ثبت رکورد‌های جدید در ساخت راه‌آهن

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۱۲۲

گروه راه و شهرسازی|

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در حوزه ریلی روی سکوی پرش ایستاده‌ایم، گفت: رکوردهایی مانند ساخت ۸۳۸کیلومتر خطوط ریلی و ۹۵۰کیلومتر خطوط دوم و سوم در تاریخ ایران به ثبت خواهد رسید.

روز گذشته عباس آخوندی با اشاره به ابعاد مختلف پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی ایران گفت: علاوه بر برگزاری کنفرانس‌های علمی توسط دانشکده حمل‌ونقل ریلی دانشگاه علم و صنعت، قرارداد‌های بسیار بزرگی مانند تامین ۶۰۰۰ واگن باری با حمایت مالی ۱۰۰ درصدی شرکت روسی و مشارکت 3شرکت واگن‌ساز داخلی، قرارداد تحویل ۳۵۰ واگن از سوی شرکت کوثر اصفهان و تولید ۱۰۰ واگن از سوی شرکت واگن درخشان در این نمایشگاه منعقد می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه صنایع وابسته به ریل هم‌اکنون کاملا فعال هستند و اشتغال خوبی ایجاد کرده است، گفت: اتفاقات این چند سال نشان می‌دهد که ما روی سکوی پرشی ایستاده‌ایم و رکوردهایی مانند ساخت ۸۳۸کیلومتر خطوط ریلی و ۹۵۰کیلومتر خطوط دوم و سوم در تاریخ ایران به ثبت خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتصال ریل با جاده، بندر و فرودگاه در دولت یازدهم گفت: توانستیم بخش عمده بار و مسافر را از جاده به ریل منتقل کنیم تا علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت، ایمنی و آسایش مردم را فراهم کنیم.

آخوندی اظهار کرد: امیدواریم مردم ثمره اتفاقات بسیار خوبی که طی این دوره برای توسعه صنعت ریل ایران برنامه‌ریزی شد را در سال‌های پیش‌رو ببینند. وی تصریح کرد: امروز بازار ریلی ایران به‌گونه‌یی است که هیچ شرکت خارجی به‌تنهایی نمی‌تواند محصول خود را در داخل کشور به فروش برساند بلکه باید با یکی از شرکت‌های ایرانی از طریق مشارکت محصول خود را تولید و سپس وارد بازار ایران کند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: به‌طور مثال حتی شرکت روسی با مشارکت 3شرکت ایرانی، ۱۰۰ درصد منابع مالی تولید و تامین ۶۰۰۰ واگن باری را برعهده‌ گرفته است.

وی افزود: شرکت‌های خارجی باید دانش فنی، سیستم تعمیر و نگهداری محصولات را به کارخانه‌ها و شرکت‌های ایرانی منتقل کنند. در این راستا حتی شرکت زیمنس آلمان و شرکت هیوندای کره دانش فنی و سایر موارد را برای تولید قطارهای برقی و ریل‌باس به شرکت‌های مپنا و ایریکو منتقل کرده‌اند.

آخوندی یادآور شد: به هر شرکت خارجی که برای مشارکت با شرکت‌های ایرانی اقدام کند، خوش‌آمد می‌گوییم.


نیاز 45هزار میلیارد تومانی

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن نیز اعلام کرد: این شرکت به ۴۵هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز نیاز دارد.

نورالله بیرانوند در میزگرد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در توسعه ریلی اظهار کرد: ۷۰درصد بار ریلی روی ۳۰درصد شبکه جابه‌جا می‌شود به‌طوری که ۸۰درصد ترانزیت از بندرعباس به سرخس انجام می‌شود.

وی افزود: مسیر ریلی قزوین-رشت واقع در کریدور شمال-جنوب در تابستان به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین رشت-آستار نیز ۴ سال آینده و آستارا-آستارا ۶ ماه آینده آماده بهره‌برداری می‌شود. تا زمان تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا از حمل‌ونقل ترکیبی استفاده می‌شود.

نورالله بیرانوند گفت: قرار است سهم حمل‌ونقل ریلی از حمل ۴۱میلیون تن در سال ۹۵ به ۱۳۶میلیون تن در پایان برنامه ششم توسعه برسد. همچنین طول راه‌آهن برقی از ۱۹۶کیلومتر به بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر برسد و ۳۴هزار دستگاه واگن باری و مسافری و لکوموتیو در بخش خصوصی و دولتی تامین شود که برای تامین آن به ۴۵هزار میلیارد تومان نیاز است تا ناوگان کشور تا سال ۱۴۰۰ به ناوگان اضافه شود.

معاون شرکت راه‌آهن با اشاره به قانون تضمین سرمایه‌گذاری و ماده ۱۲ رفع موانع تولید رقابت‌پذیر گفت: این دو قانون برای حمایت از سرمایه‌گذاران به کار گرفته می‌شود. نخستین قانون باعث تامین سرمایه‌ها می‌شود و دومی 7.5میلیارد دلار از محل صرفه‌جویی در سوخت به راه‌آهن کمک می‌کند.

بیرانوند با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ و طبق سند چشم‌انداز باید بر ناوگان و خطوط سهم بخش خصوصی ۵۸درصد و سهم راه‌آهن ۴۲درصد باشد، گفت: حضور ۵۸درصدی بخش خصوصی در حوزه‌های لکوموتیو باری، واگن باری و واگن مسافری است که ۲۶هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد و همچنین سهم ۵۸درصدی شرکت‌های خصوصی شامل ۶۱۸ لکوموتیو، ۲۸هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن باری و ۳هزار دستگاه واگن مسافری است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل یادآور شد: راه‌آهن جمعا ۴۵هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز لازم دارد.


رونمایی یک خط ثابت گردشگری

خط ثابت گردشگری تهران سوادکوه و سامانه جامع مسافر‌بری (فجم) نیز دیروز با حضور اعضای هیات‌مدیره شرکت راه‌آهن افتتاح و رونمایی شد.

احمد خدایی، قائم‌مقام شرکت راه‌آهن با اشاره به افتتاح خط ثابت گردشگری تهران-‌ سوادکوه گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های قبلی امروز شاهد افتتاح این قطار هستیم که به صورت تور مسافرتی مسافران را در پایان هر هفته از مبدأ تهران به مقصد سوادکوه می‌برد.

خدایی از افزایش ظرفیت این قطار در تابستان خبر داد و گفت: در حال برسی برای راه‌اندازی قطار‌های گردشگری در سایر مناطق کشور هستیم.

وی رونمایی از دو سامانه ارتباط با موسسات گردشگری در سامانه ارتباط با مسافر را در راستای سیاست کلان راه‌اندازی دولت الکترونیک خواند و ادامه داد: این اقدام رابطه قطار و راه‌آهن را مستقیم می‌کند.

روز گذشته و در دومین روز از پنجمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی تفاهمنامه سرمایه‌گذاری و احداث ایستگاه راه‌آهن سنگان ۲ بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت مجتمع و صنایع و معادن احیای سپاهان در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی نیز به امضا رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر