موافقت دولت با افزایش یارانه‌ها

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۱۴۵

مستمری ٧١ هزار تومانی خانوارها به ٢٤٠ هزار تومان افزایش یافت

گروه ایران

در روزهایی که ابعاد و زوایای تخریب‌ها و ادعاهای غیرمستند دلواپس‌ها علیه دولت تدبیر و امید تمام مرزهای اخلاقی و غیراخلاقی را در هم نوردیده و شب‌نامه‌ها و روزنامه‌هایی که از بیت‌المال تغذیه می‌شوند و قاعدتا باید در مسیر منافع ملی ایرانیان عمل کنند از هر وسیله‌یی برای زیر سوال بردن دستاوردهای دولت استفاده می‌کنند، سخنگوی دولت به میان خبرنگاران آمد تا درباره بخشی از این سیل تخریب‌ها اطلاع‌رسانی کند.

تخریب‌های ناجوانمردانه‌یی که از یک طرف دولت را متهم می‌کند که به کودکان 1تا4سال آموزش مسائل جنسی می‌دهد و از این طریق اعتقادات مردم را هدف قرار می‌دهد و از سوی دیگر به طبقات کمتر برخوردار این طور وانمود می‌کند که دولت به فکر معیشت آنان نیست و قرار است یارانه‌های دهک‌های پایین را حذف کند که در واقع با این حرکت معیشت آنان را هدف می‌گیرد. خط سیری که به اعتقاد نوبخت حتی از ارائه گزارش دروغ به رهبری هم فروگذار نیست.

سخنگوی دولت جلسه را با طرح این پرسش که محتوای بیانیه2030 یونسکو چیست و برخورد دولت یازدهم با این بیانیه چه بوده است؟ آغاز و در ادامه تلاش کرد تا ابعاد مختلف آن را تشریح کند. نوبخت با بیان اینکه سند ٢٠٣٠ به عنوان بیانیه برای هیچ کشوری الزام‌آور نیست، گفت:«بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب تا تبیین جزییات و رفع ابهام، پیگیری آن متوقف شد.» دیدگاه دولت درباره یارانه‌های نقدی موضوع دیگری بود که نوبخت درباره آن به اظهارنظر پرداخت و اعلام کرد که دولت با افزایش یارانه‌های نقدی طبقات کمتر برخوردار موافق است.


پیگیری سند2030 متوقف شد

سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری افزود: متاسفانه عده‌یی از موضوع رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره سند 2030 سوءاستفاده کردند و به پیشبرد اغراض خود پرداختند و حتی تلاش دارند سیاست‌های رهبری را مصادره به مطلوب کنند.

وی از رسانه ملی خواست تا با پیگیری موضوع تشویش اذهان را که برای افراد متدین به وجود آمده، برطرف کند. نوبخت تصریح کرد:«از نظر حقوقی آنچه در مجامع جهانی مثل یونسکو موضوعی تحت عنوان پیمان‌نامه یا قرارداد است باید از سوی کشورها امضا شود و آن هم منوط با تصویب مجالس کشورهاست ولی این سند بیانیه است. اگر کشوری با بخشی این بیانیه مخالف باشد طبق مقررات بین‌المللی حق دارد، تحفظ خود را اعلام کند و در این سند هیچ کشوری به غیر از ایران شرط نگذاشت.»

وی تصریح کرد:«البته آنچه رهبری فرمودند«مشی مطاعی» است و همیشه به نمایندگان و دولتمردان که می‌خواهند در مجامع بین‌المللی حاضر شوند، توصیه می‌کنند که از حقوق ملت دفاع کنند و نسبت به هنجارهای دینی حساس باشند.»

نوبخت افزود:«دولتمردان خودشان را موظف به این فرمایشات می‌دانند ولی عده‌یی می‌خواهند از این سخنان به اعتقادات مردم رخنه کنند که این اقدامات با هیچ یک از اصول و موازین اسلامی ما سازگاری ندارد و می‌توان عقبه این موضوع را شناخت.»

حذف و وصل یارانه‌ها یک فرآیند قانونی است

نوبخت با بیان اینکه هر ماه طبق قانون یارانه تعدادی از افراد قطع و پس از بررسی یارانه تعدادی برقرار شد، خاطرنشان کرد:«در زمینه برقراری یارانه افراد با بنده مذاکره شد که عده‌یی را که تشخیص می‌دهیم، یارانه آنها باید برقرار یا قطع شود بنابراین برایشان پیامکی ارسال می‌شود. حال این موضوع اگر در اردیبهشت ماه صورت گرفته باید به دروغ بیان شود که دولت یارانه 4میلیون نفر را برقرار کرد، این سخن دروغی است.»

سخنگوی دولت افزود:«این موضوع دستاوریزی شد تا حقی را که بر برخی از افراد وارد بود چون قرار بود یارانه 26 اردیبهشت پرداخت شود و 29 اردیبهشت روز انتخابات است طبق دستور رییس‌جمهوری یارانه این افراد را پرداخت نکنیم تا شائبه انتخاباتی به وجود نیاید. دولت نه تنها با افزایش یارانه‌ها مخالف نیست بلکه با آن موافق است و در مورد آن اقداماتی کرده است.»

اهمیت مشارکت بالای مردم در انتخابات

نوبخت در ادامه نشست خبری در پاسخ به این سوال که مشارکت حداکثری مردم چه تاثیری بر آینده کشور دارد، اظهارکرد:«مشارکت بیشتر دلیل بر مقبولیت نظام است و اگر دولتی از پشتوانه آرا ملت برخوردار باشد و وقتی مردم برنامه‌های رییس‌جمهوری را تایید کنند، نشان می‌دهد که آن رییس‌جمهوری مورد تایید مردم است و بهتر می‌تواند در اجرای برنامه‌ها گام بردارد.»

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این پرسش که برخی رسانه‌ها تخریب دولت را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند، آیا رییس‌جمهوری برنامه‌یی برای شکایت به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات دارد، گفت: «بخش‌هایی که مقتضی است برای اعلام اعتراض صورت می‌گیرد ولی از این دست مسائل مرتب پیش می‌آید بنابراین دولت باید هر روز اعتراض خود را مطرح کند. ما معتقدیم مردم فهیمی داریم و مسائل را می‌بینند و تشخیص می‌دهند و در نهایت تصمیم‌گیری می‌کنند».

لغو همه تحریم‌ها

نوبخت همچنین در پاسخ به این پرسش که روحانی در سخنرانی‌های انتخاباتی خود وعده لغو تمام تحریم‌های غیرهسته‌یی را داده است، شما این سخنان را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت:«قبول کنیم که تحریم‌ها خسارت مادی به ما وارد می‌کند مانند جنگ که به رغم مقاومت، ما شهید دادیم و خسارت دیدیم پس تحریم به نفع ملت نیست. حال اگر کسی در راس قوه مجریه برنامه‌هایش را بر پایه رفع خسارات مردم تنظیم کند آیا نادرست است؟ اینکه رییس‌جمهوری قول داده که تحریم‌های هسته‌یی را لغو می‌کند و در کمتر از 100روز موفق شد با توافقنامه موقت آن را متوقف کند آن هم در شرایطی که مجلس سنای آمریکا به دنبال ارائه لایحه‌یی در رابطه با نفت در برابر غذا بود؟»

نوبخت با طرح این سوال که چرا تحریم هسته‌یی شدیم؟ یادآور شد:«دلیل آن گزارش نادرستی بود که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد که فعالیت‌های هسته‌یی ایران نظامی است و پیرو آن شورای امنیت 5 قطعنامه صادر کرد و ما را به ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل برد البته آن زمان عده‌یی لبخند می‌زدند و از آن به عنوان کاغذپاره نام بردند.»

وی خاطرنشان کرد:«بنابراین اول باید گزارش آژانس خنثی می‌شد. حال اگر فرصت‌سوزی می‌کردیم و یک کشور این موضوع را وتو می‌کرد و همه اعضا را موافق خود می‌کرد، امکان لغو تحریم وجود داشت؟ یا اگر به دوران ریاست‌جمهوری ترامپ می‌خوردیم، می‌توانستیم باز هم مانع لغو تحریم‌ها شویم.»

نوبخت اضافه کرد:«اینکه این کار دشواری است، درست است. آن زمان هم عده‌یی اعلام کردند که لغو تحریم‌های هسته‌یی شدنی نیست ولی انجام شد و در این خصوص هم باید تمام برنامه‌ها تنظیم شود و با حضور افراد مناسب که به زبان و مفاهیم حقوقی و بین‌المللی مسلط هستند، صحبت کنیم و از حقوق ملت دفاع کنیم. کسانی مانند ظریف و زنگنه که وزن کشورمان را در مجامع بین‌المللی ارتقا داده‌اند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر