ساز ناکوک ترامپ در گروه‌7

۱۳۹۶/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۷۷۴

گروه جهان|

رهبران 7 کشور صنعتی جهان (آمریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن، ایتالیا، بریتانیا و کانادا) موسوم به گروه 7 از جمعه نشستی دو روزه را در جزیره سیسیل ایتالیا آغاز کردند؛ آن هم در شرایطی که دامنه اتهامات علیه نزدیکان دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در رسوایی موسوم به «روسیه گیت» روزبه‌روز گسترده‌تر شده و حالا پای داماد آقای رییس‌جمهور نیز به این پرونده کشیده شده است. نشریه گاردین نوشته؛ ترامپ جمعه به نشست گروه 7 رفت اما نه با نیت همکاری با رهبران جهان درباره تغییرات آب و هوایی، تجارت آزاد، بحران مهاجرت یا کمک به آفریقا. به همین دلیل پیش‌بینی فضای این نشست دو روزه تا حدودی دشوار است؛ به‌ویژه اینکه علاوه بر ترامپ، امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، پائولو جنتیلونی، نخست‌وزیر ایتالیا و ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هم برای نخستین‌بار است که در این نشست حضور دارند.


بنا بر این گزارش، ترامپ در نشست گروه 7 خواستار قوانین منصفانه‌ تجاری خواهد شد اما گروه7 از جمله ژاپن تاکید دارند که نظم تجاری فعلی که مورد تایید سازمان تجارت جهانی (WTO) است باید همچنان مورد احترام باشد.

گری کوهن، مشاور اقتصادی کاخ سفید به رویترز گفته مذاکرات احتمالا سخت خواهد بود. مشاور اقتصادی ترامپ همچنین درباره توافق آب و هوایی پاریس و احتمال خروج از آن گفته است: «سطوح مورد توافق دولت گذشته برای میزان گازهای گلخانه‌یی تاثیری فلج‌کننده بر رشد اقتصادی آمریکا دارد.»

نخستین توافق بین‌المللی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی دسامبر 2015 در پاریس به امضای نمایندگان نزدیک به 200 کشور دنیا رسید و سال گذشته میلادی پس از پیوستن آمریکا و چین به مرحله اجرا در آمد. این توافق با هدف جلوگیری از افزایش دمای کره زمین بیش از 2درجه سلسیوس در قرن جاری میلادی منعقد شده است؛ موضوعی که بی‌توجهی به آن می‌تواند به ذوب یخچال‌های طبیعی، ایجاد سیلاب‌ها و تغییرات آب و هوایی شدید در آینده نزدیک منجر شود.

ترامپ همچنین به شدت با طرح پائولو جنتیلونی، نخست‌وزیر ایتالیا به‌ منظور جلوگیری از روند رو به رشد مهاجرت از آفریقا مخالف است. جنتیلونی تاکید دارد که کشورهای بزرگ باید مسوولیت بیشتری برای مقابله با این روند در پیش بگیرند. ایتالیا که در مسیر حرکت مهاجران از آفریقا به اروپا قرار داد تنها در سیسیل بیش از 200هزار مهاجر را پذیرفته است. بسیاری از این مهاجران کسانی هستند که موفق شده‌اند از مسیر مرگبار دریای مدیترانه خود را به ایتالیا برسانند.

گفته شده، بخشی از هدف انتخاب شهر سیسیل به عنوان محل برگزاری نشست گروه 7 جلب توجه جهانیان به وضعیت اسفبار آفریقاست و به همین دلیل 5نفر از رهبران آفریقایی در نشست روز جمعه حضور داشته‌اند. این در حالی است که کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد: ایالات متحده از این پس بخش عمده‌یی از بودجه مربوط به کمک‌های خارجی از جمله قاره آفریقا را قطع خواهد کرد. کاخ سفید تاکید کرده که دولت ترامپ هیچ علاقه‌یی ندارد که در نشست گروه 7 به مساله مهاجرت و مسوولیت بیشتری که به زعم رهبران اروپایی آمریکا باید در این مورد برعهده بگیرد، اشاره‌یی شود.

جنتیلونی، نخست‌وزیر ایتالیا همانند آنگلا مرکل، ‌صدراعظم آلمان عمیقا اعتقاد دارد که کشورش در بحران مهاجرت تنها رها شده و دنیا باید مسوولیت بیشتری را در این مساله برعهده بگیرد. شرکت در نشست سران گروه 7 آخرین مرحله از نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا خواهد بود. او در این سفر از عربستان سعودی، اسراییل، سرزمین‌های فلسطینی و واتیکان دیدار کرد.


توافق ناتو بر سر بودجه نظامی

یک روز پیش از آغاز نشست گروه 7، رهبران کشورهای عضو ناتو در مقر جدید این سازمان در بروکسل دور هم آمدند و درباره مبارزه با تروریسم و افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو گفت‌وگو کردند.

گفته شده، ترامپ در نشست پنج‌شنبه ناتو در اقدامی غیرمنتظره تاحدی از لحن انتقادی خود از ناتو کاست اما در دیدار خصوصی خود با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به صراحت از سیاست‌های برلین انتقاد کرده و وعده داد که برای کاهش کسری بودجه ایالات متحده روابط تجاری آمریکا را تغییر خواهد داد. یورونیوز هم نوشته، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته که کشورهای عضو بر سر افزایش بودجه نظامی داخلی و نحوه هزینه آن به توافق رسیده‌اند. وی درباره توافق رهبران گفته است: «مرحله اول این است که کشورها چطور تعهدات خود را عملی کنند، برای این کار ۲درصد از تولید ناخالص ملی را به بودجه نظامی اختصاص می‌دهند، ۲۰درصد از این بودجه صرف خرید تجهیزات اساسی خواهد شد. دوم اینکه بودجه را چطور در مناطق مهم و کلیدی هزینه کنیم و سوم چطور کشورهای متحد در ماموریت‌ها و عملیات ناتو شرکت کنند.» ترامپ که برای نخستین‌بار در نشست رهبران ناتو شرکت کرده بود، تاکید کرده کشورهای عضو باید سهم بیشتری بپردازند. وی گفته است: ‌»۲۳ کشور از ۲۸عضو ناتو هنوز سهمی را که باید برای دفاع پرداخت کنند، نمی‌پردازند. این برای مردم و مالیات‌دهندگان آمریکایی عادلانه نیست.»

ایلان گلدنبرگ، عضو ارشد اندیشکده امنیت نوین آمریکا با انتقاد شدید از رفتار رییس‌جمهوری آمریکا در نشست سران کشورهای عضو ناتو گفته مواضع ترامپ در ناتو یک فاجعه کامل بود. گلدنبرگ گفته است: «در ارزیابی سفر ترامپ می‌توان گفت که او از کسب موفقیت نسبی تا یک فاجعه کامل به پیش رفت. تضعیف پایبندی آمریکا به ناتو، آن‌قدر اشتباه بزرگی بود که بر هر موفقیت دیگر در هر کشوری، سایه انداخته است.»

اظهارنظرهای قبلی ترامپ درباره ناتو و اینکه کشورهای عضو سازمان باید سهم خود را در این پیمان پرداخت کنند، کشورهای اروپایی را نگران کرده است.


بازجویی اف‌بی‌آی از «کوشنر»

دونالد ترامپ در شرایطی برای نخستین‌بار در نشست گروه 7 شرکت کرده که دامنه اتهامات علیه دولت او و نزدیکانش روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود. در تازه‌ترین تحولات اعلام شده که دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در راستای تحقیقات مربوط به ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا از جارد کوشنر، همسر ایوانکا ترامپ بازجویی می‌کند. به گزارش ان‌بی‌سی، بازرسان باور دارند که کوشنر داماد ۳۶ ساله ترامپ اطلاعات قابل توجهی در ارتباط با این موضوع دارد.

اف‌ابی‌آی که بخشی از وزارت دادگستری است مشغول تحقیق درباره ارتباطات میان کمپین انتخاباتی ترامپ و روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ است. ترامپ هرگونه تبانی میان کمپین خود و روسیه را تکذیب کرده است. واشنگتن‌پست چند روز پیش نوشته بود، یک مقام ارشد کاخ سفید که به رییس‌جمهور نزدیک است مورد توجه این تحقیقات قرار گرفته است. به نوشته واشنگتن‌پست، مجریان این تحقیقات بر یک رشته ملاقات‌ها تمرکز دارند که کوشنر و یکی از مشاوران بانفوذ کاخ سفید داشتند. گفته شده، کوشنر اوایل ماه دسامبر در نیویورک با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در آمریکا دیدار کرد و بعد معاونش را بار دیگر به دیدار او فرستاد. پیش‌تر مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ، که او هم هدف تحقیقات است در این ملاقات اوایل دسامبر شرکت داشت. وزارت دادگستری آمریکا ۱۸ مه یک دادستان ویژه را برای هدایت تحقیقات مربوط به ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ منصوب کرد. رسوایی مربوط به احتمال نفوذ روسیه در کمپین ترامپ از زمانی که او جیمز کومی، مدیر اف‌بی‌آی را اخراج کرد بیش از پیش بالا گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر