تریبون وزیر

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۱۳۰

به خاطر برجام تا آخر عمر مدیون آقای ظریف هستم

ایسنا| وزیر نفت گفت: تحریم، چاه عمیقی بود و برجام، ما را از آن بیرون آورد. برجام فقط یک سند سیاسی نیست، بلکه نقطه عطف تاریخی، اجتماعی و سیاسی است. بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، در دومین همایش «ایران فرهنگی در جهان امروز» که عصر روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ در تالار وحدت تهران برگزار شد. درباره برجام اظهار کرد: اگر آقای روحانی که آقای ظریف، مجری شایسته، شریف و کاردان سیاست‌های او بود، در این چهار سال ‌جز برجام هیچ کار دیگری نکرده بود، به‌عنوان شهروندی ایرانی تا آخر عمر خود را مدیون او احساس می‌کردم.

زنگنه ادامه داد: برجام فقط یک سند سیاسی نیست، بلکه نقطه عطف تاریخی، اجتماعی و سیاسی است. ما پیش از برجام یک‌میلیون و ۲۰۰هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم و اگر به توافق نمی‌رسیدیم، این مقدار، پایین می‌آمد؛ اما بعد از برجام، در مدت 4ماهه آخر سال ۹۵، صادرات خود را به 2.8میلیون بشکه نفت رساندیم.

وی اظهار کرد: تمام تجهیزات ما توقیف بود و ما آنها را حداقل 40‌-‌3۰درصد گران‌تر و غیراصل می‌خریدیم. ما همچنین ۱۰درصد هزینه انتقال پول دادیم. این موضوع برای ملت ایران فقر بود. در حال حاضر تمام جنس‌های توقیفی ما آزاد شده است و البته موضوع فقط پول نیست.

وزیر نفت بیان کرد: من به شوخی به آقای ظریف گفتم، هر یک حرفی که در برجام بنویسید، من هزار دلار به شما پول خواهم داد. پس از برجام، من از خوشحالی گریه کردم.

او با اشاره به تلاش‌های رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه برای به ثمر رسیدن برجام، گفت: این کار، وظیفه آنها بود؛ اما در این راه فداکاری کردند. این مهم بود که ما از چاه عمیق در بیاییم.

زنگنه اضافه کرد: ما 4 سال ته چاه بودیم و باید دوره نقاهت‌مان طی شود و نفس بگیریم تا بتوانیم وزنه‌های سنگین‌تر را بلند کنیم.


تخصیص 72 میلیارد تومان برای آب 64 روستای مرزی

ایسنا| حمید چیت‌چیان در ششمین جلسه کارگروه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان اردبیل گفت: تاکنون ۴۵۰میلیارد تومان از اعتبارات شبکه‌های آبیاری برای پروژه‌های آبی استان اختصاص داده شده که در این میان سد عمارت

تازه کند در گرمی و سد خداآفرین و احمد بیگلوی از این اعتبارات بهره‌مند شدند و با تصویب ردیف مرزی از محل صندوق توسعه ملی برای پایاب و شبکه آبیاری سد عمارت گرمی شاهد تبدیل ۱۳هزار هکتار از اراضی دیم به آبی در این شهرستان خواهیم بود.

وی از تخصیص ۷۲ میلیارد تومان اعتبار ویژه‌یی برای تامین آب ۶۴ روستای بخش مرزی موران با ۱۳۵۰۰نفر جمعیت نیز خبر داد و افزود: عملیات آبرسانی به ۱۸ روستا از مجموع ۶۴ روستا تا تیرماه سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسید و بقیه روستاهای این بخش مرزی نیز تا تیر سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری خواهند رسید.

وزیر معین استان در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی همچنین از آبرسانی به ۱۰۰ روستای بخش انگوت از محل اعتبارات سد تازه کند خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از این پروژه ۲۴هزار نفر از نعمت آب شرب و پایدار بهره‌مند خواهند شد.

وزیر نیرو از اختصاص اعتبار ویژه برای مطالعه نظام بهره‌وری پروژه‌های آبی مرزی کشور با هدف تولید بیشترین ثروت از سرمایه‌گذاری دولتی خبر داد و افزود: بسیاری از پروژه‌های استان‌ها نیازمند تصمیمات کلان و ملی است که امیدواریم مسوولان استان‌ها با بررسی روند مشکلات و ارائه دقیق این مشکلات دستگاه‌های بالا موانع را برای حل مشکلات بردارند که وزارت نیرو نیز در این زمینه تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر