در ستایش مردم‌سالاری دینی ایرانیان

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۴۰۸

گروه ایران|

به فاصله 24ساعت پس از رونمایی از رییس دولت دوازدهم و پیروزی روحانی، خیل پیام‌های تبریک ازسوی چهره‌های داخلی و خارجی همچنان ادامه دارد؛ پیام‌هایی که با مورد توجه قرار دادن اهمیت مشارکت بالای ایرانیان در انتخابات 29 اردیبهشت به روحانی برای جلب دوباره اکثریت رای مردم ایران تبریک گفته‌اند.

از رهبران کشورهای اروپایی چون آلمان، فرانسه، ایتالیا، کرواسی، نروژ، بلاروس و... تا رهبران کشورهایی مانند افغانستان، هند، عمان و... روحانی و جنبش مدنی ایرانیان را مخاطب پیام‌های تبریک خود قرار دادند. همچنین سیدحسن نصرالله، سیدعمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق از میان چهره‌های داخلی هم علی لاریجانی رییس مجلس دهم و نمایندگان طیف‌های مختلف سیاسی در مجلس، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم و چهره‌های مذهبی و سیاسی و... در لیست افرادی که ریاست روحانی بر دولت دوازدهم را تبریک گفته‌اند، قرار گرفتند.

همزمان با پیروزی روحانی در انتخابات، دستگاه دیپلماسی کشور نیز تلاش کرد تا با تاکید بر سیاست تنش‌زدایی بستر مناسبی برای توسعه مناسبات با کشورهای مختلف را پی‌ریزی کند. مقاله ظریف در یکی از روزنامه‌های عربی منطقه که روز گذشته بازتاب‌های وسیعی پیدا کرد درواقع تلاش دولت منتخب ایران برای حل و فصل چالش‌های منطقه‌یی و بین‌المللی است.


هوشمندی ستایش برانگیز مردم

از میان روسای قوای سه‌گانه، رییس مجلس دهم نخستین فردی بود که به روحانی تبریک گفت. علی لاریجانی در پیام تبریک به حسن روحانی، حضور سخاوتمندانه ملت بزرگ ایران را حکایت از هوشمندی ستایش‌برانگیز آنها دانست و گفت: «اینک در تعهد دولت جدید است که به پاس این حماسه افتخارآفرین ملت، مطالبات بر حق مردم شرافتمند را در اولویت تدابیر خویش قرار دهد.»

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد هم در پیام تبریک خود به ملت ایران و رییس‌جمهور خود آورده است: «حضور کم‌سابقه و شگفتی‌ساز مردم عزیز ایران در صحنه پرشور و شعور دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پشتوانه بی‌بدیل و گران‌سنگی است که همه باید آن را قدر دانسته و پاس بداریم. این مشارکت تاریخ‌ساز مردم و رای قاطع آنها سرمایه‌یی بزرگ برای دولت دوازدهم و در راس آن جناب آقای دکتر روحانی رییس‌جمهور منتخب مردم خواهد بود.»

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز با صدور پیامی خطاب به ملت شریف ایران، حماسه حضور مردم در انتخابات را ستود و از همه مردم تقدیر کرد. همچنین پورمحمدی وزیر دادگستری به ملت ایران در پیامی ویدیویی حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی را تبریک گفت.

امانوئل ماکرون

از میان رهبران کشورهای خارجی پیام تبریک ماکرون که چند هفته قبل از روحانی در جدال با پوپولیست‌ها پیروز شده بود، منتشر شد. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد که امانوئل ماکرون پیروزی مجدد حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را به وی تبریک گفته است. در این بیانیه آمده است که انتخاب مجدد روحانی امیدواری به ادامه اجرای توافق هسته‌یی تاریخی از سوی ایران را که در جولای 2015 حاصل شد، تقویت کرده است. رییس‌جمهور فرانسه همچنین خواستار افزایش روابط دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی شد و از ایران می‌خواهد تا به حل بحران‌های کنونی در منطقه خاورمیانه کمک کند.

رییس‌جمهور کرواسی هم در پیام تبریکی پیروزی روحانی در انتخابات را تبریک گفت.


تبریک نخست‌وزیر اسپانیا

ماریانو راخوی نخست‌وزیر اسپانیا دیروز در پیامی انتخاب مجدد حسن روحانی را به ریاست‌جمهوری ایران تبریک گفت و ابراز اطمینان کرد که دو کشور می‌توانند به ادامه صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه یاری رسانند.

راخوی در پیام خود علاوه بر روحانی، به دولت و ملت ایران به‌ترتیب به‌دلیل برگزاری و شرکت خوب در انتخابات تبریک گفت. وی عملکرد روحانی را به عنوان رییس‌جمهوری ایران ستود، بدین دلیل که از راه مذاکره اجازه عادی‌سازی روابط ایران را با جامعه بین‌المللی داد.

نخست‌وزیر اسپانیا با یادآوری قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و برجام و اشاره به اینکه شخص وی و حسن روحانی از حفظ و اجرای این دو مورد دفاع می‌کنند، ادامه داد: من امیدوارم و اعتماد دارم که می‌توانیم به ادامه صلح و ثبات در منطقه کمک کنیم.

راخوی افزود: اسپانیا و ایران دارای یک سنت درازمدت روابط دوجانبه پربار هستند که بدون شک می‌تواند با هدف نهایی ارتقای موفقیت و رفاه شهروندان‌مان تقویت یابد. وزیر خارجه آلمان، زیگمار گابریل پس از انتخاب روحانی به عنوان دوازدهمین رییس‌جمهور ایران در پیامی گفت: پیروزی او (روحانی) نشانه‌یی است از یک حمایت گسترده بین مردم برای گشایش اقتصادی و سیاسی. ما خواهان ادامه و تقویت روابط‌مان در زمینه اقتصاد، علم و فرهنگ هستیم.


بیانیه وزارت خارجه کانادا

کریستیا فریلند وزیر امور خارجه کانادا به‌دنبال انتخاب مجدد حسن روحانی در سمت ریاست‌جمهوری ایران بیانیه‌یی صادر کرد که در آن از تعهدات روحانی به ادامه اجرای برجام و بهبود معیشت مردم استقبال شده است. در بیانیه فریلند آمده است: کانادا به دنبال انتخاب دوباره روحانی از تعهدات حسن روحانی به ادامه اجرای الزامات هسته‌یی ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و نیز بهبود معیشت مردم عادی ایران استقبال می‌کند. وزیر امور خارجه کانادا افزوده است: کانادا همچنان به پیشبرد ارزش‌ها و منافع خود در زمان تعامل با ایران ازجمله احترام به حقوق بشر و حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشاتی که بر منطقه تاثیر می‌گذارند، ادامه خواهد داد.

پیام تبریک نخست وزیر و وزیر امور خارجه ژاپن

شینزو آبه، نخست‌‌وزیر و فومیو کیشیدا وزیر امورخارجه ژاپن در پیام‌هایی جداگانه پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفتند. «آبه» در بخشی از پیام خود با یادآوری دیدارش با حسن روحانی بر نقش مهم ایران در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت که امیدوار است تهران همچنان نقش خود را در برقراری صلح در این منطقه ایفا کند. در این پیام که در روزنامه ژاپن تایمز چاپ شده، شینزو آبه یادآور شده است: پیروزی شما در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نشانه اعتماد به مسیر تعاملات بین‌المللی است که جنابعالی در پیش گرفته‌اید.


حمایت مردم از سیاست پیشرفته روحانی

الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهور بلاروس با تبریک انتخاب مجدد روحانی به دولت و ملت ایران گفت: نتایج انتخابات به وضوح پیام حمایت قوی ایرانیان را از سیاست پیشرفته شما با هدف تحکیم جامعه، آگاهی از پتانسیل اقتصادی کشور به نفع مردم عادی و تقویت موقعیت در عرصه بین‌المللی را نشان می‌دهد. بلاروس مثل همیشه سیاست مستقل داخلی و خارجی ایران را می‌ستاید و من امیدوارم این موفقیت بزرگ به توسعه بیشتر روابط بلاروس و ایران و تعمیق روابط دوستانه کمک کند.

در حوزه سیاست خارجی و بین‌‌الملل نیز وزیر امور خارجه نروژ با ارسال پیامی به حسن روحانی، انتخاب وی برای ریاست‌جمهوری ایران برای یک دوره 4ساله دیگر را به وی تبریک گفت.

نارندرا مودی

نخست‌وزیر هند نیز با انتشار پیامی ضمن تبریک به حسن روحانی برای پیروزی مجددش در انتخابات گفت: ما متعهد به تقویت روزافزون روابط دو جانبه هستیم. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در پیامی در صفحه توییترش نوشت: ایران برای دستیابی به موفقیت‌های جدید در سایه مدیریت فعال رییس‌جمهور روحانی به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد و ما متعهد به تقویت روزافزون روابط ویژه‌مان با ایران هستیم.


فواد معصوم و سید حسن نصرالله

همچنین رییس‌جمهور عراق پیروزی روحانی را تبریک گفت و برای ایشان و ملت ایران پیروزی و پیشرفت را خواستار شد.

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هم در پیامی ضمن تبریک به خاطر انتخاب دوباره حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران گفت: مشارکت گسترده مردم در انتخابات، بزرگی این ملت و عظمت این نظام اسلامی را دوباره به جهانیان ثابت کرد همچنین آگاهی، آزادی و حاکمیت این ملت در منطقه‌یی که همه حاکمان آنها دیکتاتور هستند را نشان داد، حاکمانی که هتک حرمت می‌کنند و آزادی‌ها را مصادره و اموال را غارت می‌کنند. خداوند این ملت عزیز و جمهوری اسلامی ایران و رهبر این امت فداکار، امام خامنه‌ای(دام ظله) را نگهدارد همچنین شما جناب رییس‌جمهور را در چشم خود که نمی‌خوابد، نگهدارد.


خواهان توسعه روابط با ایران هستیم

قائم مقام وزیر امور خارجه کویت ضمن تاکید بر روابط خوب و دوستانه میان کشورش و جمهوری اسلامی ایران مناسبات دوستانه میان دو کشور را برای کویت مهم برشمرد و خواهان توسعه مناسبات با ایران شد.

خالد الجارالله گفت: کویت برای دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور ایران آرزوی موفقیت می‌کند و امیدوار است که روابط مشترک شورای همکاری و ایران براساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر توسعه یابد. وی افزود: کویت همواره به دنبال عادی‌سازی روابط ایران با کشورهای شورای همکاری بوده و به ارتقای فضای همکاری با دولت ایران امیدوار است.


اشرف غنی

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان روز شنبه در تماسی تلفنی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل با تبریک ‏موفقیت دکتر روحانی گفت: پیروزی برادر عزیزم را در انتخابات ریاست‌جمهوری به ایشان و مردم ‏ایران تبریک می‌گویم. ‏وی گفت: ما مصمم هستیم که روابط تهران ـ کابل را بیش از پیش در فصل جدید گسترش دهیم ‏و در همین ارتباط به کمیته‌های 5 گانه برای پیشبرد سریع طرح‌ها و برنامه‌ها برای توسعه همکاری‌های مشترک و تعمیق روابط دستورات لازم را داده‌ام. ‏

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر