آتش به جان سرخه حصار افتاد

۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۲۹۱

گروه اقتصاد اجتماعی

نزدیک ساعت 21:12، سامانه 125 خبر حریق گسترده ضایعات داخل پارک سرخه‌حصار را دریافت کرد. در‌ پی آن ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران، آتش‌نشانان شش ایستگاه را به محل اعزام کرد. پس از حضور آتش‌نشانان در محل حادثه، طبق اعلام سخنگوی سازمان آتش نشانی، آنها حدود سه هزار متر مربع از ضایعات داخل پارک را طعمه حریق دیدند. آتش که خاموش شد، کاظم هاشم‌آبادی، سخنگوی سازمان آتش نشانی به ایلنا گفت: «حریق ضایعات داخل پارک سرخه حصار در منطقه جنوب به شمال عباس دوران بعد از پمپ گاز ورودی محل خرید و فروش خودرو باعث ایجاد دود غلیظی در منطقه شمال شرق تهران گزارش شد. » او ادامه داد: «خوشبختانه آتش به درختان پارک سرایت نکرده است. ٦ ایستگاه حریق، ٣ تانکر ٣٠ هزار لیتری آب و لودر به محل اعزام شده است. » او درباره علت این آتش سوزی گفت: «حدودا ۳۰۰۰ مترمربع ضایعات داخل پارک طعمه حریق شده است. علت حادثه هنوز مشخص نیست و پس از اتمام عملیات و تهیه گزارش‌های لازم می‌توان در این باره اظهارنظر کرد. »


داخل یا خارج؟

پس از سخنگوی سازمان آتش نشانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اخبار آتش‌سوزی در پارک ملی سرخه‌حصار، گفت: «این آتش‌سوزی خارج از محدوده پارک ملی بوده و هیچ آسیبی به مراتع در داخل پارک ملی نرسیده است. » او ادامه داد: «در خارج از محدوده پارک ملی سرخه‌حصار زباله و ضایعات آتش گرفته بود که اکنون آتش‌نشانی موفق به اطفای آن شده است.» او افزود: «در فصل بهار امکان آتش‌سوزی پارک ملی با توجه به پوشش سبز آن وجود ندارد. علت آتش‌سوزی آتش گرفتن ضایعات بوده است که شهرداری و آتش‌نشانی در این مورد دقیق‌تر می‌توانند پاسخ دهند.» امامعلی یگان‌زاده، سرپرست پارک ملی خجیر و سرخه‌حصار، نیز گفت: «آتش‌سوزی در محدوده پارک ملی سرخه‌حصار نبوده است و به علت آتش گرفتن زباله‌هایی بوده که بیرون از این محدوده بوده است.» او افزود: «در این فصل سال امکان آتش‌سوزی در این مراتع وجود ندارد.»


پس از رفع تصرف

این آتش سوزی در حالی رخ داد که یک روز پیش از آن، رییس اداره پارک ملی خجیر و سرخه حصار با تشریح آمار رفع تصرفات زمین در پارک ملی خجیر و سرخه حصار طی دو ماه گذشته گفت: «6.7 هکتار از اراضی ملی در پارک ملی سرخه حصار رفع تصرف شد.» به گزارش ایسنا، یگان‌زاده ادامه داد: «در فروردین و اردیبهشت امسال حکم رفع تصرف اراضی ملی در پارک ملی سرخه حصار با دستور معاون دادستان و سرپرست دادسرای حمایت از انفال و ثروت‌های عمومی ناحیه ۳۷ تهران، دادسرای مبارزه با زمین خواری، و مراجع قضایی گرفته شد. جمعا 6.7 هکتار از اراضی تصرفی که بالغ بر تقریبا ۶ هکتار آن در پلاک سرخه حصار و توسط شهرداری در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی قرار داشت و بخشی دیگر از آن نیز در تصرف شخصی بود رفع تصرف شد. » او افزود: «پنج قطعه ملک تصرفی در دره هنزا جمعا به مقدار ۲۹۰۵ مترمربع که در سال ۹۵ در منطقه حفاظت شده تصرف شده بود نیز با رای ریاست شعبه ۱۰۱جزایی بخش لواسانات توسط عوامل اجرایی اداره پارک ملی خجیر و سرخه حصار و همکاری فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شمیرانات رفع تصرف شد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر