آی‌تی

۱۳۹۶/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۷۸۸

همکاری نظام صنفی رایانه‌ای با مرکز ملی فضای مجازی

سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور و مرکز ملی فضای مجازی توافق کردند در خصوص رفع موانع کسب و کار و شفاف‌سازی قوانین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با یکدیگر همکاری کنند. در نشستی که با حضور مجتبی جعفری قائم‌مقام رییس و معاون امنیت مرکز ملی فضای مجازی و ناصرعلی سعادت رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور برگزار شد، موانع و مشکلات فعالیت در صنعت ICT کشور مورد بررسی قرار گرفت و طرفین به توافق رسیدند در جهت رفع مشکلات و به‌طور مشخص قوانین دست و پا گیر و متناقض در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با یکدیگر مشارکت کنند. رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور با اشاره به اینکه قوانین دست و پاگیر و محدودیت‌های فراوان، بخش خصوصی صنعت ICT کشور را دچار مشکلات بسیاری کرده است، گفت: حتی در برخی موارد شرکت‌ها را به ورشکستگی کشانده شده است. این خطر احساس می‌شود که فعالان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور سرمایه‌های خود را از این عرصه خارج کنند. سعادت خاطرنشان کرد: باید برای برون‌رفت از این مسائل بخش خصوصی و دولت با همکاری یکدیگر چاره‌جویی کنند تا فضای کسب‌وکار در این حوزه را برای ادامه فعالیت، رشد و توسعه اقتصادی آن مهیا کند. قائم‌مقام رییس و معاون امنیت مرکز ملی فضای مجازی نیز با تاکید بر لزوم رفع مشکلات و موانع صنعت ICT کشور گفت: بر اصلاح و شفاف‌سازی قوانین تاکید داریم. مرکز ملی فضای مجازی نیز در جهت رفع این موانع آماده همکاری است. سعادت نیز با تقدیر و تشکر از توجه معاون امنیت مرکز ملی فضای مجازی به این موضوع، گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌یی آمادگی هر نوع همکاری در زمینه بهبود فضای کسب‌وکار را دارد و در گام نخست فهرستی از مشکلات و معضلات صنعت ICT و راهکارهای پیشنهادی جهت رفع آنها را تهیه و تدوین می‌کنیم و جهت پیگیری به مرکز ملی فضای مجازی ارائه خواهیم کرد.


انتخاب بهترین نام برای «شتاب‌دهنده ملی»

شرکت مخابرات ایران در راستای حمایت از تولید ملی و ایجاد بستری برای حمایت از شرکت‌های نوپا، در نظر دارد، شتاب‌دهنده ملی را در سراسر استان‌های کشور راه‌اندازی کند. هدف از ایجاد یک شتاب‌دهنده در سطح ملی و به صورت یکپارچه اتصال محصولات تولیدی حوزه محتوای فضای مجازی به بازار عنوان شده و یک شرکت نوپا و نوآور به تجاری‌سازی ایده نیاز دارد و مخابرات می‌تواند از این طرح‌ها حمایت کند. قرار است شتاب‌دهنده ملی در سطح کلیه استان‌های کشور راه‌اندازی شود که هدف از آن، حمایت از کسب وکارهای نوپا و سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای ایده‌هایی است که توانایی رسیدن به محصول را ندارند.

به گفته مسوولان مخابرات، حمایت از ایده‌های نو در سه بخش سخت‌افزار، نرم‌افزار و محتوا صورت می‌گیرد و تمرکز بیشتر مخابرات برای بهره‌برداری از سرویس‌های نو و تجهیزات مربوط به فناوری‌های جدید از جمله اینترنت اشیاء است. از نقطه ضعف‌‌های مراکز شتاب‌دهنده در کشور عدم اتصال به بازار مصرف است که در برنامه ایجاد شتاب‌دهنده ملی، ایجاد شبکه‌یی از همکاران تجاری برای اتصال به بازار مصرف در دستور کار مخابرات است چرا که شبکه مخابراتی کشور به بازار و مشتریان متصل است و این می‌تواند نقطه قوتی برای ارائه محصول شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ در بازار باشد و ایده‌ها به راحتی قابل تجاری‌سازی خواهند بود.

شتاب‌دهنده ملی در مرکز و شعب آن در کلیه استان‌های کشور به صورت متمرکز اداره و مدیریت می‌شوند و از ایده‌ها و کسب و کارهایی در خصوص خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش‌های پزشکی، شهر هوشمند، وسائل نقلیه و انرژی حمایت می‌کند. همچنین جذب شرکت‌های نوپا در چند مرحله پیش شتاب‌دهی، شتاب‌دهی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر صورت می‌گیرد. در این زمینه روابط‌عمومی شرکت مخابرات ایران اعلام کرده که در نظر دارد با مشارکت مخاطبان نام مناسبی را برای شتاب‌دهنده خود انتخاب کند و از علاقه‌مندان درخواست کرده نام‌های پیشنهادی خود را تا 7 خرداد ماه با ذکر مشخصات کامل خود از طریق نشانی الکترونیکی info@tci.ir برای این دفتر ارسال کنند. ارسال نام پیشنهادی فراخوان به همراه مشخصات فرد، از طریق بخش نظرات کاربران همین خبر امکان‌پذیر است. نام‌های پیشنهادی در کمیته ویژه، انتخاب و به پیشنهاد‌کننده برگزیده جایزه اعطا می‌شود.


تولید بردهای الکتریکی کاربردی در حوزه‌های صنعتی

محققان کشور با انجام مطالعاتی در زمینه تولید برد، موفق به طراحی و عرضه به‌روزترین بردها برای کاربرد در بخش‌های صنعتی و تحقیقاتی شدند.

حمیدرضا سعیدی از محققان تیم تحقیقاتی این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تولید بردهای تخصصی را از محورهای مطالعاتی این گروه نام برد و ادامه داد: ما به صورت تخصصی اقدام به تولید برد کردیم، به گونه‌یی که طراحی‌های ما همپای دنیا به پیش می‌رود.

وی استراتژی این تیم تحقیقاتی را رصد تحقیقات در این حوزه ذکر کرد و یادآور شد: بر این اساس اگر شرکتی در حوزه تولید برد اعلام کند که در آینده محصولی را عرضه خواهد کرد، ما بر این اساس طراحی‌های خود را اجرایی می‌کنیم و به این ترتیب طراحی و تولید ما همواره به‌روز است. سعیدی با اشاره به ویژگی‌ بردهای تولید شده، با تاکید بر اینکه از این بردها درجهت پردازش‌های خاصی می‌توان استفاده کرد، یادآور شد: این بردها سیگنال‌های مورد نظر را دریافت و با تبدیل سیگنال‌های آنالوگ به سیگنال‌های دیجیتال اقدام به پردازش این سیگنال‌ها و کدنویسی می‌کند. وی کاربرد این بردها را در حوزه‌های نظامی، مخابرات، پزشکی، تحقیقاتی، صنعتی، اکتشاف نفت و هر یک از صنایعی که نیاز به پردازش داشته باشند، دانست. سعیدی با اشاره به کاربردهای این بردها در صنایع اکتشاف نفت توضیح داد: در اکتشاف معادن ابتدا از زمین نمونه‌برداری می‌شود و در صورت مقرون به صرفه بودن اقدام به احداث چاه نفت می‌شود که این فرآیند با استفاده از روش‌های مرسوم نمونه‌برداری و پردازش داده‌ها زمان زیادی نیاز دارد. وی اضافه کرد: بردهای ساخته‌شده تنها در مدت چند ساعت ماموریت‌های مورد نظر را انجام می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر