ترامپ منتظر 11 سپتامبری دیگر باشد

۱۳۹۶/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۷۸۳

ایندیپندنت

وزیر امور خارجه ایران گفته است که دونالد ترامپ باید وقت مفیدش را در ریاض پای بحث با میزبان سعودی خود برای چگونگی جلوگیری از 11 سپتامبری دیگر صرف کند به جای اینکه به دیگر کشورها با ادعای تروریستی خود اتهام بزند. ترامپ در سخنرانی خود در پایتخت سعودی در جمع سران عرب بارها و بارها به ایران حمله کرد و ادعا کرد: «تامین بودجه سلاح، آموزش نیروهای شبه نظامی که به گسترش تخریب و هرج و مرج منجر می‌شود» توسط ایران برای حمایت از بشار اسد در سوریه انجام می‌شود تا اسد به «جرایم غیرقابل بیان» خود ادامه دهد.

رییس‌جمهور ایالات متحده افزود که مردم در ایران «سختی و ناامیدی را تحت کنترل رهبرانی تحمل می‌کنند که بی‌پروا به دنبال ترور و درگیری هستند.»

پیش از او ملک سلمان لب به اعتراض علیه ایران گشوده و ایران را «پرچمدار تروریسم» توصیف کرد بود. از 19 تروریستی که در سال 2001 نزدیک به 3هزار نفر را در نیویورک کشتند، حدود 11 نفر آنها سعودی بودند و اتهاماتی نیز علیه اعضای ارشد خاندان سلطنتی عربستان برای همدستی در این حمله وجود دارد.

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به درستی به ترامپ اشاره می‌کند که با وجود تمام این مدارک این عربستان سعودی است که در پشت حادثه تروریستی 11 سپتامبر قرار دارد. ظریف گفت: «ترامپ باید با سعودی‌ها وارد گفت‌وگو درباره راه‌های جلوگیری از ادامه دمیدن سوخت به آتش تروریست در منطقه شود تا حوادثی مانند 11 سپتامبر توسط حامیان مالی آنها در کشورهای غربی تکرار نشود. شما به‌راحتی خواهید یافت که چه کسی باعث فروریختن مرکز تجارت جهانی شد چراکه اسناد بسیار محرمانه آن موجود است. شما خواهید فهمید که سعودی در این پرونده دخالت دارد.»

سایه عقاید ترامپ هفته گذشته در انتخابات ایران ظاهر شد. ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی گفت که توافق هسته‌یی سال 2015 که با تهران انجام شد «بدترین معامله‌یی است که تاکنون انجام شده» و او مصمم بود که «این اشتباه فاجعه‌بار را به اتمام برساند. » از آن زمان دولت ترامپ با وجود اکراه به این مساله اعتراف کرد که ایران مطابق با شرایط این قرارداد تعهد خود را حفظ کرده است اگرچه او تهدیدات مکرر خود را علیه تهران ادامه داد. این ترس وجود داشت که ایران پس از انتخاب در دست تندروها قرار بگیرد و قرارداد هسته‌یی امضا شده در دوران روحانی مورد حمله واقع شود.

پس از پیروزی گسترده روحانی در برابر رقیب محافظه‌کارش ابراهیم رییسی، مقامات ایرانی حالا با دقت بیشتری سخنان ترامپ در عربستان‌سعودی و مقصد بعدی‌اش اسراییل را دنبال می‌کنند.

این درحالی است که رییس‌جمهور امریکا موظف است در این دو کشور که دشمنان اصلی ایران به‌حساب می‌آیند تصویری ناپسند از ایران ارائه دهد. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا پیش از ترامپ این وظیفه را به‌عهده داشت.

او ایران را به اجرای «شبکه تروریستی» و تمایل به «گسترش تدارکات و نیروها در تمام منطقه» متهم کرد. ترامپ قراردادی تسلیحاتی به ارزش 110میلیارد دلار با عربستان سعودی بست که می‌تواند 350میلیارد دلار تا یک دهه بعد افزایش پیدا کند.

در حال حاضر با این قرارداد، پادشاهی عربستان بزرگ‌ترین مشتری صادرات نظامی ایالات متحده است.

رییس‌جمهور ایالات متحده مانند یک تاجر اسلحه در سفر خود به منطقه مدام موضوع فروش سلاح را در نشست رهبران عرب در ریاض پیش می‌کشید.

او به امیر قطر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی قول داد که این دو «تعداد زیادی از تجهیزات نظامی فوق‌العاده زیبا را تبادل خواهند کرد چرا که هیچ کجا به مانند امریکا اسلحه نمی‌سازد. » ترامپ در دیدار با امیر کویت صباح احمد الصباح هم این کشور را مشتری خوبی برای سلاح‌های امریکایی توصیف کرد.

این درحالی است که محمد هاشمی‌رفسنجانی، عضو برجسته مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود که روزی همان اسلحه‌هایی که خانواده سلطنتی عربستان خریداری می‌کنند نتیجه معکوس داده و علیه خودشان استفاده می‌شود. محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی‌رفسنجانی است و این دو در مبارزات دوران انقلاب ایران در برابر رژیم شاه نقشی تعیین‌کننده داشتند. او اضافه کرد: «ما این مساله را پیش از این دیده‌ایم. سعودی‌ها میلیاردها دلار برای خرید اسلحه خرج کرده‌اند درحالی که ظرفیت جذب این میزان سرمایه را ندارند.

آنها همزمان با شورش‌های داخلی مواجه هستند که تلاش دارند آنها را مخفی نگه دارند و با جنگی پرهزینه نیز در یمن روبه رو هستند. شاه نیز میلیاردها دلار و بیش از حد برای خرید اسلحه از امریکا صرف کرد درحالی که این میزان بیش از ظرفیت ما بود. 65هزار امریکایی در ایران حضور داشتند و اکثر آنها در بخش نظامی فعال بودند. اما انقلاب آمد و این سلاح‌ها در برابر خود رژیم استفاده شد. ما آنچه در عربستان سعودی در جریان است را تماشا خواهیم کرد و فکر می‌کنم سرنوشت خانواده سلطنتی عربستان همان چیزی است که برای سلسله پهلوی پیش آمد. در جهان امروز فضای کمتر و کمتری برای پادشاهی‌های منطقه مانند عربستان سعودی وجود دارد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر