دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی توجه داشته باشند هنگام ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس، اطلاعات آنها در سامانه ستاد ثبت شود و پس از ثبت اطلاعات این دانش‌آموزان، آنها می‌توانند از 15 تیر لغایت 17 شهریور ماه به سامانه ثبت سفارش مراجعه کرده و ثبت سفارش کتاب‌ها را انجام دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر