اخبار

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۴۴۲

ضرورت واگذاری پروژه‌های نیمه‌‌تمام

نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور با محوریت بررسی روند واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام دولتی و امضای تفاهمنامه با نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی برگزار و در آن بر اهمیت واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی تاکید شد. در این نشست نایب‌رییس اتاق ایران با تاکید بر اهمیت واگذاری‌ طرح‌های نیمه‌تمام دولتی برای بخش خصوصی گفت: خصوصی‌سازی واقعی و انتقال قدرت به بخش خصوصی با اجرای کامل این طرح محقق می‌شود. به اعتقاد محمدرضا انصاری حدود یک‌چهارم یعنی 120هزارمیلیارد تومان از این طرح‌ها قابل‌ انتقال است و با این انتقال 700هزار شغل ایجاد خواهد شد. این یک اتفاق بزرگ است که اگر عملی شود، افزایش نقش بخش‌خصوصی هم محقق خواهد شد.

انصاری تصریح کرد: به لحاظ تعداد 90درصد پروژه‌ها استانی هستند و تحقق این میزان واگذاری می‌تواند تحولی ملی تلقی شود مشروط بر اینکه اتاق‌های سراسر کشور هم بر روند واگذاری نظارت داشته باشند و بدانند که این موضوع نه پیمانکاری بلکه سرمایه‌گذاری است.

همچنین رییس کارگروه تکمیل و بهره‌برداری طرح‌های نیمه‌تمام دولتی اتاق ایران توضیحاتی در مورد واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام طبق ماده 27قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ارائه کرد. علی عبدالعلی‌زاده با تاکید بر اهمیت واگذاری‌ها برای بخش‌خصوصی گفت: ماده 27قانون تنظیم‌بخشی از مقررات مالی دولت ماموریت مهمی را از دولت جدا کرده و به بخش خصوصی می‌سپارد. این سیاست ناشی از بی‌پولی دولت نیست بلکه ناشی از سیاست‌ کوچک کردن دولت است. عبدالعلی‌زاده افزود: حضور بخش‌خصوصی در پروژه‌های خیرین مدرسه‌ساز، تجربه خوبی بوده که منجر به بروکراسی کمتر، هزینه پایین همچنین مشارکت بالای مردم شده است و می‌تواند در موارد دیگر هم به کار گرفته شود.

وی طرح‌های نیمه‌تمام دولتی را 3 نوع برشمرد و گفت: طرح‌های دارای توجیه اقتصادی، طرح‌های نیمه‌تمامی که توجیه اقتصادی آنها در تردید است و طرح‌هایی که فعلا نمی‌توان برای آنها توجیه اقتصادی تعریف کرد 3 نوع طرح تعریف‌شده نیمه‌تمام هستند که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند برای تکمیل یا بهره‌برداری آنها اقدام کنند.

عبدالعلی‌زاده با اشاره به مقاومت بعضی از سازمان‌های دولتی برای واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام گفت: بعضی سازمان‌ها در این زمینه مقاومت کرده و طرح‌های خود را واگذار نمی‌کردند و بعضی‌ هم همه طرح‌های سازمان را امنیتی عنوان می‌کردند که برای حل این مشکل مصوبه‌یی تهیه ‌شده که تنها شورای امنیت ملی می‌تواند بگوید که طرحی امنیتی است.

وی در مورد حضور نماینده اتاق در هیات واگذاری گفت: برای همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اجرایی در استان‌ها به ریاست بالاترین مقام استان، هیات واگذاری تشکیل می‌شود و اخیرا حضور نماینده اتاق‌ها هم در این هیات‌ها به تصویب رسیده است. با عملی شدن این موضوع نقش بخش‌خصوصی پررنگ‌تر خواهد شد. رییس کارگروه تکمیل و بهره‌برداری طرح‌های نیمه‌تمام دولتی اتاق ایران همچنین از مشوق‌هایی صحبت کرد که برای قراردادهای واگذاری در آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور آورده شده است. او تضمین خرید محصول، در اختیار گذاشتن زیرساخت‌های بخش عمومی، واگذاری امتیازات و حقوق به شخص ثالث و کمک به فاینانس خارجی و دریافت تسهیلات از بانک‌های توسعه‌یی را از این مشوق‌ها عنوان کرد.


اگر «بیل گیتس» جوان می‌شد چه رشته‌هایی را می‌خواند؟

موسس مایکروسافت در حساب کاربری توییتر خود توصیه‌هایی را اعلام کرد مبنی بر اینکه اگر امروز دانشجو بود چه رشته‌هایی را پیش می‌گرفت.

به گزارش ایسنا و به نقل از بیزینس اینسایدر، بیل گیتس گفت اگر جوان بودم و می‌خواستم انتخاب رشته کنم رشته‌های هوش مصنوعی، انرژی و علوم زیستی را برمی‌گزیدم. این رشته‌ها را «رشته‌های امیدبخش» می‌نامند که می‌توانند تاثیر بزرگی روی دانشجویان بگذارند. متخصصان فناوری و اقتصاد همگی بر سر این موضوع که در 20 سال آینده شرکت‌های بزرگ جهان با تغییرات قابل توجهی مواجه خواهند شد، توافق نظر دارند. موسسات تجاری در حال استفاده از هوش مصنوعی برای به کارگیری در خودکارسازی کارخانه‌ها، سایت‌های تولیدی و دیگر بخش‌هایشان هستند.

بیل گیتس توضیح داد که علوم زمین‌شناسی را نیز انتخاب می‌کند، چرا که ربات‌ها ممکن است به منابع انرژی تجدیدپذیر نیاز داشته باشند. به عنوان مثال انرژی خورشیدی و بادی می‌توانند بزرگ‌ترین کمک به خودکارسازی دنیا باشند. وی پیش‌بینی کرد که بشر در 15 سال آینده با یک معجزه در زمینه انرژی روبرو خواهد شد. در نتیجه بازار بیوتکنولوژی امریکا به سرعت در حال توسعه‌یی باورنکردنی است. ظاهرا این توسعه به دلیل تلاش شرکت‌های خصوصی برای تولید داروهای دقیق‌تر و بهینه‌تر و درمان‌های پزشکی برای مقابله با باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک است.

بیل گیتس افزود: انتخاب و معرفی این رشته‌ها حاصل از تجربیات شخصی‌ام است. بنیانگذار مایکروسافت از روسای «بنیاد گیتس» نیز هست که در آن به اخبار دست اول راجع به روند خودکار شدن جهان و جایگزینی ربات‌ها با انسان‌ها دسترسی دارد. حوزه‌های هوش مصنوعی به ریشه‌کن شدن بیماری‌های مختلف و رساندن منابع انرژی‌های جایگزین به محروم‌ترین مناطق کمک شایانی کرده‌اند.

رییس مایکروسافت می‌خواهد دانشجویان به جای ترس از حمله قریب‌الوقوع ربات‌ها، به فکر بهره بردن از آنها و استفاده از هوش مصنوعی برای نفع خودشان باشند. او برای جوانان نخبه یادآوری کرد که زمانی که هم سن آنان بوده چه کارهایی کرده است. مشهورترین مورد، اخراج از دانشگاه هاروارد در سال دوم تحصیلش است. با این حال وی گفت آرزو داشتم قبل از ترک دانشگاه چند چیز را می‌دانستم. یکی از آنها این است که کاش می‌دانستم هوش شکل‌های متفاوتی دارد. دوم اینکه کاش از درد و رنج‌های دنیا آگاه‌تر بودم. بیل گیتس جوانان امروز را به چالش کشید که از دانش و امتیازات خود در جنگ با نابرابری در هر شکلش استفاده کنند. جوانانی که امروزه از گذشته وی آگاه‌تر هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر