تقابل سیاسی ریسک‌گریزها با ریسک‌پذیرها

۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۲۵۹

گروه بورس

هفته گذشته، بازار سرمایه به دلیل خوش‌بینی سهامداران بزرگ و سنتی بورس به نتیجه انتخابات مبنی بر در اولویت قرار گرفتن بازار سرمایه برای رییس‌جمهور منتخب، افزایش 271واحدی شاخص کل را تجربه کرده و توانست از رقم ۸۰ هزار واحدی بالاتر رود. اما انتخابات ریسک بازار را افزایش داده و متغیرهای بورسی مانند حجم، ارزش و تعداد معامله‌گر را به عقب راند.

به گزارش«تعادل» کارشناسان بازار سرمایه فعالان بورسی را بنا به میزان ریسک‌پذیری آنها به 3 دسته تقسیم می‌کنند. کسانی که از هر گونه ریسک گریزان بوده و لقب افراد ریسک‌گریز را یدک می‌کشند. در مقابل افرادی که با ریسک بالا دست به دادوستد سهام می‌زنند، ریسک‌پذیر نامیده می‌شوند و در نهایت افرادی نیز به دلیل استراتژی‌های بلندمدت، توجهی به انواع ریسک سیستماتیک یا غیرسیستماتیک نداشته و به‌دلیل طولانی‌مدت بودن سهامداری آنها ریسک‌ها در تصمیمات آنها دخیل نیست.

براساس این گزارش، هفته گذشته بورس عرصه نبرد سهامداران ریسک‌گریز و ریسک‌پذیر بود. افراد ریسک‌گریز به دلیل برگزاری انتخابات روز گذشته سعی کردند که سهام خود را عرضه کرده و نقد بمانند اما در مقابل حقوقی‌های ریسک‌پذیر سهام آنها را جمع‌آوری کردند. فروشنده بودن سهامداران خرد و خریداری شرکت‌های شبه‌دولتی و حقوقی به عقیده مهران عجمی، نشان از بالا رفتن ریسک بازار بوده و افراد با نقدینگی کمتر به واسطه تحلیل‌های خود سعی کردند از هر گونه هیجانات سیاسی به دور بمانند. این کارشناس در ادامه عنوان کرد: اما شرکت‌های فعال در بورس که بعضا سهام شرکت‌های پر بازده را خریداری می‌کنند با دید میان‌مدت هر گونه ریسک را پذیرا شده و اقدام به جمع‌آوری سهام کردند. عجمی در پایان گفت: در جنگ بین ریسک‌گریزها با ریسک‌پذیرها همواره ریسک‌پذیرها، پیروز میدان بوده و بازدهی بیشتری کسب کرده‌اند زیرا به دور از هیجانات و با استراتژی‌های مناسبی وارد معاملات می‌شوند.


کاهش متغیرهای حجمی بورس تهران

به گزارش«تعادل» حجم معاملات با 12درصد کاهش از رقم 10میلیارد و 362میلیون سهم در هفته منتهی 22 اردیبهشت به رقم 9میلیارد و 200میلیون سهم در هفته منتهی به 29 اردیبهشت سال 1396رسید. ارزش معاملات نیز با کاهش دو برابری از 3هزار و 212میلیارد تومان در هفته سوم اردیبهشت به مبلع 1هزار و 700میلیارد تومان رسید و نهایتا اینکه در هفته گذشته 232هزار نفر به دادوستد سهام پرداختند که نسبت به هفته قبل از آن با کاهش 45درصدی مواجه شده است زیرا در هفته سوم اردیبهشت ماه بیش از 359هزار نفر برای جابه‌جایی سهام تلاش کردند. همچنین در ۱۹ اردیبهشت سال جاری شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران در تراز ۷۹هزار و ۸۵۸ واحدی قرار داشت طی ۵ روز کاری گذشته ۲۷۱واحد رشد کرد و بار دیگر از کانال ۸۰ هزار واحدی بالاتر رفت. علاوه بر این شاخص آزاد شناور در این مدت از تراز ۸۷هزار و ۱۶۴واحدی به تراز ۸۷ هزار و ۴۶۴واحدی رسید. همچنین شاخص بازار اول از رقم ۵۵ هزار و ۶۹ هزار و ۵۲۲ واحدی به رقم ۵۵ هزار و ۶۹۲ واحدی رسید و در نتیجه شاهد رشد ۱۷۰واحدی شد. شاخص بازار دوم نیز که در کانال ۱۷۶هزار و ۴۰۱واحدی بود ۶۹۸ واحد رشد کرد و تا عدد ۱۷۷هزار و ۹۹۰واحدی بالا رفت.


بررسی گروه‌های تاثیرگذار در هفته گذشته

در اوایل هفته گذشته در گروه خودرو اکثریت قریب به اتفاق نمادها با شرایطی کاهشی در قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله مواجه شدند. به عنوان مثال نماد سایپا دیزل بیش از 4درصد در قیمت پایانی افت کرد و ایران خودرو دیزل نیز نزدیک به 4درصد در قیمت آخرین معامله کاهش را تجربه کرد.

گروه قند و شکر نیز در آخرین روز معاملاتی همگام با گروه خودرو روند کاهشی در قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله را تجربه کرد. در برخی از نمادهای این گروه صف فروش را شاهد بودیم. همچنین در گروه محصولات شیمیایی در اکثریت نمادها روند رو به کاهش را شاهد بودیم همچنین در گروه خودرو تقریبا همه نمادها قرمزپوش شدند. در گروه بیمه نیز اکثریت نمادها در قیمت پایانی افت را تجربه کرده است و قندی‌ها به جز در یک نماد یک دست روند کاهشی را از سر گرفتند. علاوه بر همه اینها اکثریت قریب به اتفاق نمادها در گروه فلزات اساسی در قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی روند کاهشی را تجربه کردند. در سه‌شنبه گذشته در گروه قند به جز معدود نمادهایی، باقی نمادها با روند کاهشی در قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی مواجه شدند و در گروه سیمانی‌ها تقریبا نیمی از نمادها با روند کاهشی در قیمت آخرین معامله مواجه شدند. اما دارویی‌ها روند نسبتا بهتری را داشتند و تعداد کمتری از نمادهای آنها شاهد ریزش قیمت سهم بودند. علاوه بر این تعداد زیادی از خودرویی‌ها در قیمت آخرین معامله روند نزولی را نشان دادند که ازجمله آنها می‌توان به نمادهای پارس خودرو، زامیاد و ایران‌خودرو دیزل اشاره کرد.

هر چند که تعدادی از نمادهای این گروه نیز با روند افزایشی در قیمت پایانی مواجه شدند. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته قندی‌ها در کانال کاهشی قرار گرفتند و به جز دو نماد از این گروه، باقی شرکت‌ها افت در قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی را تجربه کردند اما تعداد زیادی از گروه محصولات غذایی با رشد در قیمت پایانی مواجه شدند. در گروه فلزات اساسی نمادهای مس شهید باهنر و نورد آلومینیوم بیشترین کاهش را در قیمت پایانی دیدند و تعداد زیادی از نمادهای دیگر این گروه با افت کمتری در قیمت پایانی مواجه شدند.


دادوستدهای آخرین روز هفته گذشته

در پایان معاملات تالار‌های بورس و اوراق بهادار تهران چهارشنبه مورخ 27 اردیبهشت ماه در 56هزار دفعه، تعداد 927 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از یک‌هزارو 825میلیارد ریال معامله شد و ارزش بازار رقم معادل 332هزار میلیارد تومان را ثبت کرد. شاخص کل با 215واحد افزایش به رقم 80344 واحد رسید. شاخص بازار اول با 91 واحد افزایش به رقم 55784 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 809 واحد افزایش رقم 177908واحد را تجربه کرد. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را پالایش نفت بندرعباس، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، خدمات انفورماتیک، شرکت ارتباطات سیار ایران، سایپا، پالایش نفت تهران، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، سرمایه‌گذاری غدیر، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت اصفهان به نام خود ثبت کردند.

از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را سایپا، سایپا (خساپا2)، بانک خاورمیانه، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، پارس خودرو، زامیاد، پلی‌اکریل، سرمایه‌گذاری سایپا، ایران خودرو دیزل، توسعه معدان و فلزات (ومعادن2) و کابل البرز (بالبر2) به نام خود ثبت کردند. این درحالی است نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش صنایع وخدمات کشاورزی (تکشا) و ماشین‌سازی اراک (فاراک) با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید)، شیرپاستوریزه پگاه اصفهان (غشصفا)، چرخشگر (خچرخش)، سیمان شاهرود (سرود)، خدمات انفورماتیک (رانفور)، مخابرات ایران (اخابر)، سبحان دارو (دسبحان) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، حق تقدم شرکت سیمان شاهرود (سرودح) با توجه به توقف نماد اصلی متوقف شدند. در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد 9هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از 9 میلیارد ریال معامله شد. در بازار صندوق‌های قابل معامله که صندوق‌های قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی قابل معامله داد و ستد می‌شود، بیش از 2 میلیون و 318 هزار واحد از صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر (پارند1)، صندوق س. با درآمد ثابت کیان (کیان1) صندوق سرمایه‌گذاری صنوین-مختلط (صنوین1)، صندوق شاخص 30 شرکت فیروزه - سهام (فیروزه 1)، صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سهامداری توسعه یکم (سپاس1) و صندوق درآمد ثابت امین یکم فردا (امین یکم1) به ارزش کل بیش از 25 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.


رونق معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در هفته منتهی به 29 اردیبهشت‌ماه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله رشد 48درصدی حجم و افزایش 23درصدی ارزش مبادلات را نسبت به هفته گذشته شاهد بودیم که عملکرد مثبت ETFها را نشان می‌دهد. شاخص کل فرابورس ایران در ارتفاع 916واحدی دادوستدهای هفته منتهی به 29 اردیبهشت‌ماه را پایان بخشید و در حالی که نسبت به روز مشابه هفته گذشته با 9 واحد کاهش همراه شد، بازدهی آن از ابتدای سال به 4.6 درصد رسید. دادوستد یک‌هزار و 127میلیون ورقه به ارزش 5هزار و 999میلیارد ریال در 115هزار نوبت معاملاتی، نتیجه نقل‌وانتقال‌های 5 روز مبادلاتی این هفته در مجموع بازارهای فرابورس ایران بود که حجم، ارزش و تعداد معاملات نسبت به هفته گذشته با کاهش روبه‌رو شد.

بیشترین حجم دادوستدها در این هفته متعلق به روز سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه بود و بالاترین میزان ارزش مبادلات نیز به آخرین روز معاملاتی این هفته اختصاص یافت. در این میان علاوه بر رشد چشمگیر بالای 100درصدی تعداد مبادلات بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، حجم و ارزش معاملاتی این بازار نیز با رشد بیش از 50 درصد همراه شد و بدین‌ترتیب در این بازار شاهد جابه‌جایی 3هزار سهم به ارزش 13 میلیارد ریال بودیم.

در مجموع بازارهای اول و دوم نیز 513 میلیون سهم به ارزش یک‌هزار و 538 میلیارد ریال دست به دست شد. همچنین در سه تابلو معاملاتی بازار پایه نیز 592میلیون سهم به ارزش 894میلیارد ریال نقل‌وانتقال یافت و در حالی که حجم مبادلات در این بازار نسبت به هفته پیش با 5 درصد افت مواجه شد، ارزش معاملاتی این بازار 2 درصد رشد را تجربه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر