سیف کاهش عرضه ارز را تکذیب کرد

۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۲۵۵

رییس کل بانک مرکزی: بازار ارز در وضعیت باثبات و پایدار قرار دارد

گروه بانک و بیمه|محسن شمشیری|

در حالی که در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها از کاهش عرضه ارز در صرافی بانک‌ها و صرافی‌های بازار آزاد و احتمال افزایش نرخ ارز بعد از انتخابات خبر داده‌اند، اما رییس کل بانک مرکزی عصر پنج‌شنبه اعلام کرد که خوشبختانه بازار ارز از وضعیت با ثبات و پایداری برخوردار است و اینگونه القائات در شرایط و وضعیت با ثبات آن تغییری ایجاد نمی‌کند.

به گزارش «تعادل»، یکی از خبرگزاری‌ها از محدود شدن عرضه ارز در صرافی بانک‌ها و صرافی‌های بازار آزاد خبر داده اما در عین حال رییس کل بانک مرکزی معتقد است که بازار ارز با ثبات است و با نوسان شدید مواجه نخواهد شد. در حالی بعد از نوسان قابل توجه قیمت دلار در اواخر سال گذشته و عبور آن از ٤٠٠٠ تومان، چند ماهی است که قیمت این ارز در کانال ٣٧٠٠ قرار گرفته و نوسان قابل توجهی نداشته است که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری برخی معتقدند بازار ارز اکنون در حالت انتظار بوده و با اعلام نتایج می‌تواند دچار نوسان شود.

تحت تاثیر قرار گرفتن بازارهای مالی و ارزی در نتیجه تحولات خاص اقتصادی و سیاسی اتفاق عجیبی نه تنها برای بازارهای ایران بلکه جهان نیست. بارها پیش آمده که با ایجاد تغییراتی به ویژه در حوزه سیاسی بازار ارز کشورمان تحت‌الشعاع قرار گرفته و نسبت به آن حتی محدود و برای مدتی کوتاه واکنش داشته است. باوجود برخی پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها در رابطه با نوسان قیمت ارز بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، سیاست‌گذار ارزی تاکید دارد که در شرایط موجود هیچ عاملی نمی‌تواند تاثیر معناداری بر بازار داشته باشد. «ولی‌الله سیف» شامگاه پنج‌شنبه در کانال تلگرامی خود به مردم اطمینان داده و گفته که به شایعات توجهی نداشته و نگران نباشند.

رییس کل بانک مرکزی با انتقاد از کسانی که قصد داشتند در روزهای اخیر با طرح القای احتمال افزایش نرخ ارز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، بازار ارز را دستخوش نوسان کنند، نوشت: خوشبختانه بازار ارز از وضعیت با ثبات و پایداری برخوردار است و اینگونه القائات در شرایط و وضعیت با ثبات آن تغییری ایجاد نمی‌کند. سیف جریان بازار ارز را مورد تحلیل قرار داده و تاکید دارد که آرامش بازار حفظ خواهد شد.

ولی‌الله سیف، با اشاره به اینکه در روزهای اخیر برخی تلاش می‌کنند با شایعه‌پراکنی در جامعه، اینگونه به مردم القا کنند که بعد از انتخابات قیمت ارز افزایش خواهد یافت عنوان کرده است که متاسفانه این افراد در تعقیب مطامع و اهداف سیاسی خود، ثبات و آرامش اقتصاد را که ذی‌نفع آن آحاد جامعه بوده و صیانت از آن مورد تاکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است را نشانه گرفته‌اند. این افراد نمی‌توانند موفقیت‌های دولت را در ثبات و آرامش اقتصاد و بازار ارز ببینند و حالا که نمی‌توانند این حقیقت و دستاورد مهم دولت را انکار کنند، با شایعه پراکنی می‌خواهند به ذهن مردم اینگونه القا کنند که قیمت ارز بعد از انتخابات افزایش خواهد یافت تا از این طریق بازار را دچار سفته‌بازی و عدم تعادل و نوسان کنند. وی با بیان اینکه خوشبختانه بازار ارز از وضعیت با ثبات و پایداری برخوردار است و اینگونه القائات در شرایط و وضعیت با ثبات آن تغییری ایجاد نمی‌کند تاکید دارد که در شرایط موجود هیچ عاملی نمی‌تواند تاثیر مهم و معنی‌داری در شرایط با ثبات بازار ارز داشته باشد و اگر قرار باشد تزلزلی در ثبات و آرامش این بازار ایجاد شود در روزهای هیجانی قبل از انتخابات قاعدتا زمینه بروز بیشتری دارد که خوشبختانه در همین روزها نیز مانند سال‌های اخیر شاهد استمرار آرامش و ثبات در اقتصاد و بازار هستیم.

رییس شورای پول و اعتبار رویکرد حرفه‌یی بانک مرکزی و توجه به مبانی و مفاهیم اقتصاد مقاومتی را موجب پایداری آرامش و ثبات مثال‌زدنی در اقتصاد و بازار ارز (حتی پس از افت شدید قیمت نفت در سال‌های اخیر) دانسته و گفته که این دستاوردی مهم و غیرقابل‌انکار در اقتصاد کشور است. بنابر توضیحات سیف، بانک مرکزی به عنوان متولی قانونی بازار ارز در آینده نیز با استمرار رویکرد حرفه‌یی خود مقتدرانه از ثبات و آرامش این بازار دفاع خواهد کرد از این‌رو به مردم اطمینان داده می‌شود که در این خصوص جای هیچگونه نگرانی نیست و به این شایعات بی‌اساس توجهی نکنند.


کاهش عرضه ارز در صرافی‌ها

در همین حال، به گزارش فارس، صرافی‌ها در چند روز اخیر فروش ارز را محدود کرده‌اند و علت آن توقف یا محدودیت در عرضه ارز توسط صرافی‌های بانک‌ها (ارز مداخله‌یی بانک مرکزی) اعلام شده است. زیرا اگر صرافی بانک‌ها ارز عرضه کنند صرافی‌های بازار آزاد نیز عرضه ارز خواهند داشتدر چند روز اخیر اغلب صرافی‌ها در واکنش به تقاضای ارز می‌گویند: فعلا فروش نداریم. این تصمیم به صورت همه‌جانبه از سوی صرافان اتخاذ شده و تقریبا اغلب صرافان ارز نمی‌فروشند. در این باره یکی از صرافان گفت: سه روز است که وضعیت این‌گونه است. به روال قبل نیست و عرضه ارز به‌شدت محدود شده است. بانک مرکزی اعلام فروش نکرده و صرافی‌ها هم منتظر اعلام فروش هستند. طبق روالی که بانک مرکزی برای مدیریت بازار اعمال می‌کند، ارز از طریق صرافی‌های بانک‌ها به صرافی‌های مجوزدار تزریق می‌شود اما اگر صرافی‌های بانک‌ها دست نگه داشته‌ و عرضه را متوقف کنند، صرافی‌ها نمی‌توانند ارز بفروشند. وی با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت‌ها در بازار ارز دچار نوسان شده است، گفت: در حالی که قیمت‌ها حدود 3760 تومان است، در صرافی‌ها از ارز بالای 3790 تومان صحبت می‌شود. تا صرافی‌های بانک‌ها ارز نفروشند، صرافی‌ها هم ارز نمی‌فروشند. در ماه‌ها و هفته‌های اخیر اتفاق خاصی در جریان ورودی و خروجی ارز رخ نداده و بهای نفت هم تغییر چندانی نداشته است. اما مشخص نیست که به چه دلیلی عرضه ارز محدود شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر