دل بستن به کامودیتی‌ها با فروکش کردن هیجانات بورس

۱۳۹۶/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۷۶۵

گروه بورس

هفته گذشته بازار سرمایه، روی موج انتخابات بود. براساس اعلام نتیجه انتخابات، نگرانی‌های فعالان بازار سرمایه نسبت به آینده تفاهمات ایران با جهان، کمرنگ شده و به دلیل خوش‌بینی‌های به‌وجود آمده بازار سهام متعادل بود، اما در کنار این تعادل، هفته گذشته اغلب بزرگان بورسی، اقدام به فروش دارایی‌های خود کرده و حجم معاملات نسبت به هفته قبل از انتخابات، کاهش سه برابری را تجربه کرد. بر این اساس حجم معاملات از رقم 9میلیارد و 200میلیون سهم به 3میلیارد و 848میلیون سهم تقلیل یافت. همچنین ارزش معاملات نیز با کاهش 13درصد از رقم یک‌هزار و 700 میلیاردی به مبلغ یک‌هزار و 500میلیارد تومان رسید. درنهایت، هفته گذشته شاخص کل با یک‌درصد افزایش (معادل 802واحد) نسبت به هفته قبل، از رقم 80هزار و 344واحد به رقم 81هزار و 146 واحد رسید.

به گزارش «تعادل»، در ابتدای هفته گذشته، زمانی که وزارت کشور آمارهایی از پیشی گرفتن حسن روحانی را اعلام کرد، فعالان اقتصادی و بازار سرمایه کشور به شرایط اقتصادی کشور طی ۴ سال آینده خوش‌بین شدند و این هیجانات مثبت باعث شد بورس تهران از ابتدای باز شدن معاملات شرایط رو به رشدی به خود گیرد و شاخص کل بازده نقدی و قیمتی حدود ۸۰2 واحد رشد کند. اما این روند صعودی در روزهای بعدش چندان پایدار نماند و با فروکش هیجانات نماگر بازار شروع به اصلاح خود کرد.

طی دادوستدهای روز شنبه هفته گذشته، اکثریت گروه‌های بورسی از جمله گروه‌های خودرو، نفت و سوخت هسته‌یی، فلزات اساسی و قندی‌ها یک‌دست رشد کردند اما یک روز بعد خودرویی‌ها و تعداد زیادی از نمادهای فلزات اساسی روند نزولی را ازسر گرفتند. اما در روزهای بعد از آن با کاهش هیجانات نماگر بازار با کاهش‌هایی مواجه شد و درنهایت در آخرین روز دادوستدهای تالار شیشه‌یی این عدد در تراز ۸۱ هزار و ۱۴۶ واحدی رسید و با این حساب در 5روز کاری بورس تهران شاخص کل بازده نقدی و قیمتی توانست در مجموع ۸۱۲واحد نسبت به ابتدای هفته بالاتر بنشیند. همچنین شاخص آزاد شناور که در ابتدای هفته در تراز ۸۷ هزار و ۶۲۴ واحدی قرار داشت، در چهارشنبه گذشته به رقم ۸۸ هزار و ۷۵۸واحدی رسید و در نتیجه توانست ۱۱۳۴واحد رشد کند. شاخص کل هم وزن نیز در این مدت ۲۸۱واحد رشد کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۷۰۲واحدی رسید. علاوه بر این شاخص بازار اول با رشد ۲۲۶واحدی از رقم ۵۵ هزار و ۷۸۴ واحدی به عدد ۵۶هزار و ۱۰ واحدی رسید و شاخص بازار دوم با صعود ۳۶۶۳واحدی در تراز ۱۸۱هزار و ۵۷۱واحدی رسیده است. همچنین شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورسی در هفته گذشته در رقم 3هزار و 130واحدی قرار داشت و طی 5روز کاری توانست ۱۵واحد رشد کند و به رقم 3هزار و 145 واحدی برسد.


کاهش نرخ سود بانکی محرک احتمالی بازار

تحولات هفته گذشته از این رو برای تحلیلگران حایزاهمیت است که تصور می‌شد چند روزی بازار با خوش‌بینی سهامداران از تحولات سیاسی به کار خود ادامه دهد اما این رویه تداوم نداشته و سبب خروج بخشی از نقدینگی از بازار شد. مهران عجمی معتقد است که دلیل اصلی فروکش کردن هیجانات، تداوم دولت یازدهم است، در واقع رخداد جدیدی برای بازار اتفاق نیفتاده و برنامه‌های گذشته تکرار خواهد شد، لذا بازار واکنش معقولی نشان داد. البته چنانچه غیر از حسن روحانی فرد دیگری انتخاب می‌شد بازار با شوک منفی مواجه شده و افت می‌کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل»، افزود: به هر حال بحث انتخابات تمام شد. از هفته آینده فصل مجامع به‌صورت جدی آغاز می‌شود. براساس تجربه سال‌های رکود، برگزاری مجامع تاثیر چندانی بر عملکرد بازار ندارد و حتی ممکن است بازار را منفی کند. عجمی با اشاره به امید بستن به دیگر عوامل تاثیرگذار در بازار سرمایه گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که طی هفته جاری شورای پول و اعتبار درنظر دارد نرخ سود بانکی را مجددا کاهش دهد و چنانچه شورای پول موفق به تصویب این کاهش شود خبر خوبی برای بازار سرمایه خواهد بود، زیرا نقدینگی به سمت ابزارهای نوین بازار سرمایه گرایش خواهد داشت. هر چند یک‌ساله گذشته نشان داده که این مصوبات ضمانت اجرایی نداشته و بانک‌ها کار خود را انجام می‌دهند.


اصلاح احتمالی شاخص کل

رشد 800 واحدی شاخص کل این پرسش را به‌وجود آورد که باتوجه به عمیق نبودن بازار، آیا این رویه صعودی ادامه خواهد داشت. مهدی نوری تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش به «تعادل» گفت: به لحاظ الگوهای تکنیکالی شاخص‌های بازار نیاز به اصلاح کوتاه‌مدت دارند اما تحولات خارج از بازار سرمایه مانند نرخ ارز، نفت و همچنین نرخ سود بانکی تاثیر زیادی بر بازار خواهند گذاشت. نوری افزود: باتوجه به تصمیم اعضای اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت و تمدید آن تا 6ماه دیگر، ثبات بر بازار نفت حاکم خواهد بود. همچنین قیمت ارز هم باتوجه به تاکید رییس کل بانک مرکزی دال بر عدام افزایش نرخ آن روند متعادلی را طی خواهد کرد. بنابراین در هفته‌های آینده شاهد تحول چشم‌گیری در بازار سرمایه نیستیم هرچند باید به این فاکتورها قیمت کامودیتی‌ها را هم افزود و چنانچه این اقلام با روند کاهش یا افزایشی در هفته‌های آینده دست یابند ممکن است روند برخی گروه‌های بازار سرمایه تغییر کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: بر اساس این تحلیل‌ها از هفته آینده بازار کم‌کم به سمت سهم‌های کوچک و سهم‌های گروه غذایی سوق پیدا می‌کند. این هفته با توجه به انتخاب مجدد حسن روحانی همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد هیجان خرید بعد از یک روز فروکش کرد و بازار متعادل و رو به منفی شد. از هفته آینده می‌توان به این نتیجه برسیم که در بعضی گروه‌ها شاهد افزایش تقاضا ازجمله گروه لاستیک با توجه به کاهش قیمت کائوچو جهانی پتانسیل تعدیلات مثبت از این سهم‌ها هستیم. در این رابطه بهنام بهزادفر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران در این رابطه با تاکید بر اینکه امسال باید تجدیدنظر در سود بانکی به سرعت انجام شود، معتقد است که در صورت کاهش نرخ سود بانکی یا کاهش اختلاف بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی می‌توان انتظار داشت، بازار سرمایه امسال به رشد خوبی دست پیدا کند. این کارشناس مسائل مالی یکی از مهم‌ترین نقاط قوت بازار سرمایه را پیش‌بینی‌ناپذیر بودن آن دانست و گفت: با توجه به اینکه در بازار سرمایه برخلاف بازارهای موازی سقف سودآوری سرمایه‌گذار بسته نیست و هر میزان سودی از سوی سرمایه‌گذار امری طبیعی تلقی می‌شود، بنابراین پیش‌بینی‌پذیر نبودن بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این بازار است.

همچنین مصطفی امیدقائمی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مهر آیندگان با تاکید بر این نکته و با اشاره به اینکه به‌طور کلی مسیر بازار سرمایه صعودی است به سنا گفت: روند بازار سرمایه رو به بهبود است. همچنین اخبار خوب از بازارهای جهانی، رشد قیمت نفت و تثبیت قیمت‌ها در بازارهای جهانی می‌تواند شرایط صنایع صادرات‌محور را بهتر از سال گذشته بهبود ببخشد. وی مشخص شدن سیاست‌های آینده دولت را مهم‌ترین عامل رشد با ثبات بازار سرمایه دانست و افزود: «با توجه به گشایش‌های گذشته وضعیت صنایع رو به بهبود است.»


تالار شیشه‌ای در آخرین روز هفته گذشته

در پایان معاملات تالار‌های بورس و اوراق بهادار تهران چهارشنبه مورخ 3خردادماه در 49هزار دفعه، تعداد 779میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 593میلیارد تومان معامله شد و ارزش بازار رقم معادل 332هزار میلیارد تومان را ثبت کرد. شاخص کل با 22 واحد افزایش به رقم 81146 واحد رسید. شاخص بازار اول با 19 واحد افزایش به رقم 56011 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 26 واحد افزایش رقم 181571واحد را تجربه کرد. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را خدمات انفورماتیک، شرکت ارتباطات سیار ایران، فولادمبارکه اصفهان، پتروشیمی خارک، گل‌گهر، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، فولاد خوزستان، ایران خودرو، بانک کارآفرین و گروه صنعتی بارز به نام خود ثبت کردند.

از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را گروه صنعتی بارز، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک4)، پلی‌اکریل، پارس خودرو، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی (وصندوق4)، فولادمبارکه اصفهان (فولاد4)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو4)، لیزینگ رایان سایپا (ولساپا4) و سرمایه‌گذاری سایپا به نام خود ثبت کردند.

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد 4میلیون برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از 390میلیارد تومان معامله شد. در بازار صندوق‌های قابل معامله که صندوق‌های قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی قابل معامله داد و ستد می‌شود، 2میلیون و 775هزار واحد از صندوق سرمایه‌گذاری تجارت شاخص کاردان سهام (کاردان1)، صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر (پارند1)، صندوق س. با درآمد ثابت کیان (کیان1)، صندوق سرمایه‌گذاری صنوین-مختلط (صنوین1)، صندوق شاخص 30 شرکت فیروزه - سهام (فیروزه 1)، صندوق س. با درآمد ثابت کیان (کیان2) و صندوق درآمد ثابت امین یکم فردا (امین یکم1) به ارزش کل بیش از 29میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. در بازار اوراق تبعی تعداد بیش از 12میلیون ورقه از اوراق اختیار فروش تبعی به ارزش بیش از 220 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر