بانک‌ها تسهیلاتی به معدنکاران نمی‌دهند

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۴۷۱

یکی از مطالبات معدنکاران اخذ تسهیلات بانکی و همچنین ورود کالاهای سرمایه‌یی و واسطه‌یی برای افزایش تولید مواد معدنی است. معدنکاران در دوران تحریم به‌دلیل نبود ارتباطات با کشورهای توسعه‌یافته با معضلاتی ازجمله واردات رسمی مواد اولیه و ماشین‌آلات مواجه بودند. حال رییس کمیته زغال‌سنگ خانه معدن ایران درباره اخذ تسهیلات بانکی به ایرنا می‌گوید: صنعت زغال‌سنگ کشور نیاز به حمایت دارد، اما بانک‌ها تسهیلاتی برای این بخش اختصاص نمی‌دهند و از آن پشتیبانی لازم را به عمل نمی‌آورند. محمد مجتهد‌زاده افزود: بررسی‌های اکتشافی وجود ذخیره یک‌میلیارد تنی زغال‌سنگ را در کشور خبر می‌دهد، از این رقم 500میلیون تن را می‌توان با شرایط قابل‌قبول و از نظر زمین‌شناسی برداشت کرد. به گفته وی، نیاز کشور برای کک‌سازی 4میلیون تن کنسانتره است که به تولید 1.5میلیون تنی منجر می‌شود. آمارهای منتشر شده بر پایه سال 1391 تعداد معادن زغال‌سنگ کشور 184معدن اعلام شد که تعداد 126معدن زغال‌سنگ کک شو تولید می‌کنند (سهم 78درصدی) و بقیه زغال‌سنگ حرارتی (22درصد) تولید دارند. مجتهدزاده در ادامه اضافه کرد: زغال‌سنگ تولیدی به شکل انحصاری دراختیار ذوب‌آهن قرار می‌گیرد و تعیین قیمت این ماده معدنی نیز توسط خریدار انجام می‌گیرد و درواقع تنگناهایی را برای فعالان این بخش به همراه دارد. وی عنوان کرد: دریافت نشدن به‌موقع مطالبات فروشندگان زغال، پیامد تاخیر در پرداخت حقوق کارگران را به‌دنبال دارد و علاوه بر این به‌دلیل مشکلات نقدینگی، موضوع ایمن‌سازی معدن هم مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد. رییس کمیته زغال‌سنگ خانه معدن گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد 40 تا 50معدن کوچک زغال‌سنگ کک شو از 5هزار تن سالانه و در مقیاس متوسط 50 تا 100هزار تن فعالیت می‌کنند، علاوه بر این چند معدن با ظرفیت 200 تا 400هزار تنی نیز فعال است و یک معدن بزرگ با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون تن سرمایه‌گذاری شده، اما با کمتر از ظرفیت اکنون فعال است. مجتهد‌زاده گفت: استان مازندران با داشتن 50معدن سهم بیش از 27درصدی از نظر تعداد را به خود اختصاص داده، خراسان‌جنوبی نیز با 26معدن و ذخیره 865میلیون و 482تنی بالاترین میزان ذخیره را به خود اختصاص داده است. وی یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد 12 تا 15هزار نفر در یک واحد معدنی زغال‌سنگ که حد متوسط داشته باشد، فعالیت دارند و براساس گزارش مرکز آمار تا پایان سال 91 از مجموع 184معدن زغال‌سنگ کشور، سهم بخش دولتی 27، خصوصی 140 و تعاونی 17 معدن ثبت شده است. مجتهد‌زاده تصریح کرد: واقعیت اینکه امروز مدیران معادن زغال‌سنگ درگیر مسائل حاشیه‌یی (از قبیل بدهی به تامین‌اجتماعی، مالیات، پیگیری مطالبات، تامین تسهیلات و...) شده‌اند و به مساله روند بهره‌برداری و ارتقای ایمنی معدن کم‌توجهی یا سهل‌انگاری می‌کنند. مجتهدزاده با اشاره به نحوه فعالیت معادن زغال‌سنگ اظهار کرد: معادن زغال‌سنگ پیش از این زیرنظر سازمان متمرکزی که در شرکت ملی فولاد ایران وجود داشت، فعالیت می‌کردند و وضعیت ایمنی و استانداردهای بهره‌برداری تحت کنترل بود، اما امروز در این بخش ضعف‌های زیادی وجود دارد.


برنامه‌های تولیدی در سنگ‌آهن

از سوی دیگر مدیر مجتمع سنگ‌آهن فلات مرکزی ایران درباره تولید سنگ‌آهن گفت: امسال تولید یک‌میلیون و 200هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی از معادن «می‌شدوان» و «چاه گز» را در برنامه داریم.

محمد مرشدزاده افزود: امسال تولید 500هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی از می‌شدوان و 700هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی از چاه گز در دستور کار این مجتمع قرار دارد. وی ادامه داد: فروش 550هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی پرعیار (بالای 58درصد) از معدن چاه گز و نیز فروش 385هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی پرعیار از معدن «می‌شدوان» از دیگر برنامه‌های امسال این مجتمع است.

رفع نقص کیفیت در محصولات معدنی

همچنین مدیرعامل آلومینیوم ایران (ایرالکو) درباره کارگاه‌های تولیدی آلومینیوم گفت: کارگاه تولید 50هزار تنی بیلت در این شرکت به بهره‌برداری رسید که توسعه و پیشرفت ایرالکو با این فناوری، شتاب بیشتری می‌گیرد. بهمن اخوان افزود: ساخت این کارگاه تخصصی از فروردین سال 92 با همکاری شرکت‌های N. F. C بخارا فن آوران، مانا و بلاد مرکزی آغاز شد. وی ادامه داد: این کارگاه با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال اعتبار ریالی و همچنین 5میلیون دلار ساخته شده است. مدیرعامل آلومینیوم ایران (ایرالکو) اظهار کرد: این کارگاه دارای 2 کوره چرخشی با ظرفیت‌های 30 و 50 تن است که توان تولید سالانه این طرح عظیم، 50هزار تن بیلت یا شمشال است. رفع نقص کیفیت بیلت و ارتقای آن تا رسیدن به سطح بین‌المللی و قابل عرضه در بازارهای جهانی همواره موردنظر واحد بازرگانی، کیفیت و تولید این شرکت بوده است که با ساخت این کارگاه این مشکل تا حدود زیادی رفع شده است. اخوان تاکید کرد: با ساخت این کارگاه تخصصی به جای صادرات محصول یک‌هزار پوندی که از ارزش افزوده ناچیزی برخوردار است، با تولید بیلت باکیفیت صادراتی، 130دلار ارزش افزوده بیشتر در ازای هر تن محصول به دست می‌آید. وی اضافه کرد: در طرح جدید تولید بیلت و عملیات کنترل کیفی سطح مذاب، بدون نیاز به اپراتور، به شکل لیزری صورت می‌گیرد و درخصوص گاززدایی که همیشه به‌عنوان یکی از معضلات در امر تولید محصول در ایرالکو وجود داشته است و با بهره‌گیری از طرح جدید، پس از اندازه‌گیری ‌باید میزان گاز 15 صدم سی‌سی بر 100 گرم مذاب برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر