تنوع زیستی منبع اصلی تولید اشتغال

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۴۶۳

کارشناس دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی، «تنوع زیستی و گردشگری پایدار»است، گفت: از طریق گردشگری شغل‌های متعدد برای روستاییان و جوامع محلی ایجاد شده است و از این محل خانوارهای بسیاری کسب درآمد می‌کنند. این موضوع بطور کامل در جهت اقتصاد مقاومتی و یکی از منابع اصلی تولید اشتغال است. به گزارش ایسنا، اصغر مبارکی با اشاره به اینکه کنوانسیون تنوع زیستی روز ۲۲ مه ‌را به عنوان روز جهانی تنوع زیستی اعلام کرده است، گفت: از سال ۲۰۰۰ این روز به صورت رسمی به مناسبت روز تنوع زیستی هر ساله گرامی داشته می‌شود، اگرچه قبل از آن همچنین روزی وجود داشت ولی از این سال، سازمان ملل این روز را به عنوان روز تنوع زیستی نامگذاری کرد. ۲۲ مه مصادف با اول خرداد ماه است.

وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی، «تنوع زیستی و گردشگری پایدار» است، اظهار کرد: دلیل نامگذاری این روز جهانی به نام تنوع زیستی و گردشگری پایدار آن است که سال ۲۰۱۷ از طرف مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان سال بین‌المللی توریسم پایدار برای توسعه معرفی شد و همین تاکید روی بحث گردشگری و ارتباط آن با تنوع زیستی باعث شد تا کنوانسیون تنوع زیستی نیز این تصمیم را بگیرد و شعار امسال را روز تنوع زیستی و گردشگری پایدار اعلام کند.

این کارشناس دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست یکی از جنبه‌های مهم تنوع زیستی را گردشگری دانست و گفت: متاسفانه تاکنون این بعد از تنوع زیستی آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. همه گونه‌ها، زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌ها را به عنوان تنوع زیستی می‌شناسیم بنابراین وقتی روز جهانی تنوع زیستی به نام گردشگری پایدار نامگذاری می‌شود به این منظور است که ضرورت تمرکز دولت‌ها بر اجزای مختلف تنوع زیستی و ارزش‌های اقتصادی آن وجود دارد.

به گفته مبارکی، دو سطح از تنوع زیستی یعنی گونه‌ها و زیست بوم مهم‌ترین بخش‌های مربوط به گردشگری هستند، چون از لحاظ بصری بسیار مورد ملموس هستند. بهترین و جذاب‌ترین محل‌های پذیرنده گردشگر و مورد توجه توریسم مکان‌هایی است که یا مناظر خوبی دارند یا گونه‌های متنوعی در آنها وجود دارد که گردشگر جذب آنها می‌شود بنابراین وقتی زیستگاه‌های مناسب و منظر مناسب نداریم گردشگر را از دست می‌دهیم و این موضوعی است که بدون بهره‌برداری از زیستگاه فقط از طریق ارزش زیباشناختی آن منظر و گونه می‌توانیم کسب درآمد و تحت عنوان گردشگری پایدار از آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه کنوانسیون تنوع زیستی موضوع تنوع زیستی را از این منظر مورد توجه قرار داده است، اظهار کرد: تاکید کنوانسیون بر این موضوع، فرصتی است تا دولت‌ها و سازمان‌های مربوطه بتوانند این آگاهی را بین مردم افزایش دهند. حفاظت از تنوع زیستی، گونه‌ها و اکوسیستم‌ها می‌تواند در رشد اقتصادی تاثیر بسیاری داشته باشد، بنابراین جلوگیری از تهدیداتی که منجر به نابودی زیستگاه‌ها می‌شود در دستور کارمان قرار گیرد. تهدیداتی که در شرایط حاضر با آن مواجه هستیم تخریب زیستگاه‌ها به اشکال مختلف، برداشت بیش از حد از گونه‌ها، معرفی گونه‌های غیر بومی، بیماری‌های حیات وحش همچنین گرمایش جهانی است.

این کارشناس معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه آنچه تنوع زیستی ایران را بیش از هر موضوعی تهدید می‌کند، تخریب زیستگاه‌ها است، تصریح کرد: به علت ضعف قوانین، مشکلاتی در این حوزه از سوی سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و بخش‌های توسعه‌یی ایجاد می‌شود؛ متاسفانه بخش‌های توسعه‌یی کشورهنوز تصور می‌کنند به قیمت توسعه هر کاری می‌توانند با منطقه بکنند این در حالی است که توسعه اگر در کنار حفاظت محیط زیست نباشد منجر به تخریب بسیاری از زیستگاه‌ها به اشکال مختلف از جمله قطع درختان، آلودگی آب، هوا و خاک، برداشت بی‌رویه از منابع، تولید نخاله و زباله و... خواهد شد. همه این موارد عواملی است که زیستگاه‌های ما را از بین می‌برد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر