مشارکت بالای مردم تعجب خبرنگاران خارجی را برانگیخت

۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۲۴۷

خبرنگار نیویورک ‌تایمز: طولانی‌ترین صف را در 15 سال حضورم در تهران دیده‌ام

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روز گذشته به صورت همزمان در ایران و کشورهای خارجی برگزار شد. حضور با شکوه مردم توجه خبرنگاران را بیش از پیش به خود جلب کرد. در همین راستا «توماس اردبرینک» خبرنگار نیویورک‌ تایمز در تهران در صفحه توییتر خود با اشاره به ادامه برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران و تجمع مردم در حسینیه ارشاد نوشت:«امروز طولانی‌ترین صف را در 15سال حضورم در تهران دیدم».

روزنامه گاردین نیز در گزارشی نوشت: انتخاب رییس‌جمهور در ایران به یکی از مهم‌ترین رویدادها تبدیل شده است چراکه آینده تعاملات تهران را تعیین خواهد کرد. به نوشته روزنامه گاردین، مردم ایران روز جمعه درحالی پای صندوق‌های رای رفته‌اند که گفته می‌شود، نتایج آن می‌تواند مسیر این کشور برای یک نسل را مشخص کند. پیروز این رقابت‌ها نه تنها بر آینده تاثیرگذار است بلکه مسیر آینده کشور را تعیین خواهد کرد. رقبای اصلی در این انتخابات حسن روحانی رییس‌جمهور ایران و ابراهیم رییسی هستند. این روزنامه ادامه داده است: روحانی که به عنوان فردی میانه‌رو شناخته می‌شود، توانست در جولای 2015 با گروه موسوم به 1+5 به توافقی هسته‌یی دست یابد که منجر به رفع تحریم‌های ایران در ازای محدودیت برنامه هسته‌یی این کشور شد. به نظر می‌آید رییسی که از حزب اصولگرا و تندرو است، رویکردی بسته‌تر در تعامل با جامعه بین‌الملل دارد. اما چالش بزرگ روحانی برای پیروزی دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری است. گاردین گفت: مردم ایران که در صف‌های طولانی رای‌گیری را آغاز کرده‌اند، قرار است روابط آینده کشور با غرب را نیز انتخاب کنند.


رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری، تیتر اول رسانه‌های ترکیه

آغاز مرحله رای‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در رسانه‌های ترکیه بازتاب وسیعی داشت و اغلب رسانه‌های خبری ترکیه این رویداد مهم را منعکس کردند. خبرگزاری آناتولی ترکیه در خبر بخش فارسی و ترکی خود از حضور مردم ایران در پای 130هزار صندوق رای در داخل کشورمان خبر داد و اعلام کرد که بیش از 56 میلیون ایرانی امروز می‌توانند در انتخابات رای دهند. این رسانه در خبر اول خود مشارکت مقام معظم رهبری در انتخابات را در محتوای خبری خود منتشر کرده و نوشت: رهبر ایران مردم را به حضور در پای صندوق‌های رای فرا خواند. آناتولی همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در برخی کشورهای خارجی ازجمله ترکیه نوشت: ایرانیان مقیم چین، ژاپن، کره جنوبی و نیوزیلند و برخی کشورهای آسیایی به علت تفاوت افق و ساعت، زودتر از سایرین در رای‌گیری شرکت کردند.

روزنامه ینی شفق ترکیه نیز نوشت: مردم ایران برای انتخاب رییس‌جمهوری دیروز پای صندوق‌های رای رفتند. به نوشته این روزنامه، مردم ایران می‌توانند در 130هزار صندوق و بیش از 63 هزار شعبه اخذ رای از میان 4 نامزد اعلام شده به یک نفر رای دهند.

شبکه خبری و تلویزیونی«تی. آر. تی. خبر» ترکیه هم در گزارشی اعلام کرد که مردم ایران برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا پای صندوق‌های رای رفتند. این درحالی است که بیش از 56 میلیون ایرانی می‌توانند آرای خود به نامزدهای مورد نظر را در 130هزار صندوق پیش‌بینی شده بیندازند. این رسانه با اشاره به حضور و مشارکت مقام معظم رهبری در این انتخابات، سخنان معظم له را درخصوص دعوت به مشارکت و حضور مردم در پای صندوق‌های رای منعکس و اعلام کرد که مردم ایران از میان 4نامزد حاضر در رقابت، یک نفر را به عنوان رییس‌جمهوری آینده خود انتخاب می‌کنند.

شبکه تلویزیونی ان. تی. وی ترکیه نیز در خبر خود درخصوص انتخابات ایران با اشاره به آغاز مرحله اخذ آرای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای‌های اسلامی شهر و روستا اعلام کرد که مردم ایران می‌توانند تا ساعت 20 با حضور در پای 130هزار به کاندیدای مورد نظر خود رای دهند.

این رسانه همچنین با اعلام اینکه ایرانیان بالای 18سال واجد شرایط رای دادن بیش از 56 میلیون نفر هستند در سایت خود تصاویر زیادی از حضور ایرانیان در شعب اخذ رای را منعکس و منتشر کرد.


حضور مردم ایران در انتخابات بسیار بالاست

شبکه تلویزیونی«سی‌ان‌ان» با پوشش خبر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران توسط خبرنگار خود از تهران گزارش داد: حضور مردم ایران در انتخابات بسیار بالاست. «فردریک پلتن» خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با حضور در یکی از حوزه‌های رای‌گیری در تهران توضیحی درباره چگونگی روند رای‌گیری در این انتخابات داد و گفت: درحالی که در ساعات اولیه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هستیم و زمان زیادی تا پایان آن باقی است، حضور مردم بسیار بالاست و صف طولانی در بیرون از این حوزه رای‌گیری وجود دارد. وی مساله اقتصاد در این دور از انتخابات ایران را برای رای‌دهندگان ایرانی بسیار پراهمیت خواند و گفت:رقابت نزدیکی بین دو نامزد اصلی حسن روحانی رییس‌جمهوری کنونی و ابراهیم رییسی محافظه‌کار(اصولگرا) در جریان است و ممکن است انتخابات به دور دوم کشیده شود یا در همین دور مشخص شود.

رسانه‌های تصویری غرب همچون شبکه تلویزیونی فرانس 24و یورونیوز نیز به پوشش خبر انتخابات ریاست‌جمهوری ایران پرداخته و فرانس 24 گزارش داد: رهبر عالی ایران خواستار حضور هر چه بیشتر مردم در انتخابات شد. شبکه خبری المیادین، مشارکت مردم ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا را در نخستین ساعات برگزاری انتخابات بسیار گسترده خواند و حضور رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین ساعت برای انداختن رای خود به صندوق و تاکید ایشان بر اهتمام مردم به این امر را مایه دلگرمی ملت ایران خواند.

به گزارش شبکه خبری المیادین خبرنگاران این شبکه خبری صبح دیروز از اقبال گسترده اهالی تهران، مشهد و دیگر شهرهای ایران از انتخابات و حضور آنها در پای صندوق‌های اخذ رای برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا خبر داد. المیادین با اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای در پای صندوق اخذ رای جهت انداختن رای خود در آن، دعوت ایشان از مردم برای حضور گسترده در انتخابات را بسیار مهم دانست. این روزنامه حضور حسن روحانی رییس‌جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر خارجه در یکی از ستادهای انتخاباتی شمال تهران برای انداختن رای خود در صندوق را موجب تشویق رای‌دهندگان ایرانی در داخل و خارج کشور برای تداوم ساخت ایران سربلند خواند. خبرنگار المیادین حضور هاشمی‌طبا، نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری برای انداختن رای خود در صندوق دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر را مهم ارزیابی کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر