افزایش تعاملات بین‌المللی بخش کشاورزی

۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۲۸۴

ایران به عنوان مسوول هماهنگی کمیته خاورنزدیک استانداردهای بین‌المللی غذایی موسوم به «کودکس» (codex) انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، در نهمین نشست کمیته کودکس خاورنزدیک که دیروز در مقر سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در شهر رم برگزار شد، ایران به مدت دو سال دیگر از سوی همه 17 کشور عضو این کمیته، به عنوان مسوول هماهنگی کودکس انتخاب شد.

کارشناسان فائو با تاکید بر اینکه ایران در دوره ریاست 2ساله خود در این کمیته، گام‌های بلندی را در تقویت همکاری‌های منطقه‌یی برداشته است، اعلام کردند که این امر باعث شده تا ایران را به مدت 2 سال دیگر به ریاست این کمیته انتخاب کنیم.

این جلسه با حضور خانم «نیره پیروزبخت» رییس سازمان استاندارد ایران به عنوان رییس این نشست و محمدحسین شجاعی علی‌آبادی مشاور ارشد علمی سازمان ملی استاندارد ایران و هماهنگ‌کننده منطقه‌یی برگزار شد.

خانم پیروزبخت، هماهنگی، ظرفیت‌سازی از طریق اعمال رویکرد ارزیابی خطر با استفاده از هم‌افزایی متخصصان منطقه و همچنین تدوین استانداردهای منطقه‌یی برای تبدیل آنان به استانداردهای بین‌المللی را از جمله اهداف و برنامه‌های آینده ایران برای کمیته خاورنزدیک کودکس خواند. وی همچنین اظهار داشت: در نشست رم پیش‌نویس استاندارد منطقه‌یی برای نوشیدنی «دوغ» نیز تصویب شده است. این استاندارد در سال 2008 توسط ایران به کمیته شیر و فرآورده‌های کودکس پیشنهاد و در دستورکار آن قرار گرفته بود. پس از پیشنهاد آن به عنوان استاندارد منطقه‌یی در 2010 و پس از بررسی و بازنگری‌ها و بحث و تبادل نظرات فنی در اجلاسیه نهم در فرآیند سریع استانداردنویسی کودکس قرار گرفت و از مرحله 5 به مرحله 8 ارتقا یافت تا در چهلمین اجلاسیه منطقه‌یی که در ماه جولای سال جاری در سوییس برگزار می‌شود، به‌طور رسمی مصوب شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر