اخبار

۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۲۸۰

رشد 3 برابری وبا در یمن طی یک هفته

رییس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن گفت: شمار مبتلایان به وبا طی هفته گذشته در یمن سه برابر شده است.

به گزارش ایرنا، الکساندر فیت افزود: تلفات وبا در یمن به 186مورد رسیده، 14هزار مورد مشکوک به وبا نیز گزارش شده، و 7.6میلیون یمنی در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

وی همچنین در حساب توییتری خود به شرایط سخت درمان و کمبود تخت‌های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: بسیاری از بیماران در راهروهای بیمارستان‌ها و روی زمین یا زیرتخت‌های دیگر بیماران بستری شده‌اند و حتی برخی داخل ماشین‌های خود در اطراف بیمارستان‌ها خدمات درمانی را دریافت می‌کنند. بنا بر این گزارش برای مقابله با شیوع وبا، طی روزهای گذشته بخش‌های بهداشت و آبرسانی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در هفت مرکز اصلی و هفت بیمارستان در استان‌های مختلف یمن در حال توزیع سرم‌های وریدی، محلول‌های نمکی و 20000 قرص تصفیه آب بوده‌اند.

در همین حال کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن اقدام به تهیه کیت‌های ضد وبا کرده و در تلاش برای فراهم کردن کلرین برای تصفیه آب است.

کارشناسان این سازمان همچنین به ارزیابی شرایط پرداخته‌اند تا در صورت لزوم نسبت به ارسال ملزومات مورد نیاز به‌صورت هوایی و در اسرع وقت اقدام کنند.

طی ماه جاری با توجه به وخامت اوضاع در یمن، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که ضمن گسترش عملیات خود در این کشور درصدد است تا بودجه کمک‌رسانی به مردم یمن را به 90 میلیون دلار افزایش دهد. یمن فقیرترین کشور شبه‌جزیره عربی از فروردین سال 1394 در معرض جنگ گسترده و همه‌جانبه‌یی از سوی ائتلاف عربستان و برخی کشورهای عربی قرار گرفته است. حملات گسترده ائتلاف عربی - امریکایی به سرکردگی دولت سعودی علیه مردم یمن همچنان در سایه سکوت محافل عربی و غربی ادامه دارد. حملات مداوم عربستان به مناطق مختلف یمن که تاکنون نتیجه‌یی جز ویرانی و کشتار در پی نداشته، اوضاع انسانی وخیمی را در این کشور فقیر عربی رقم زده است.


یونیسف: 209یمنی قربانی وبا شدند

در همین حال صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) روز چهارشنبه با اشاره به اوضاع وخیم بهداشتی در یمن در نتیجه جنگ تحمیلی عربستان علیه این کشور اعلام کرد که 209 شهروند یمنی در طول هفته‌های اخیر بر اثر ابتلا به بیماری وبا جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از صنعا، یونیسف در آماری رسمی با اعلام اینکه وبا سراسر یمن را در بر گرفته و در چند هفته اخیر منجر به کشته شدن 209 یمنی شده، افزود: بیش از 17 هزار نفر دیگر نیز مشکوک به ابتلا به این بیماری هستند.

این در حالی است که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دوشنبه گذشته اعلام کرده بود: شیوع وبا از هفتم اردیبهشت (27 آوریل) تا روز دوشنبه، جان 184 یمنی را گرفته است و 11 هزار نفر دیگر نیز در سراسر یمن مشکوک به ابتلا به این بیماری گزارش شده است.

یونیسف ضمن آنکه افزایش تعداد قربانیان وبا در یمن را «وحشتناک» خواند، افزود که آمار اعلام شده در این باره مربوط به سراسر یمن و نه منطقه خاصی می‌شود.

«محمد الاسعدی»سخنگوی یونیسف به خبرگزاری فرانسه گفت که روزانه سه هزار نفر مورد مشکوک به ابتلا به وبا ثبت می‌شود. وی افزود: یونیسف درصدد است که با همکاری سازمان بهداشت جهانی و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، اتاق عملیات مشترکی در صنعا برای مقابله با این بیماری ایجاد کنند. این برای دومین بار است که وبا طی کمتر از 2 سال در یمن به عنوان فقیرترین کشور شبه جزیره عربی شیوع پیدا می‌کند که علت اصلی آن حمله‌های ویرانگر جنگده‌های سعودی - امریکایی به مراکز بهداشتی و بیمارستانی یمن و نابودی زیر ساخت‌های این کشور است. در همین راستا شهردار صنعا با اعلام وضعیت اضطراری در پایتخت یمن از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی خواست که به مقام‌های محلی برای مقابله با وبا در این شهر کمک کنند. «امین جمعان» شهردار صنعا روز یک‌شنبه گذشته با تاکید بر اینکه صنعا با فاجعه بهداشتی و درمانی مواجه شده و در خطر جدی قرار دارد، خواستار تمرکز و یکپارچگی فعالیت‌های ملی برای کمک به مهار فاجعه و جلوگیری از مرگ مردم براثر وبا شد. یمن فقیرترین کشور شبه جزیره عربی از فروردین ماه 1394 در معرض جنگ گسترده و همه‌جانبه‌یی از سوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان قرار گرفته است. جنگی که تنها قربانیان آن شهروندان و زنان و کودکان یمنی هستند و تاکنون نتیجه‌یی جز ویرانی زیرساخت‌ها و کشته یا آواره شدن هزاران یمنی در پی نداشته است.


مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به سرطان، سیگار و چاقی هستند

بر اساس گزارش مدیکال ساینس، گزارش CPED مبنی بر پیشگیری، تشخیص سریع و روند درمان سرطان در سال 2015 میلادی نشان داد، 15درصد از بزرگسالان امریکا سیگار می‌کشند که تعداد آن در ایالت‌های مختلف امریکا متفاوت است.

طبق این گزارش، از هر 10 امریکایی، 7 نفر مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستند و از سال 1979 تا 2002 میلادی، شیوع چاقی در نوجوانان 12 تا 19 سال، 3 برابر شده است. در عین حال سیگار و چاقی هنوز هم مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به سرطان هستند؛ سیگار، مسوول نیمی از موارد ابتلا به سرطان است. این در حالی است که چاقی و اضافه وزن علاوه بر افزایش احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های متابولیک مانند دیابت، سبب کاهش ظرفیت هوازی حداکثر می‌شود که به اندازه سیگار کشنده است. در پژوهشی مشابه در سوئد، با بررسی وضعیت سلامت و شیوه زندگی شرکت‌کنندگان به مدت 50 سال، مشخص شد وضعیت فیزیکی نامتناسب به اندازه سیگار کشنده است. در این مطالعه محققان با بررسی شاخصی به نام VO2max، میزان تناسب اندام شرکت‌کنندگان را بررسی کردند؛ شاخص «VO2 max»، نشان‌دهنده نحوه استفاده بدن از اکسیژن و پمپاژ کردن خون و به عبارت دیگر، ظرفیت حداکثر هوازی است. مطالعات نشان می‌دهد پیشینه ژنتیکی نقش کوچکی در شاخص VO2 max دارد و این فاکتور بیشتر تحت تاثیر شیوه زندگی است. به گفته محققان: ««عدم تحرک» و «اضافه وزن» سبب کاهش VO2 max می‌شود، در حالی که تمرینات ورزشی ظرفیت هوازی حداکثر را افزایش می‌دهد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر