«تجهیزات نظامی زیبا» خاورمیانه را نجات نخواهد داد

۱۳۹۶/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۷۵۰

شماره روز گذشته نیویورک‌تایمز یادداشت محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با عنوان «تجهیزات نظامی زیبا»(به قول آقای ترامپ) خاورمیانه را نجات نخواهد داد را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، در بخش‌هایی از این یادداشت آمده است:«درحالی که آقای ترامپ پس از امضای یک قرارداد تاریخی تسلیحاتی میهمان قصرهای خانواده سلطنتی سعودی بود، مردم ایران نتیجه یک انتخابات واقعی و چالشی را جشن می‌گرفتند. انتخابات عزم رای‌دهندگان ایرانی برای ادامه مسیر میانه‌روی و تعامل سازنده براساس احترام متقابل را نشان داد، مسیری که توافق هسته‌یی 2015 را میسر کرد.»

محمدجواد ظریف افزوده است:« اگر کارایی روش‌های قبلی ملاکی برای موفقیت در آینده باشد 110میلیارد دلار دیگر برای سلاح، نه بار هزینه‌های اضافی را از دوش واشنگتن برخواهد داشت و نه به امنیت درازمدت عربستان- آنگونه که وزارت امور خارجه امریکا ادعا می‌کند- کمکی خواهد کرد. آخرین باری که سعودی‌ها چنین مبلغ هنگفتی را هزینه کردند بیش از 70میلیارد دلار به صدام برای تسلیح وی در تجاوز به ایران در دهه 80 میلادی پرداخت کردند ولی ببینید نتیجه این کار برای دنیا و خود آنها چه بود.»وی نوشت:«بگذارید واضح‌تر بگویم: آنچه آقای ترامپ «انبوه تجهیزات نظامی زیبا» خواند، مردابی را که گنداب تروریسم و افراطی‌گری ستیزه‌جویانه ایجاد کرده‌اند، تخلیه نخواهد کرد. نه «زنجیرهای طلا» و نه «گوی‌های درخشان» یک راه‌حل جادویی برای چالش‌های اجتماعی- اقتصادی و سیاسی که منشأ افراط‌گرایی هستند، ارائه نمی‌کنند. چیزی که موثر خواهد بود، تلاشی واقعی برای ایجاد تعاملی فراگیر میان قدرت‌های منطقه‌یی مبتنی بر یک سیاست همزیستی و پذیرش بی‌ثمر بودن راه‌حل‌های نظامی است».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر