آثار اقتصادی حضور مردم در پای صندوق‌های رای

۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۲۸۳

گروه بنگاه‌ها

مشارکت بالای مردم در انتخابات روز گذشته چه تاثیری را در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی زندگی آنان به جای می‌گذارد؟ این پرسشی است که بدون تردید در یک چنین روزی که مشارکت بالای مردم ایران در انتخابات حتی ناظران بین‌المللی را در بهت و حیرت فرو برده، در ذهن بسیاری از ایرانیان جوانه زده است. اینکه ارتقای شعور سیاسی مردم در جریان انتخابات چه تاثیری بر متغیرهای اقتصادی و معیشتی به جا می‌گذارد و دولت آینده از چه طریقی می‌تواند این مشارکت فعال را تبدیل به متریال لازم برای مهار بیکاری و اشتغال‌زایی، بهبود محیط‌های کسب و کار و... کند؟ پرسشی که از طریق آن می‌توان نقشه راه تولید، تجارت، بازرگانی و کشاورزی کشورمان طی 4سال آینده را مشخص کند. با این مقدمات بعد از حضور چشمگیر مردم ایران در انتخابات روز گذشته سراغ دیدگاه‌های اهالی اقتصاد، نمایندگان مجلس و چهره‌های دولتی رفتیم تا درباره تاثیر مشارکت مردم در رشد اقتصادی کشور صحبت کنیم.


ایجاد شرایط بهتر از ماشین انتخابات برای اقتصاد

سعید لیلاز معتقد است: نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بر زندگی مردم تاثیر بسیاری می‌گذارد و وقتی دولت‌ها را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که چقدر میان آنها تفاوت وجود دارد. مثلا نگاهی به برخی شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد در حالی که متوسط نرخ بهره‌وری در اقتصاد ایران در تمام 8 سال ماقبل سال 1392 منفی بود، ولی در تمام 4سال گذشته پی در پی مثبت شده است.

او افزود: نرخ بهره‌وری در حالی در اقتصاد 4سال اخیر مثبت بوده که این اتفاق بدون رشد سرمایه‌گذاری رخ داده است. در واقع 15 درصدی که به تولید ناخالص داخلی کشور اضافه شده تماما در محل بهره‌وری به دست آمده است. این موضوع نشان می‌دهد که وقتی مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و زمانی که شرکت نمی‌کنند چقدر در شرایط کشور تفاوت به وجود می‌آید.

این اقتصاددان تشریح کرد: به نظر من تا زمانی که ماشین انتخابات کار می‌کند و به ما جواب می‌دهد باید ارزش رای خود را بدانیم تا شرایط متفاوت و بهتری را در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... برای کشور فراهم کنیم.

فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه

در شرایطی که لیلاز معتقد است که مردم ایران به خوبی از ماشین انتخابات برای توسعه کشور استفاده کرده‌اند، انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم از منظر دیگری به بحث ورود می‌کند و به این نکته اشاره می‌کند که: یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی، مردمی‌ شدن اقتصاد است و بنده معتقدم حضور حداکثری مردم در انتخابات می‌تواند زیرساخت‌های لازم برای حضور گسترده مردم در عرصه اقتصادی را هم فراهم کند.

احمد انارکی محمدی، درباره آثار اقتصادی حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای اظهار کرد: با توجه به اینکه نگاه همه دنیا به ماست، حضور گسترده مردم، بر رفتار کشورهایی که قرار است با ما مراوده مالی داشته باشند و همچنین بر وضعیت اقتصادی داخلی کشور، تاثیر بسیاری خواهد داشت.

وی ادامه داد: خود مردم هستند که با حضور حداکثری در پای صندوق رای می‌توانند محل افزایش امنیت اقتصادی کشور باشند، همان‌گونه که تاکنون چنین حضوری منجر به افزایش امنیت در همه عرصه‌های کشور شده است. همچنین این حضور منجر به افزایش اعتماد، امنیت و دلگرمی برای سرمایه‌گذاران می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: حضور پر رنگ مردم در پای صندوق‌های رای نشان می‌دهد که جامعه پویاست و می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند. همچنین کسی‌که از سوی مردم به عنوان رییس‌جمهور انتخاب می‌شود، تاثیر مستقیمی بر وضعیت اقتصادی کشور خواهد داشت.

نماینده رفسنجان و انار در خانه ملت تاکید کرد: بنده معتقدم هرچقدر که حضور مردم در پای صندوق‌های رای گسترده‌تر باشد منجر به دلگرمی رییس‌جمهور منتخب و عمیق‌تر شدن نگاه دیگران به نظام و این رییس‌جمهور خواهد شد.


حضور مردم، نشان‌دهنده ثبات کشور است

در همین خصوص، عضو هیات‌مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ایران می‌گوید: حضور مردم در انتخابات، نشان‌دهنده ثبات در کشور است و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی روی این ثبات حساب باز می‌کنند.

احمدرضا عمرانی‌فر اظهار کرد: حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای باعث می‌شود تا مسوولان کشور در دنیا بهتر و با قدرت بیشتر بتوانند حرف بزنند و حضور داشته باشند. وی افزود: خوشبختانه جمعیت بسیار زیادی در شعب اخذ رای حضور داشتند و این نشان‌دهنده همت و احساس مسوولیت مردم است. مدیرعامل شرکت سیمان اردستان با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات به‌طور قطع روی مسائل سیاسی و اقتصادی کشور موثر است، اضافه کرد: حضور مردم در انتخابات، نشان‌دهنده ثبات در کشور است و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی روی این ثبات حساب باز می‌کنند. از فردا این دولتمردان هستند که باید این حضور را تبدیل به ارزش افزوده اقتصادی و معیشتی کنند.


بهبود فضای کسب و کار، انتقال دانش فنی و جذب سرمایه خارجی

از میان چهره‌های دولتی هم معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای در انتخاب رییس‌جمهوری و خلق حماسه انتخاباتی، فضای مساعدی برای ارتقای سطح کسب و کار در بخش صنعت را ایجاد می‌کند.

منصور معظمی رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تصریح کرد: بدیهی است حضور حداکثری مردم در انتخابات می‌تواند با رقم زدن یک حماسه مردمی تازه، علائم مثبت و اطمینان‌بخشی را در مورد بهبود روند صنعت و تعاملات با شرکای خارجی در زمینه کسب و کار، انتقال دانش فنی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و اجرای مگاپروژه‌ها، ارسال کند.

معظمی، نسبت به مشارکت گسترده فعالان صنعتی کشور در انتخابات و حضور حداکثری پای صندوق‌های رای ابراز امیدواری کرد و ادامه داد: این حضور برای تداوم شادابی و نشاط و فعالیت اقتصادی و توسعه صنعتی بسیار تعیین‌کننده است و به فضل خدا، مردم ایران در روز جمعه 29 اردیبهشت، مانند همیشه با خلق حماسه‌یی اعجاب‌انگیز و بی‌مانند، جهانیان را شگفت زده خواهند کرد.


تجلی حضور مردم در انتخابات در اقتصاد

رییس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان در مجلس دهم در مجلس گفت: تجلی حضور مردم در انتخابات در حمایت از انقلاب و نظام است و دولت منتخب باید بعد از پیروزی مطالبات اصلی مردم در انتخابات را دنبال کند.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشارکت مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراها اظهار کرد: انصافا این دوره انتخابات از همان ابتدای صبح مورد اقبال بی‌نظیر مردم قرار گرفت و پیش‌بینی هم می‌شد که با توجه به دموکراسی که در کشور وجود دارد، فضایی را رقم زده که شاهد حضور همه مردم باشیم.

وی افزود: تا ساعات پایانی برگزاری انتخابات هر چه این حضور بیشتر شود و از این جهت این فضا بسیار قابل توجه است و تصور من این است این حضور یک رزمایش بزرگ مردم در عرصه حمایت از نظام و انقلاب و لبیک به ندای رهبری در حضور حداکثری و مشارکت است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم تصریح کرد: نتیجه انتخابات نیز هر چه باشد، مردم از آن شخص به عنوان رییس‌جمهوری که بیشترین رای را آورده تمکین خواهند کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در این دوره انتخابات شوراها نیز تعداد زیادی نسبت به گذشته کاندیدا شدند و در استان کرمان شاید بین 50 تا 70 درصد افزایش مشارکت داشتیم که کمک کرده به اینکه حضور مردم بیشتر شده و این تجلی حضور در حمایت از انقلاب و نظام است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر