ارتباطات

۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۲۷۶

اختلالی در حوزه ارتباطات نداشته‌ایم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که تاکنون در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اختلالی ایجاد شده است؟ گفت: خیر تاکنون در این زمینه هیچ مشکلی ایجاد نشده است.

به گزارش ایسنا، محمود واعظی در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به همکاری میان وزارت ارتباطات و وزارت کشور اظهار کرد: طبیعی است با همکاری چند ماه گذشته میان همکاران من با وزارت کشور برای آماده‌سازی بستر انتخابات الکترونیکی و کلیه کارهایی که به عرصه‌ آی‌تی برمی‌گردد، همکاری نزدیکی داشته‌ایم و همکارانم از شب گذشته در وزارت کشور حضور داشته‌اند. وی در رابطه با ارزیابی‌اش از مشارکت مردم در انتخابات تصریح کرد: من هم جایی که رای دادم و هم در مسیر مشاهده کردم مردم به ندای رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند و باید منتظر باشیم مردم ایران حماسه جدیدی را بیافریند. واعظی با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات فوق‌العاده بوده است و این تنها مختص به تهران نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به اخباری که در سراسر کشور دارم چه در شهرهای کوچک و بزرگ و چه در روستاها مشارکت مردم بالا بوده است. معمولا عصرها صف‌های انتخابات شلوغ می‌شوند ولی دیدیم که از صبح امروز و پیش از آغاز انتخابات این صف‌ها شکل گرفته بود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه مشارکت بالاست این مساله موجب افزایش اقتدار ایران می‌شود و عزت ایران و نظام را بیشتر می‌کند، گفت: افزایش مشارکت مردم در انتخابات باعث می‌شود توطئه‌هایی که دشمنان اسلام و امریکا طراحی کردند، خنثی شده و در داخل کشور وحدت و انسجام ملی ایجاد شود. واعظی با بیان اینکه ان‌شاء‌الله روز شنبه رقابت‌ها میان گروه‌ها تمام و رفاقت شروع می‌شود، تصریح کرد: هم مردم و هم نامزدها باید متوجه باشند که رقابت ما تا روز گذشته تا ساعت ۸ صبح بود. فردا فقط رفاقت و همکاری است و هر کس برنده شد باید مطیع قانون باشیم و مردم به این قانون احترام گذشته و مطیع آن باشند و هرکس برنده شد مردم و گروه‌ها با فرد پیروز همکاری کنند. وزیر ارتباطات در پایان گفت: براساس پیش‌بینی‌های ما هیچ مشکلی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود نداشته و این‌بار با وجود گسترده بودن رقابت‌های انتخاباتی پیش بینی می‌کردیم رقابت و مشارکت بالاست. حتی در مقایسه با انتخابات مجلس سال ۱۳۹۴ برخی از ظرفیت‌های ما سه تا چهار برابر افزایش یافته است.


سرعت اینترنت ایران

چقدر است

با اجرایی شدن فاز دوم شبکه ملی اطلاعات، متوسط سرعت دسترسی پهن‌باند ثابت چهار مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت دسترسی پهن‌باند همراه به سه مگابیت بر ثانیه رسید. به گزارش ایسنا، فاز دوم شبکه ملی اطلاعات بهمن‌ماه سال گذشته عملیاتی شد تا بدین‌ترتیب دسترسی به محتوای داخلی با سرعت و کیفیتی بهتر برای مشترکان اینترنت مسیر شود. پس از اجرایی شدن فاز دوم این شبکه، وزارت ارتباطات در قالب آمار متوسط سرعت دسترسی به اینترنت در بخش‌های مختلف را اعلام کرد. طبق این آمارها ضریب نفوذ دسترسی پهن‌باند ثابت خانگی به ۶۰ درصد رسیده و ضریب نفوذ دسترسی پهن‌باند سیار به ۳۵ درصد رسید و سرانه ترافیک ۲۷ کیلوبیت بر ثانیه اعلام شد. همچنین نسبت ترافیک داخلی ۵۰ درصد عنوان شده است. اما این ارقام بر اساس اطلاعات نشریه ارتباطات، در شرایطی اعلام شده که پیش از این و در فاز اول شبکه ملی اطلاعات متوسط سرعت دسترسی پهن‌باند ثابت سه مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت دسترسی پهن‌باند سیار، دو مگابیت بر ثانیه اعلام شده و ضریب نفوذ دسترسی پهن‌باند ثابت خانگی در فاز اول ۴۰درصد بوده و ضریب نفوذ دسترسی پهن‌باند سیار ۳۰ درصد بود. سرانه ترافیک در فاز اول شبکه ملی اطلاعات ۱۴ کیلوبیت برثانیه بوده و نسبت ترافیک داخلی در این مرحله ۴۵ درصد عنوان شده است.


بهترین راه مقابله با باج‌افزارها

بهترین راه برای اینکه به حملات باج‌افزاری آلوده نشوید، آپدیت خودکار سیستم عامل است؛ همچنین بهتر است پیش از اینکه دستگاه و داده‌هایتان مورد هجوم یک حمله باج‌افزاری قرار بگیرند، از داده‌های خود بک‌آپ‌ بگیرید تا حتی در صورت حمله بتوانید آنها را بازیابی کنید. ‌ حمله عظیم باج‌افزار واناکریپت در روز جمعه رایانه‌ها را در بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌ها در سراسر جهان فلج کرد، حمله‌یی که برخی معتقدند بزرگ‌ترین طرح اخاذی آنلاین تاریخ است. در این حمله باج‌افزار تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار رایانه آلوده شدند. اگرچه واناکریپت بیشتر کامپیوتر شرکت‌ها را آلوده کرد، انواع دیگری از باج‌افزار هستند که بطور منظم کاربران در خانه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در اغلب موارد، فایل‌ها توسط نرم‌افزارهای مخرب رمزگذاری شده و صاحب کامپیوتر یک پیام خواستار باج می‌بیند که در صورت عدم پرداخت باج، تمامی داده‌ها از بین خواهد رفت. گزارش‌های مبنی بر چگونگی جلوگیری از حملات باج‌افزار و دیگر مشکلات نرم‌افزارهای مخرب نوشته شده است. در صدر این فهرست، قرار دادن امکان به‌روزرسانی خودکار برای سیستم‌های عامل کامپیوتر و تلفن است. هرکس که آخرین پچ‌های ویندوز ۱۰ را دریافت کرده بود، از این حمله اخیر در امان بود، در حالی که افراد بدون آخرین به‌روزرسانی آسیب‌پذیر بودند. دیگر احتیاط بزرگ، گرفتن بک‌آپ (پشتیبان‌گیری) از اطلاعات است. اینکه بطور منظم از دستگاه‌های خود بک‌آپ بگیرید به شما بهترین امکان را می‌دهد که وقتی به باج‌افزاری آلوده شدید، کامپیوتر خود را بازیابی کنید. زمانی که شما از تمام عکس‌های مهم و فایل‌های خود یک کپی داشته که آن را در یک فضای ابری یا در یک هارد خارجی در خانه ذخیره کرده باشید، نیازی نیست که برای بازیابی اطلاعات خود باجی بپردازید. در عوض می‌توانید تمام فایل‌های رمزگذاری‌شده و نرم‌افزارهای مخرب را پاک کنید و دستگاه خود را به حالت قبل از حمله برگردانید. به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر باج‌افزاری تحت عنوان واناکریپت (wannacrypt) با قابلیت خودانتشاری در شبکه کشورها شیوع یافته که قربانی‌های بسیاری را در شرکت‌ها اساسی نیز داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر