پاسخ وزارت نفت به ادعاهای رستم قاسمی

۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۳۱۳


شانا| به پایان فصل رقابت‌ انتخابات ریاست‌جمهوری رسیده‌ایم اما گویا برخی افراد نمی‌خواهند از فضای انتخاباتی به خصوص جو تخریب و هیجان خارج شده و همچنان ادعاها و تخریب‌های غیراخلاقی، غیرعلمی، غیحرفه‌یی و غیرقانونی خود را علیه دولت یازدهم و مدیران و کارکنان خدوم آن مطرح می‌کنند.

آقای رستم قاسمی، وزیر سابق نفت به تازگی مدعی شده دولت آقای روحانی با تاخیر در بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس صدها میلیون دلار به کشور خسارت زده است!

ایشان درحالی در نقش طلبکار ظاهر شده که بیش از هر کس دیگری به مردم و کشور بدهکار است و باید پاسخگوی سوءمدیریت، هزینه‌ها و عقب‌گردهای مکرر در صنعت نفت باشد.

همان دوره‌یی که فروش نفت ایران به کمتر از یک میلیون بشکه رسید. دوره‌یی که بنزین تولیدی و توزیعی آن، سلامت مردم را به خطر انداخته بود. دوره‌یی که حتی یک طرح پارس جنوبی به بهره‌برداری نرسید. دوره‌یی که ایران جایگاه و موقعیت خود را در بازارها و مجامع بین‌المللی مانند اوپک از دست داد. دوره‌یی که صنعت نفت بدهی بی‌سابقه‌یی را تجربه کرد و ده‌ها مورد دیگر که پرداختن به آن در این مجال نمی‌گنجد.

حال ایشان با این سابقه مدعی صنعت نفت شده و ادعا می‌کند که با تاخیر در بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به کشور صدها میلیون دلار خسارت وارد شده است!

آقای قاسمی باید پاسخ دهند که چگونه پالایشگاهی که از نظرشان باید اواخر سال 93 به بهره‌برداری می‌رسید تنها ۴۸درصد پیشرفت داشته است؟ آیا این نتیجه سوءمدیریت ایشان نیست؟ آقای قاسمی باید پاسخ دهند.

آقای قاسمی قبل از اینکه دولت یازدهم را زیر سوال ببرد باید جوابگوی بسیاری از مسائل مالی در طرح‌های پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس همچنین نحوه هزینه‌کرد منابع مالی باشند. لازم است به آقای رستم قاسمی یادآور شویم که بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین فساد مالی ایران یعنی بابک زنجانی در دوره ایشان و با امضا و تایید ایشان رقم خورده است. آقای قاسمی باید پاسخ دهد اگر ورود کمپرسورهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس مشکل تحریم نداشت چرا در دوران ایشان کمپرسورها وارد کشور نشده است؟

متاسفانه یا خوشبختانه نامه‌ها و مستندات شرکت سازنده مبنی بر توقیف این تجهیزات به دلیل تحریم‌ها وجود دارد.

آقای قاسمی شما هنوز بین پیشرفت پالایشگاه با پیشرفت واحدهای فرآیندی و پیشرفت طرح‌ها تمایزی قائل نیستید و آن وقت اینگونه غیراخلاقی به رییس‌جمهور قانونی کشور اتهام دروغ‌گویی می‌زنید؟ راست می‌گویید! بیشتر این پیشرفت که البته در مورد واحدهای فرآیندی 45درصدی با کالاهای مشکل‌داری که شما خریده بودید انجام شد، خریدهایی که عمدتا بدون مناقصه با واسطه‌های مختلف چند برابر قیمت با پیش‌پرداخت‌های بسیار زیاد به صورت کالاهای دست دوم انجام شده بود! چرا به مردم واضح نمی‌گویید که سیستم برق و کنترل 30سال پیش را گران‌تر از سیستم برق نو خریداری کرده بودید؟!

لازم است به اطلاع مردم شریف ایران برسانیم آنچه در مورد پیشرفت فیزیکی طرح در مقطع مرداد 92 در گزارش‌های وزارت نفت آمده بسیار دقیق بوده و صرفا مربوط به پیشرفت فیزیکی واحدهای اصلی فرآیندی و یوتیلیتی پالایشگاه است که بنا بر گزارش در مقطع مرداد 92 حدود 48درصد بوده که در مقطع کنونی به حدود 90درصد رسیده است.

اعداد بزرگ‌تری که در مواردی بدان‌ها اشاره شده با احتساب واحدهای جانبی مانند مخازن، آبگیر و خط لوله انتقال خوراک از عسلویه تا پالایشگاه است اما پیشرفت این مجموعه در مقطع مرداد 1392 حدود 64 درصد بوده و درحال حاضر بالغ بر 94درصد است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر