انتقاد ترامپ از بنیادگرایی در عربستان

۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۲۶۷

گروه جهان|

عربستان سعودی برای استقبال از دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا و سران کشورهای عربی و اسلامی برای شرکت در 3 نشست مشترک در ریاض آماده می‌شود. این نخستین سفر ترامپ به خاورمیانه است که با عربستان سعودی آغاز شده است.

به گزارش العربیه، رییس‌جمهوری امریکا در این سفر در 3 کنفرانس مهم یعنی کنفرانس امریکایی- سعودی، کنفرانس کشورهای عربی همکاری خلیج فارس و نشست سران کشورهای عربی- اسلامی و امریکا شرکت خواهد کرد. این 3نشست مشترک که برای نخستین ‌بار با حضور رییس‌جمهوری امریکا برگزار می‌شود و هدفش تعمیق روابط تاریخی میان این کشورها و ایالات متحده براساس همکاری و تسامح میان ملت‌ها عنوان شده است. ریاض در روز‌های شنبه و یک‌شنبه(امروز و فردا) میزبان3 اجلاس تحت عنوان«اراده ما را با دور، نزدیک می‌کند» خواهد بود. این 3 اجلاس با حضور ترامپ که نخستین سفر خارجی خود را از ریاض آغاز کرده، برگزار می‌شود. مبارزه با تروریست و راه‌های همکاری بین‌المللی علیه آن یکی از بحث‌های محوری این 3نشست طی دو روزه خواهد بود. وزیر خارجه عربستان سعودی پنج‌شنبه گفته که دیدار ترامپ همکاری استراتژیک ریاض و واشنگتن را تقویت و مبارزه مشترک آنها علیه داعش را توسعه خواهد داد. به گزارش رویترز، عادل الجبیر همچنین گفته سفر ترامپ به ریاض که نخستین توقف در نخستین سفر بین‌المللی اوست شامل نهایی کردن تعدادی از قراردادهای سیاسی و اقتصادی بین دو کشور خواهد بود. رویترز یادآوری کرده، واکنش عربستان به پیروزی ترامپ در انتخابات مثبت بوده است. از نگاه ریاض دولت باراک اوباما در برخورد با ایران، رقیب اصلی عربستان سعودی در منطقه بسیار نرم بود و به اندازه کافی برای مناسبات دو جانبه با ریاض که آن را محور تعادل در منطقه خاورمیانه تلقی می‌کند، ارزش قائل نمی‌شد. عادل الجبیر گفته، ریاض از تلاش‌های دولت ترامپ برای حل اختلاف بین فلسطینیان و اسراییل حمایت می‌کند. به نوشته رویترز، ترامپ در این سفر علاوه بر مقام‌های ارشد عربستان سعودی با رهبران 6 کشور دیگر عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار خواهد کرد و در ضیافت نهار همراه با رهبران بیش از ۵۰ کشور مسلمان در شهر ریاض شرکت خواهد کرد. به گفته عادل الجبیر، عرسبتان سعودی از فرصت این گردهمایی بهره خواهد جست تا همکاری برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه را گسترش دهد.

الجبیر با وجود جنجالی که در مورد دادن اطلاعات محرمانه توسط ترامپ به مقام‌های روسیه در جریان ملاقاتی در کاخ سفید بر پا شده، دولت عربستان سعودی از اشتراک اطلاعات محرمانه با دولت امریکا نگران نیست. وزیر خارجه عربستان سعودی گفته است:«ما اطلاعات بسیار زیادی با دولت امریکا به اشتراک می‌گذاریم و متقابلا دریافت می‌کنیم. ما هیچگاه در این زمینه تردید نداشته‌ایم و برای ادامه این کار در آینده هیچ تردیدی نداریم».

دیوید فریدمن، سفیر امریکا در سرزمین‌های اشغالی گفته:«ترامپ معتقد است که تحکیم روابط امریکا با عربستان در تحقق روند صلح جهانی کمک خواهد کرد و به تحقق طرح خاورمیانه بزرگی منجر خواهد شد که باراک اوباما در تحقق آن ناکام بود. این طرح به صلح فراگیری در خاورمیانه منجر می‌شود به طوری ‌که می‌تواند آغازگر تحرک سیاسی برای حل بحران‌های منطقه خاورمیانه باشد».

سفیر امریکا در سرزمین‌های اشغالی گفته است: «ترامپ به عربستان سعودی، اسراییل و واتیکان سفر خواهد کرد تا بدین وسیله بر تشکیل جبهه مستحکمی تاکید کند که شامل ادیان سه‌گانه اسلام، مسیحیت و یهود می‌شود و به رویارویی و مقابله با تروریسم، افراط‌گرایی و خشونت می‌پردازد.

انتقاد از بنیادگرایی

دویچه‌وله نوشته، ریموند مک‌مستر، مشاور جدید امنیت ملی امریکا خبر داد که ترامپ قصد دارد در عربستان از اسلام رادیکال انتقاد کند.

هربرت ریموند مک‌مستر، مشاور جدید امنیت ملی امریکا و جانشین مایکل فلین سه‌شنبه به وقت محلی در کاخ سفید امریکا جزییات برنامه سفر ترامپ به عربستان سعودی را در چند روز آینده روشن کرد. مشاور امنیت ملی امریکا گزارش داده، ترامپ در سفر خود به عربستان سعودی در مقابل ۵۰ مقام روحانی مسلمان از کشورهای مختلف جهان در انتقاد از افراط‌گرایی سخنرانی خواهد کرد. مک‌مستر بر این نظر است که سخنرانی ترامپ در شهر ریاض عربستان سبب خواهد شد که جهان اسلام در برابر دشمنان مشترکش متحد شود و ترامپ با این اقدام بر اهمیت کشورهای اسلامی برای امریکا تاکید دارد. قرار است ترامپ در جریان نخستین سفر خارجی خود با سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کند و هر دو مرکز جدیدی را در مقابله با افراط‌گرایی افتتاح کنند. بیشترین سخنرانی‌های ترامپ در ارتباط با افراط‌گرایی در زمان مبارزات انتخاباتی در سال گذشته میلادی(۲۰۱۶) انجام شده است. ترامپ در سخنرانی‌های مزبور سناریوهایی مطرح کرد که نشان می‌داد چگونه گروه‌های تروریست برای نابودی امریکا متحد می‌شوند. در آن زمان سخنان ترامپ در مقصر دانستن کشورهای عربی به خاطر فعالیت‌های گروه‌های افراطی تروریستی سبب شد که رابطه امریکا با بسیاری از کشورهای عربی با مشکلاتی روبه‌رو شود. به نظر برخی منتقدان، تصمیم ترامپ در انتخاب ریاض به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی‌اش، یاد نخستین سفر خارجی باراک اوباما، رییس‌جمهوری پیشین امریکا به مصر را در اذهان زنده می‌کند. اوباما در سال ۲۰۰۹ در نخستین سفر خارجی‌اش با شعار «آغازی نو» به مصر رفت. رییس‌جمهوری پیشین امریکا قبل از پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود که در صورت پیروزی می‌خواهد، رابطه امریکا و کشورهای اسلامی را بهبود بخشد.


اول امریکا، بعد ارزش‌ها

به گزارش بی‌بی‌سی، ترامپ در شرایطی عازم نخستین سفر خارجی‌اش شده که منتقدان می‌گویند با سابقه عربستان سعودی ازجمله در نقض حقوق بشر می‌توانست مقصدهای بهتری برای این نخستین سفر انتخاب کند. امریکا در دو سال گذشته از عملیات نظامی ائتلاف عربستان علیه یمن حمایت کرده است؛ عملیاتی که انتقاد نهادهای بین‌المللی مختلفی را برانگیخته است که به انبوه تلفات غیرنظامیان اعتراض می‌کنند. اما این نخستین نشانه نیست که دولت ترامپ به دخالت ‌دادن مسائل حقوق ‌بشری در دیپلماسی‌اش آنقدر تمایلی ندارد؛ خصوصیتی که البته شاید با دولت‌های قبلی امریکا هم بیگانه نیست. وزیر خارجه امریکا به تازگی در جمع کارکنان دستگاه دیپلماسی تاکید کرده که دستگاه دیپلماسی این کشور باید طبق شعار انتخاباتی ترامپ، منافع امریکا را در اولویت قرار دهند؛ نه ارزش‌ها.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر