رفاه

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۴۶۴

حمایت مالی از زوجین نابارور

مهر| معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه اصلی‌ترین عنصر تداوم کشور جمعیت سالم است، گفت: زوجین نابارور در طرح تحول سلامت تحت حمایت مالی و درمانی هستند. دکتر علی‌اکبر سیاری افزود: ایران در دوران طلایی جمعیت قرار دارد؛ یعنی با جمعیت مولد و درحال کار روبرو است. ۳۰ درصد جمعیت کشور را جوانان و ۶۰ تا ۷۰ درصد را افرادی که آماده اشتغال هستند، تشکیل می‌دهند، لذا فرصت خوبی در اختیار کشور است تا از این فرصت که مانند ابری بر کشور سایه افکنده، استفاده کند.

وی ادامه داد: برای فرزندآوری و افزایش جمعیت، فرصت‌های زیادی پیش روی کشور قرار دارد؛ یکی اینکه جمعیت بالایی در سن باروری هستند و دوم، جوانانی که مایل به داشتن دو یا سه فرزند هستند.

سیاری گفت: اکنون با وجود اینکه نرخ باروری کاهش پیدا کرده، سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود که فرصت خوبی است و دغدغه وزارت بهداشت هم این بوده که این تعداد کودک، با زایمان آسان متولد شوند و از مرگ نابهنگام نوزادان جلوگیری شود. معاون بهداشتی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در طرح تحول سلامت، در برنامه گسترده آموزشی برای بهداشت باروری و فرزندآوری در کشور، برای هر ۲ تا ۳ هزار نفر در کشور، یک کارشناس سلامت درنظر گرفتیم که دوسوم آنها ماما هستند. سیاری با تاکید بر اینکه ماماها نقش مهمی در سلامت مادر و نوزاد ایفا می‌کنند، تصریح کرد: درحال حاضر هیچ ایرانی وجود ندارد که یک کارشناس سلامت نداشته باشد.


پرداخت یک میلیارد تومان برای هر پیوند ریه

ایرنا| رییس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: 27هزار نفر پشت نوبت پیوند عضو هستند. هر سال سه هزار نفر در ایران دچار مرگ مغزی می‌شوند، از این تعداد هزار نفر شناسایی می‌شوند و فقط 750 نفر به پیوند عضو می‌رسند. علی‌اکبر ولایتی افزود: یکی از امتیازهای کشور ما این است که به علت فقه پویای شیعه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری فتوای پیوند عضو از جسد را صادر کردند اما در بسیاری از کشورها از جمله برخی کشورهای اهل سنت، همه مفتی‌ها با پیوند عضو از جسد موافق نیستند.

وی گفت: هر سال 3 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند که از این تعداد فقط هزار نفر شناسایی می‌شوند و فقط 80 درصد خانواده‌های این افراد با پیوند و اهدای عضو عزیزشان موافقت می‌کنند یعنی هر سال فقط از 750نفر فرد فوت شده (مرگ مغزی) در کشور اهدای عضو در کشور صورت می‌گیرد. وی گفت: مرگ مغزی با کما فرق می‌کند، در مورد کما امکان بازگشت بیمار وجود ندارد اما تاکنون حتی یک مورد مرگ مغزی در دنیا نبوده که به زندگی بازگردد، زیرا فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود، مغزش مرده است و فقط قلب برای مدت کوتاهی حداکثر تا دو هفته با دستگاه و دارو کار می‌کند. رییس بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: هر فرد مرگ مغزی در صورتی که اعضای بدنش سالم باشد می‌تواند جان 9 نفر را نجات دهد و علاوه بر دو ریه و قلب، امکان اهدای دو کلیه، کبد، دو قرنیه و نسوج مختلف وی وجود دارد.


فروش گوشت‌ بدون مهر دامپزشکی ممنوع

ایسنا| رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو، گوشتی را تهیه کنند که مهر سازمان دامپزشکی را داشته باشد. در 6ماهه اول سال نگرانی از ابتلا به برخی بیماری‌های ویروسی از راه آب و غذا افزایش می‌یابد. یکی از این بیماری‌های ویروسی، تب کریمه کنگو است که توسط کنه میان دام‌ها منتشر می‌شود. دام و کنه نیز مقصد این ویروس هستند. انسان درصورت ذبح دام، دستکاری و گزش کنه یا تماس با دامی که ویروس در بدن آن وجود دارد، به این بیماری مبتلا می‌شود. به همین دلیل سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مسوول در این بازه زمانی به مردم هشدار می‌دهند برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ویروسی مواردی بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این خصوص می‌گوید: تب کریمه کنگو یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. این بیماری خطرناک است و فرد مبتلا به آن تا ۳۰ درصد موارد جان خود را از دست می‌دهد حتی اگر درمان شود. یکی از راه‌های انتقال آن نیز از طریق گزش کنه‌یی است که روی بدن حیوان آلوده به خصوص دام‌های اهلی مانند گوسفند و بز وگاو زندگی می‌کند. این ویروس وارد بدن دام شده و بعد با گزش باعث ابتلای فرد به بیماری می‌شود. بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، این بیماری که سال گذشته سه فوتی در کشور به جای گذاشت در دام علایم خاصی ندارد و از ظاهر دام نمی‌توان متوجه وجود ویروس شد. شایع‌ترین راه انتقال آن نیز ذبح غیربهداشتی دام به ویژه در مناطق روستایی است.


کمیته حفاظت از خرس‌های ایران داوطلب می‌پذیرد

ایلنا| کمیته ملی حفاظت از خرس‌های ایران از همه علاقه‌مندان جهت پیوستن به این اقدام ملی و تشکیل نیروی مردمی حامی حیات وحش دعوت به همکاری می‌کند. سازمان حفاظت محیط زیست در راستای اهداف و سیاست‌های کلان خود در حیطه حفاظت از تنوع زیستی و با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع محیط زیست از دیدگاه مقام معظم رهبری و دولت یازدهم، طی ۳ سال اخیر تهیه، تدوین و اجرای برنامه عمل حفاظت و مدیریت ۳۰ گونه جانوری در معرض تهدید را به عنوان برنامه میان‌مدت تا پایان برنامه پنج‌ساله ششم توسعه مدنظر قرار داده است.

امید است با عنایت به ظرفیت‌های قانونی موجود در برنامه توسعه و با بهره‌گیری از متخصصان و صاحب‌نظران و توان کارشناسی موجود در بدنه سازمان، ضمن اجرای برنامه‌های مذکور گامی موثر در جهت ارتقای وضعیت حیات وحش برداشته شود. در این راستا طی سال گذشته ۶ برنامه عمل تهیه شده و برای اجرای آنها به استان‌های ذی‌ربط ابلاغ شده است. در حال حاضر کمیته ملی حفاظت از خرس‌های ایران متشکل از اعضای فنی، افتخاری و عمومی در سطح ملی تشکیل شده است لذا از تمام قشرهای مردمی، اساتید، دانشجویان، دانش‌آموزان، ورزشکاران، هنرمندان، بخش‌های خصوصی، دولتی و همه علاقه‌مندان جهت پیوستن به این اقدام ملی و تشکیل نیروی مردمی حامی حیات وحش و ایجاد حساسیت حمایتی از بزرگ‌ترین پستاندار خشکی‌زی ایران دعوت به همکاری می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر