آمادگی آذربایجان برای سرمایه‌گذاری در ایران

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۱۲۵

سفیر جمهوری آذربایجان با رییس اتاق بازرگانی ایران دیدار و درباره مسائل اقتصادی و تجاری بین دو کشور گفت‌وگو کرد. حسین‌اف در این نشست که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: دولت آذربایجان تا 500میلیون دلار آمادگی دارد در راه‌آهن رشت-آستارا سرمایه‌گذاری کند. همچنین مرزهای ایران و آذربایجان باید بتوانند 24ساعته به تجار خدمات ارائه دهند. سفیر آذربایجان با اشاره به وضعیت روابط اقتصادی جمهوری آذربایجان با ایران گفت: باید مسائل و مشکلات حاکم بر روابط تجاری ایران-آذربایجان برطرف شود. به عنوان ‌مثال، مرکبات استان‌های شمالی ایران می‌تواند در آذربایجان بازار خوبی داشته باشد، درحالی که در آذربایجان محصولات کشاورزی و مرکبات موردنیاز خود را از کشورهای آفریقایی وارد می‌کند. باید تعامل ایران و آذربایجان بیشتر شود. البته در سه سال گذشته، حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران، با الهام علی‌اف رییس‌جمهوری آذربایجان هشت‌بار دیدار داشتند.

سفیر آذربایجان گفت: در 25سال گذشته، 450میلیارد دلار در اقتصاد آذربایجان سرمایه‌گذاری شده که 220میلیارد دلار آن، سرمایه خارجی است؛ اکنون آذربایجان در اقتصاد ترکیه و گرجستان سرمایه‌گذاری کرده است و ما برای همکاری با ایران اعلام آمادگی می‌کنیم.

سفیر آذربایجان در ایران با اشاره به اینکه در ایران راه‌آهن قزوین-رشت در حال اتمام است، توضیح داد: از رشت تا آستارا 165کیلومتر است؛ دولت آذربایجان تا 500میلیون دلار آمادگی دارد در ایران سرمایه‌گذاری کند. هرقدر این پروژه زودتر شروع شود، به نفع دو کشور است. این مسیر 40درصد در قیمت و 60درصد در زمان به نفع تجار ایرانی-آذربایجانی است.

از طرفی بندرهای ایران در دریای خزر فعال ولی ضعیف هستند و ما می‌توانیم در این حوزه همکاری خوبی داشته باشیم.

او تاکید کرد: سفارت آذربایجان در ایران برای همکاری اقتصادی آمادگی کافی دارد. این تعامل می‌تواند در حوزه ترانزیت و مبادله کالا انجام شود. از سوی دیگر، رییس اتاق ایران نیز با اشاره به اینکه ظرفیت دو کشور برای همکاری تجاری بالاست، تصریح کرد: به‌سادگی با برنامه‌ریزی مناسب، میزان مبادلات اقتصادی کالا، ترانزیت و سرمایه‌گذاری افزایش چشمگیری خواهد یافت. علاوه بر مبادله کالا و ترانزیت، از راه دریایی هم می‌توانیم برای روابط تجاری استفاده کنیم.

به گفته غلامحسین شافعی، ما در حوزه مناسبات دوجانبه و سه‌جانبه باید به ایجاد فرصت‌های جدیدی فکر کنیم تا باتوجه به اراده دو کشور برای همکاری، بخش خصوصی ایران و آذربایجان بیش ‌از پیش از این فرصت استفاده کرده و همکاری خود را افزایش دهند. او تصریح کرد: باید مشکلات حمل‌ونقل کالا را برطرف کنیم. باید از امکانات بندر آکتائو استفاده کنیم که در قیمت و سرعت به نفع اقتصاد دو کشور است. البته خیلی‌ها در ایران از این فرصت این بندر و امکانات آن اطلاع ندارند و باید این ظرفیت به اطلاع فعالان اقتصادی برسد. شافعی تصریح کرد: اتاق ایران آماده است برای معرفی این امکانات برای فعالان اقتصادی با سفارت آذربایجان در ایران همکاری کند. پس از صبحت‌های شافعی، سفیر آذربایجان در ایران هم قول داد مسیر و امکانات بندر آکتائو را در سمیناری تخصصی برای تجار ایران معرفی کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر