باور تقلب به نفع ثروتمندان در مکزیک

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۱۳۳

گروه گوناگون طبق گزارش‌ها، مردم بریتانیا در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دادند. تصمیمی که ممکن است حیات اتحادیه اروپا و بریتانیا را در معرض خطر قرار دهد. در همین زمان، خبر پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی را متعجب کرد.

برخی تحلیلگران مدعی شده‌اند که ثروتمندان بریتانیا، پس از رای به خروج از بریتانیا، پولدارتر شده‌اند. همچنین دونالد ترامپ بارها از تجارت صحبت کرده و تمایل بسیاری به حمایت از ثروتمندان دارد، این موضوع را به‌خوبی می‌توان در انتخاب کابینه‌اش دید. به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی، تجارت بزرگ‌ترین دغدغه ترامپ است. طبق گزارش‌های به دست آمده این تحولات در دنیای سیاست، بسیاری از مردم را به انتخابات بی‌اعتماد کرده است. همچنین مسائلی از این قبیل باعث شده تا شهروندان بسیاری از کشورها اعتقاد داشته باشند که در انتخابات‌ و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، به نفع افراد ثروتمند تقلب‌هایی صورت گرفته باشد.

در آخرین نظرسنجی انجام شده، میزان بی‌اعتمادی شهروندان به برنامه‌های اقتصادی سیاستمداران در کشورهای مختلف بررسی شده است. طبق گزارش‌های به دست آمده ‌درصد بالایی از مردم مکزیک، معمولا به انتخابات و سیاست‌های دولت بی‌اعتماد هستند. با توجه به آمار به دست آمده در حدود 94‌درصد از مکزیکی‌ها اعتقاد دارند که قوانین و سیاست‌گذاری‌های کشور به نفع ثروتمندان دستکاری می‌شود. به نظر می‌رسد، موضع ترامپ در مقابل مکزیک و اظهارات او در زمان تبلیغات انتخاباتی هم از دیگر دلایل بدبینی مکزیکی‌ها به انتخابات است. دونالد ترامپ پیش‌تر در سخنرانی تبلیغاتی خود گفته بود در صورتی که به کاخ سفید راه پیدا کند همه مهاجران غیرقانونی را از امریکا اخراج می‌کند و دیواری در مرز مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجران به امریکا خواهد ساخت. گذشته از این، پیش‌تر نیز گزارش‌های بسیاری از بی‌اعتمادی مردم مکزیک به دولت منتشر شده بود. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد ‌درصد بسیار کمی از مکزیکی‌ها اعتقاد دارند که کشور در مسیر درست سیاسی و اقتصادی پیش می‌رود و میزان بی‌اعتمادی به دولت در این کشور بسیار چشمگیر گزارش شده است.

ایجاد وضعیت نامناسب اقتصادی در کره‌جنوبی نیز باعث شده تا نزدیک به 83‌درصد از شهروندان به دولت و تصمیمات آن بی‌اعتماد باشند. طبق نظر‌سنجی صورت‌گرفته درصد بالایی از شهروندان کره‌جنوبی نیز اعتقاد دارند که سیاست‌های دولت به نفع ثروتمندان تبیین شده است. خبرهای اعتراض مردم به سوءاستفاده اقتصادی رییس‌جمهوری کره‌جنوبی و تجمع آنها در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری کشور نیز نتیجه این نظرسنجی را تایید می‌کند. در بسیاری از اخبار گفته شده روس‌ها به صحبت مقام‌های ارشد کشور بی‌اعتماد هستند. به عقیده آنها، مسوولان ارشد روسیه اطلاعات نادرستی از اوضاع اقتصادی به مردم و رسانه‌ها می‌دهند و به نفع ثروتمندان آمار ارائه شده را تغییر می‌دهند. آن‌طور که در این نظرسنجی نیز اعلام شده، نزدیک به 80‌درصد مردم، تقلب در انتخابات و سیاست‌گذاری‌های دولت به نفع ثروتمندان را تایید کرده‌اند.

همان‌طور که گفته شد، موضع و کابینه دونالد ترامپ، بی‌اعتمادی بسیاری در بین مردم امریکا ایجاد کرده است. به عقیده آنها، سیاست‌گذاری‌های دولت کاملا در حمایت از ثروتمندان است. اخیرا ترامپ در موضع‌گیری جدید خود از افزایش مالیات ثروتمندان در امریکا حمایت کرده است. او در طرح مالیاتی جدید خود از کاهش مالیات برای طبقه متوسط و کسب و کارها و افزایش مالیات برای افراد ثروتمند خبر داده است؛ با این‌حال این طرح‌ها نتوانسته نظر 78‌درصد از امریکایی‌ها را تغییر دهد. این تعداد شهروندان امریکا معتقدند که در انتخابات و برنامه‌های دولت به‌نفع ثروتمندان تقلب صورت گرفته است. 77‌درصد از مردم آلمان نیز مانند سایر کشورهای نام برده شده، به صداقت دولت بدبین هستند و دولت خود را طرفدار موضع میلیاردرها می‌داند.

به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی، احیای بازار بورس در بریتانیا پس از همه‌پرسی موجب افزایش ثروت میلیاردرهای بریتانیا شده است. به نظر می‌رسد این موضوع از اصلی‌ترین مواردی باشد که 76‌درصد مردم بریتانیا را به سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت و انتخابات بدبین کرده است.

در ادامه این نظرسنجی اعلام شده که مردم استرالیا، کانادا و ژاپن نیز به تقلب در انتخابات‌ و تغییر سیاست‌گذاری‌ها به نفع ثروتمندان اعتقاد دارند. مردم این کشورها به ترتیب 75، 71 و 71‌درصد به نبود صداقت در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی باور دارند. همچنین آن‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها آمده، مردم سوئد به میزان نسبتا بالایی به تصمیمات دولت، برنامه‌های اقتصادی، دستگاه قضایی و به کارمندان اعتماد دارند.

به گفته بسیاری از کارشناسان از مهم‌ترین دلایل این بی‌اعتمادی به نظام‌های دموکراتیک، می‌تواند بحران اقتصادی جهانی باشد. این بحران که با ورشکستگی بانکی و بحران مالی در امریکا آغاز شد، به سایر نقاط جهان رسید. در این میان اروپا نیز بیش از سایر مناطق درگیر این بحران شد. آن‌طور که در این نظرسنجی نیز دیده شد، پیامدهای این بحران اقتصاد جهانی تنها محدود به حوزه اقتصاد نمانده و عرصه سیاست را نیز درگیر کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر