5 مساله فوری پیش ‌روی شورای پنجم پایتخت

۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۲۹۶

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

روز گذشته شهروندان ایران در سراسر کشور پای صندوق‌های رای رفتند تا علاوه بر انتخاب رییس‌جمهور آینده، اعضای شورای شهر و روستای خود را نیز تعیین کنند. البته به نحوه برگزاری انتخابات شوراها انتقاداتی وارد است که یکی از آنها همزمانی با انتخابات ملی ریاست‌جمهوری است. به نظر می‌رسد همزمانی این دو رویداد باعث شده تا انتخابات شوراها زیر سایه انتخابات ریاست‌جمهوری کمرنگ جلوه کند و کمتر به آن پرداخته شود.

به گزارش «تعادل» اینکه انتخابات شوراها کاملا تحت‌الشعاع انتخابات ملی قرار بگیرد، پدیده خوبی نیست و می‌تواند هم در معرفی نامزدهای شایسته و هم در تاثیرگذاری تشکل‌های سیاسی بر انتخابات شوراها و همچنین دعوت از افراد کارشناس و خبره برای حضور در انتخابات غفلت شود. از سوی دیگر تعداد زیاد کاندیداها در انتخابات شوراها به خصوص در شهرهای بزرگ معضلی است که باید چاره‌یی برای آن اندیشیده شود، زیرا همان‌طور که شاهد بودیم در و دیوار شهر پر از عکس چهره‌های ناآشنایی بود که قصد ورود به شورا را داشتند و تعدد کاندیداها شهروندان را سردرگم می‌کرد. با این وجود، انتخابات برگزار شد و شورای پنجم از 29 خرداد فعالیت خود را به عنوان اعضای جدید شوراهای شهر و روستا آغاز خواهد کرد. کارشناسان مسائل شهری بر این باورند که شورای چهارم شهر تهران، نتوانست عملکرد قابل دفاعی از خود ارائه دهد و بیشتر وقت شورا به دعواهای سیاسی گذشت. بازتاب تنش‌ها و دعواهای سیاسی بین دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب شورا در جلسات علنی منجر به کاهش اعتماد مردم به این نهاد شد. در هر جلسه شاهد افشاگری یکی از گروه‌ها علیه گروه دیگر بودیم و آنچه کمتر مورد توجه اعضای شورا قرار گرفت، پرداختن به مشکلات بی‌شمار شهر تهران بود. کسانی که از 29 خرداد آینده روی صندلی‌های سبز شورای شهر تکیه می‌زنند باید اولویت خود را پرداختن به مشکلات و معضلات این کلان‌شهر قرار دهند.

ترافیک و آلودگی

واقعیت آن است که تهران نه براساس استانداردهای علمی ساخته شده است و نه بر آن اساس اداره می‌شود. هر روز میلیون‌ها ساعت از وقت شهروندان در خیابان‌های تهران تلف می‌شود و علاوه بر اینکه هزینه‌های سنگین مادی به ملت و دولت تحمیل می‌شود، عواقب و پیامدهای روحی و روانی ناشی از ترافیک غیرقابل محاسبه است. مشکل آلودگی هوا و ترافیک که به هم گره خورده‌اند مشکل لاینحلی نیست و با ارائه راهکارهای درست و پیگیری قطعا قابل حل است. در این راه شورای پنجم باید از تجربه شهرهای بزرگ دنیا استفاده کنند. در گذشته برخی شهرها که به عنوان آلوده‌ترین شهرهای دنیا معرفی می‌شدند مانند مکزیکوسیتی امروز جزو پاک‌ترین شهرها محسوب می‌شوند. بنابراین بهره‌گیری از الگوهای مناسبی که در دنیا از آنها استفاده شده و ایجاد پایگاه‌های تخصصی در شهر برای اجرای توسعه هدفمند می‌تواند ما را کمک کند و شورای بعدی حتما باید به آن بپردازد.


ساخت و سازهای غیرمجاز

همه شهروندان بر این موضوع متفق‌القول‌اند که ساخت و ساز در تهران و اطراف آن غیراستاندارد و نامناسب است. نه اصول شهرسازی در آن رعایت شده و نه فرهنگ شهرنشینی و مذهبی در ساخت آپارتمان‌ها لحاظ شده است. در نقاط مختلف شهر برج‌های بی‌قواره و غیراستاندارد در خیابان‌های تنگ و محصور و بدون هیچ ضابطه و برنامه‌یی مشخص، ترکیب نامناسب شهر را رقم زده است.

بنابراین یکی دیگر از اولویت‌های شورای پنجم باید نظارت بر ساخت و سازها و ممانعت از تراکم‌فروشی توسط شهرداری باشد. اتفاقی که طی چند سال اخیر نیفتاد و امروز شاهد شهری بی‌نظم با ساختمان‌های کوتاه و بلند در کنار هم هستیم.

نجات باغ‌های تهران

بعد از تصویب مصوب برج‌باغ‌ها که برخی اعضای شورای فعلی مبنای این مصوبه را غیرقانونی می‌دانند، بسیاری از باغ‌های تهران از بین رفت و جای آن را برج‌های شیک مدرن گرفته‌اند. باید بپذیریم که باغ‌های شمال تهران به عنوان بخش مهمی از ریه‌های تنفسی شهر محسوب می‌شوند و از بین رفتن آنها به معنی از بین رفتن ریه‌های تنفسی شهر است. چندی پیش هم رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در یکی از جلسات شورا با ارائه مدرک اظهار کرد که فضای سبز و با‌غ‌ها نابود شده شهر تبدیل به زباله‌دانی شده است که این امر سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. در نتیجه از شورای پنجم انتظار می‌رود تا برای جلوگیری از نابودی باغ‌های تهران گام‌های جدی بردارند.


انتخاب شهردار تهران

به گزارش «تعادل» یکی از مهم‌ترین کارهایی که شورای پنجم باید انجام دهد، انتخاب شهردار است. این انتخاب با توجه به تاثیرگذاری شهر تهران از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. شهرداری تهران، ثروتمندترین و پرنفوذترین شهردار در بین دیگر شهرداری‌هاست. در واقع رقابت برای شورای شهر قدرتمند تهران همواره جنجالی بوده است. در طول یک دهه اخیر، اصولگرایان اکثریت را در شورا در دست داشته‌اند، اما در این دوره شاهد رقابت جدی بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خواهیم بود.

در همین رابطه، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه محسن هاشمی، فرزند بزرگ آیت‌الله هاشمی از گزینه‌های محتمل برای هدایت شهرداری تهران وجود دارد. از سوی دیگر، اصولگرایان نیز علی نیکزاد وزیر راه دولت احمدی‌نژاد را به عنوان یکی از گزینه‌های مورد نظر خود مدنظر قرار داده‌اند. بی‌گمان ترکیب آینده شورای شهر تهران در انتخاب این گزینه‌ها نقش تعیین‌کننده‌یی دارد.

پرونده‌های نیمه‌باز شهرداری

گذشته از موارد پیشین، پرونده‌هایی در شورای شهر وجود دارد که اکنون نیمه‌تمام رها شده‌اند و از شورای پنجم انتظار می‌رود به این پرونده‌ها رسیدگی کند. از جمله این موارد می‌توان به پرونده موسوم به املاک نجومی اشاره کرد. علاوه بر این، در فروش فروشگاه‌های شهروند و ساخت مجتمع شهر آفتاب هنوز ابهاماتی وجود دارد. به گفته برخی اعضای شورای شهر، نه فروش فروشگاه‌های شهروند دارای مجوز شورای شهر بود و نه ساخت مجتمع شهر آفتاب. به بیان دیگر، شورای شهر در قبال دو حرکت اقتصادی بسیار بزرگ که پای چند ده هزار میلیارد تومان سرمایه مردم و شهرداری در بین بود، هیچ اقدامی نکرده و این مورد نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. همچنین پرونده استخدام 4هزار و 200نیرو در شهرداری با داشتن حداقل مدارک که هیچ‌گونه تشریفات قانونی را برای استخدام طی نکرده‌اند، از دیگر مواردی است که انتظار می‌رود در مورد آن شفاف‌سازی صورت گیرد، کاری که شورای چهارم انجام نداد و تنها چیزی که در کارنامه شورای شهر در این باره مشاهده می‌شود، اعتراض یکی از اعضای شورا به رییس این نهاد است که چرا ماجرایی که سازمان بازرسی از آن مطلع بوده را اعلام نکرده است. لازم به یادآوری است که تعداد اعضای شورای پنجم از 31 نفر به 21 نفر کاهش پیدا کرده و این یکی از نقاط ضعف شورا محسوب می‌شود. مجلس شورای اسلامی سال گذشته مصوبه‌یی را امضا کرد که بر اساس آن تعداد اعضای شوراهای شهر و روستا کاهش یافت. بر اساس این مصوبه تعداد اعضای شورای شهر تهران ۲۱ نفر عضو اصلی و ۱۱ نفر عضو علی‌البدل تعیین شد. این موضوع انتقادات اعضای شورا را در پی داشته است. آنها معتقدند برای شهری با جمعیت تهران و مسائل و مشکلات فراوانی که دارد 31نفر هم کم است و باید این تعداد افزایش پیدا کند اما نمایندگان مجلس با تصمیم اشتباه تعداد نفرات را کاهش داده‌اند. حال باید دید شورای پنجم با 21 نفر عضو چگونه از پس مشکلات شهر تهران بر می‌آیند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر