اخبار بورس کالا

۱۳۹۶/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۷۹۲

تسهیل صادرات محصولات پتروشیمی با همکاری بورس کالا

با همکاری بورس کالای ایران، وزارت نفت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، صادرات محصولات پتروشیمی تسهیل شده و سرعت می‌گیرد. به گزارش تعادل، رییس کل گمرک ایران با اعلام این خبر در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بر این اساس با تصمیم‌های جدید در زمینه صادرات فرآوده‌های پتروشیمی در راستای کاهش معطلی صدور این محصولات با همکاری بورس کالای ایران، وزارت نفت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دیگر تشریفات مربوط به تقسیم صادرکنندگان این کالا به صادرکنندگان خوشنام و دیگر صادرکنندگان منتفی می‌شود. مسعود کرباسیان این تصمیم را گامی برای سرعت بخشیدن به صدور تولیدات پتروشیمی ارزیابی کرد و گفت: با این شیوه واحدهای تولیدی پتروشیمی که از طریق بورس کالا خوراک خود را تهیه و با واسپاری تعهد، کالا را صادر می‌کنند و بعد از آن استاندارد نتیجه آزمایش کالا را به گمرک اعلام می‌کند.


فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدود نمی‌شود

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به دستورالعمل سرمایه‌گذاری اوراق بهادار برای موسسات مالی و بانک‌ها گفت: این مصوبه یکم خرداد ابلاغ شده است و حد سرمایه‌گذاری بانک‌ها در اوراق بهادار را محدود می‌کند. محمودرضا خواجه نصیری در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیل «عصر مالی» با اشاره به اینکه این دستورالعمل ابهامی ایجاد کرده است که فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدود یا متوقف خواهد شد، اظهار کرد: این دستورالعمل در خصوص سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صندوق‌هاست و فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد چراکه بانک‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم قابل توجهی ندارند بلکه این صندوق‌ها هستند که سرمایه خود را در بانک‌ها می‌گذارند. این دستورالعمل سرمایه‌گذاری بانک‌ها به عنوان صاحب واحد در صندوق‌ها را ممنوع کرده است. وی ادامه داد: در حال حاضر صندوق‌ها منابع خود را در بانک‌ها سپرده می‌کنند و بانک‌ها سرمایه قابل توجهی در صندوق‌ها ندارند.

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان با اشاره به اینکه این ابلاغیه اعلام کرده است بانک‌ها نمی‌توانند واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بخرند، ادامه داد: این در حالی است که واحدهای این صندوق‌ها توسط مردم خریداری می‌شود و صندوق‌ها بخشی از این منابع را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و محدودیتی برای صندوق‌ها در این خصوص وجود ندارد. خواجه نصیری با تاکید بر اینکه این ابلاغیه ابهام دارد و تفسیر آن صحیح نیست، ادامه داد: صندوق‌ها کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، هیچ محدودیتی برای فعالیت صندوق‌ها ایجاد نشده و نگرانی برای دارندگان واحدهای صندوق‌ها وجود ندارد. وی ادامه داد: البته دستورالعمل در خصوص واگذاری سهام و اوراق ا بهادر و سهام متعلق به بانک‌ها در صورتی که بانک مرکزی برای فروش سهام به بانک‌ها فشار وارد کند، بازار سهام را متاثر می‌کند. وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در تصمیم‌هایش بازار سرمایه را در نظر نمی‌گیرد، ادامه داد: تصمیم‌های بانک مرکزی این‌بار در حوزه معاملات سهام و بازار سرمایه تاثیر دارد و بانک مرکزی برای چنین تصمیم‌هایی باید ظرفیت‌های بازار سرمایه را در نظر بگیرد. وی با اشاره به اینکه تکالیف فروش سهام بانک‌ها که از طرف بانک مرکزی به آنها ابلاغ شده است، قابل اجرا نیست، ادامه داد: بانک‌ها سال‌هاست که بنگاه داری می‌کنند و نمی‌توان با راه‌حل‌های سریع این روند را متوقف کرد. فقط می‌توان آن را کاهش داد اما نمی‌توان انتظار داشت بانک‌ها یک شبه از بنگاه داری دست بکشند.


گزارش هفتگی از معاملات بورس انرژی ایران

بورس انرژی طی هفته گذشته شاهد انجام معاملات مختلف در بازار برق، سلف موازی استاندارد و رینگ بین‌المللی این بورس بود.

به گزارش «تعادل»، در جریان معاملات آخرین روز معاملاتی بورس انرژی ایران (چهارشنبه 3 خرداد 96)، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 2 قرارداد معادل 48 مگاوات ساعت به ارزش یک میلیون و 700 هزار تومان بود. در این روز، نمادهای بارپایه با متوسط قیمت 37 هزار تومان بر مگاوات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. در آغاز جلسه معاملاتی چهارشنبه، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 02/04/96 گشایش یافتند و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 07/03/96، 08/03/96 و 09/03/96 در پایان جلسه معاملاتی متوقف و فرآیند تحویل آنها آغاز شد. همچنین در روز چهارشنبه در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد سنندج 961، یک قرارداد با ارزشی بیش از 400 هزار تومان معامله شد. در مجموع ارزش معاملات روز چهارشنبه بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به 2 میلیون و 100 هزار تومان رسید. در جریان معاملات روز سه‌شنبه 2 خرداد ماه 96 بورس انرژی ایران، در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه، در نماد ستاره بیش از یک میلیون و 700هزار قرارداد با ارزشی بیش از 422 میلیون تومان معامله شد. از ابتدای سال جاری تاکنون 126 هزار و 17 قرارداد به ارزش بیش از 35 میلیارد تومان در این تابلو مورد معامله قرار گرفته است. همچنین بازار برق بورس انرژی ایران نیز در این روز شاهد معامله یک قرارداد معادل 24 مگاوات ساعت به ارزش 800 هزار تومان بود. سه‌شنبه گذشته همچنین نمادهای بارپایه با متوسط قیمت 35 هزار تومان بر مگاوات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. در آغاز جلسه معاملاتی روز سه‌شنبه، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 01/04/96 گشایش یافتند. در مقابل نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 06/03/96 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 06/03/96 در پایان جلسه معاملاتی این روز متوقف و فرآیند تحویل آنها آغاز شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر