دو ضرورت مهم برای ایجاد کلینیک‌های ویژه دولتی

۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۲۹۲

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران دو ضرورت مهم برای ایجاد کلینیک‌های ویژه در بخش دولتی درمان را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، درباره موضوع فعال کردن کلینیک‌های ویژه و مباحث مطرح شدن مبنی بر آسیب ناشی از آن برای بخش خصوصی، گفت: باید توجه کرد که بحث کلینیک‌های ویژه در تهران و شهرستان‌ها کاملا متفاوت است. بطوریکه در تهران آنقدر میزان مراجعه زیاد است که بخش عمومی و دولتی کاملا پُر است.

وی درباره اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه ایجاد کلینیک‌های ویژه، افزود: در دانشگاه علوم پزشکی تهران یک کلینیک ویژه برای بیمارستان امام خمینی(ره) خریداری کردیم که اصلاحات ساختمانی آن تکمیل شده و اکنون در حال تجهیز است. همچنین کلینیک ویژه‌یی را هم در اسلامشهر در حال ساخت داریم که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی نزدیک به 70 درصد داشته است. برای مرکز طبی کودکان نیز برنامه ایجاد یک کلینیک ویژه را داریم.

جعفریان با بیان اینکه ایجاد یک یا دو کلینیک ویژه دیگر هم در برنامه ما بود که متاسفانه زمین‌های آن در اختیارمان قرار داده نشد، گفت: البته درباره ایجاد کلینیک‌های ویژه باید توجه کرد که اولا ما باید برای اعضای هیات علمی تمام وقت‌مان محلی را برای ویزیت بیماران بطور ثابت قرار دهیم تا بتوانند در آنجا ارائه خدمت کنند؛ چرا که افرادی که به عنوان هیات علمی تمام وقت در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالند، در بخش خصوصی هیچ فعالیتی ندارند. بنابراین فراهم کردن فضایی برای آنها جهت ارائه خدمت به مردم، اسمش رقابت با بخش خصوصی نیست، چراکه این پزشکان اصلا در بخش خصوصی فعالیت نمی‌کنند و فقط در دانشگاه کار می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: دوما باید بدانیم که عمدتا بیمه‌ها تعرفه بخش خصوصی را نمی‌پذیرند و بنابراین بخش خصوصی، با همان تعرفه خصوصی به مردم خدمت ارائه می‌دهد. حال دولت موظف است، برای مراجعه مردمی که رفتن به بخش خصوصی برایشان سنگین است، شرایطی را فراهم کند که مردم با هزینه کمتری ویزیت شوند و این یک الزام است.

جعفریان با بیان اینکه البته اگر بتوانیم از بخش خصوصی خرید خدمت کنیم و بودجه‌یی برای این کار قرار داده و مابه‌التفاوت تعرفه دولتی و خصوصی را هم پرداخت کنیم، مناسب است، گفت: اما در حال حاضر نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. چراکه بیمه‌های ما ظرفیت تقبل این کار را ندارند. به همین دلیل لازم است کاری کنیم تا مردمی که می‌خواهند با هزینه کمتری به سیستم بهداشت و درمان مراجعه کنند و خدمات مناسب دریافت کنند، برایشان چنین ظرفیتی فراهم باشد. بنابراین در تهران به ویژه کلینیک‌های ویژه هیچ آسیبی به بخش خصوصی نمی‌زنند.

وی تاکید کرد: البته در شهرستان‌ها هم مدل این کار متفاوت است و ممکن است افرادی که در دانشگاه‌ها و شهرستان‌های کوچک کار می‌کنند، بیرون هم مطب داشته باشند و در آنجا ممکن است کلینیک ویژه کمی چالش ایجاد کند. در واقعه در شهرستان‌های کوچک ممکن است کلینیک ویژه با بخش خصوصی تضاد منافع پیدا کند، اما بطور کلی دولت موظف به ارائه خدمات مناسب و با تعرفه دولتی برای مردم است که کلینیک‌های ویژه هم در راستای همین هدف ایجاد شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر