تعلیق اجرای فرمان مهاجرتی ترامپ تمدید شد

۱۳۹۶/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۷۷۹

گروه جهان| یک دادگاه تجدیدنظر فدرال امریکا تعلیق اجرای فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ را تمدید کرد. این درحالی است که جف سشنز دادستان کل امریکا، در واکنش به این حکم گفته وزارت دادگستری در این باره به دیوان عالی شکایت خواهد کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، فرمان اجرایی ترامپ که چند ماه پیش صادر شد، مهاجرت و سفر شهروندان 6 کشور با جمعیت عمدتا مسلمان به امریکا را به‌طور موقت تعلیق می‌کرد. براساس این فرمان رییس‌جمهوری امریکا، ورود شهروندان کشورهای ایران، لیبی، سوریه، سومالی، سودان و یمن به ایالات‌متحده به مدت ۹۰روز متوقف می‌شد. اما 2 دادگاه فدرال هاوایی و مریلند به‌طور جداگانه علیه این فرمان اجرایی رای دادند و آن را تعلیق کردند. وزارت دادگستری امریکا به حکم قاضی فدرال ایالت مریلند اعتراض کرد و پرونده در شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر در ویرجینیا مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش آسوشیتدپرس، شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر امریکا در روز پنج‌شنبه چهارم خرداد با ۱۰رای موافق در مقابل ۳رای مخالف به تایید حکم دادگاه مریلند و علیه فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ رای داد. راجر گریگوری قاضی ارشد دادگاه تجدیدنظر، گفته هدف اصلی فرمان اجرایی این است که از ورود پیروان یک دین خاص به امریکا جلوگیری کند. وی تصریح کرده چنین اقدامی خلاف قانون اساسی امریکاست.

این درحالی است که جف سشنز دادستان کل امریکا، در واکنش به این رای دادگاه تجدیدنظر گفته است: «وزارت دادگستری به‌شدت با این حکم مخالف است و تمام تلاش خود را برای دفاع از فرمان اجرایی دونالد ترامپ به کار خواهد بست. حکم دادگاه تجدیدنظر، مانع اقدامات و تلاش‌ها برای تقویت امنیت ملی می‌شود.» جف سشنز همچنین گفته شهروندان کشورهایی که دولت‌های آنها از تروریسم حمایت می‌کنند یا به تروریست‌ها پناه می‌دهند نباید بدون گزینش‌های سخت وارد ایالات‌متحده شوند. دیوان عالی امریکا متشکل از ۹ قاضی، عالی‌ترین مرجع قضایی این کشور محسوب می‌شود. زمانی که یکی از طرفین اختلاف از حکم دادگاه تجدیدنظر ناراضی باشد، می‌تواند به دیوان عالی شکایت کند، اما تنها در صورتی این پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد که قضات دیوان عالی با بررسی چنین پرونده‌یی موافقت کنند. درحالی شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر علیه فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ رای داده که پیش‌تر نیز شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر حکم مشابهی صادر کرد. مخالفان این فرمان معتقدند که محدودیت‌های مهاجرتی درنظر گرفته شده در فرمان‌های ترامپ، تبعیض علیه مسلمانان است. این درحالی است که دولت ترامپ می‌گوید در متن این فرمان به دین این 6 کشور اشاره‌یی نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر