ورود 4 فروند ATR به کشور

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۱۲۱

گروه راه و شهرسازی|

پس از آنکه دیروز 4 فروند هواپیمای ATR در تولوز، مقر این شرکت در فرانسه به ایران تحویل شد، امروز هواپیماهای یاد شده وارد کشور می‌شوند و تعداد هواپیماها برجامی وارد شده به کشور به 7 فروند افزایش می‌یابد.

ورود هواپیماهای جدید و نوسازی ناوگان هوایی کشور بدون شک یکی از دستاوردهای برجام است. ایرانیان که سال‌ها با هواپیماهایی با عمر بالا و بعضا از رده خارج مسافرت می‌کردند و ترس از سقوط در همه پروازها همران مسافران بود، حالا می‌توانند با جدیدترین هواپیماهای روز دنیا و بدون هیچ ترس و واهمه‌یی سفر کنند.

به گزارش «تعادل» از زمان امضای برجام تاکنون 5 قرارداد خرید هواپیما میان شرکت‌های هوایی ایرانی و غول‌های هواپیماسازی جهان منعقد شده و قرار است در مجموع 304 فروند هواپیما وارد کشور شود. تاکنون 3 هواپیمای ایرباس وارد کشور شده و در فرودگاه‌های کشور پرواز دارند.

امروز نیز قرار است 4 فروند از 20 فروند هواپیمای ATR که قرارداد آن سال گذشته بسته شد، وارد فرودگاه مهرآباد شود. فخریه‌کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در این باره توضیحاتی ارائه داد و با بیان اینکه این ۴ هواپیما از سری

۷۲ - ۶۰۰ مراحل تحویل خود را پشت سر می‌گذراند، گفت: چهار فروند هواپیمای توربوپراپ که لوگوی ایران‌ایر روی آنها رنگ‌آمیزی شده است، امروز وارد کشور می‌شوند.

فخریه‌کاشان اضافه کرد: قیمت هر فروند از این هواپیماها بر اساس لیست فروش شرکت سازنده حدود 26.8میلیون دلار است که ایران توانسته است با قیمتی بسیار پایین‌تر از این مبلغ صاحب این هواپیماها شود.

شرکت ایتالیایی-فرانسوی ATR سومین کمپانی هواپیماسازی است که پس از امضای برجام به طرف قرارداد کشورمان برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی تبدیل شده است. می‌توان ATR را بزرگ‌ترین کمپانی تولید هواپیماهای منطقه‌یی تا سقف ۹۰ صندلی

برشمرد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان هوایی، ‌یکی از مشکلات صنعت هوایی ایران این است که تعداد زیادی فرودگاه کوچک دارد، اما چون هواپیماهای کوچک ندارد، پرواز در این فرودگاه‌ها به میزان کمی انجام می‌شود. در واقع پرواز هواپیماهای بزرگ‌تر ‌به فرودگاه‌های کوچک، به دلیل اینکه ضریب ظرفیت‌شان کاهش می‌یابد، برای ایرلاین‌ها مقرون به‌صرفه نیست و ایرلاین‌ها تمایل ندارند به فرودگاه‌های کوچک با هواپیماهای بزرگ پرواز کنند. به همین دلیل مسوولان ایران‌ایر هواپیماهای ATR را با هدف پرواز در فرودگاه‌های کوچک خریداری کرده‌اند، زیرا پرواز با هواپیمای کوچک نظیر ATRها در فرودگاه‌های کوچک، اقتصادی است.

به گفته فرهاد پرورش مدیرعامل ایران‌ایر، این هواپیماها ویژگی‌های خاص مناسبی دارند که موجب شده است، ۳۰ تا ۴۰درصد بازار دنیا را در دست بگیرند. این هواپیما در باندهای کوچک قابلیت فرود دارند و پله‌سرخود است، ضمن آنکه با تجهیزات فرودگاهی و زمینی ساده می‌توان به این هواپیما خدمات داد. ATR‌ها برای نشست و برخاست در فرودگاه‌های کوچک نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین و تجهیزات زمینی و فرودگاهی آنچنانی نیستند.

درباره تامین مالی این تعداد هواپیما هم باید گفت که 50درصد سهام کمپانی سازنده هواپیما ATR متعلق به شرکت ایرباس است و ۵۰درصد دیگر به کشور ایتالیا تعلق دارد. مزیتی که موجب شد، قرار‌داد ایران‌ایر با کمپانی ATR انجام شود، این بود که در قرارداد خرید این هواپیما نیز کمپانی سازنده، تامین فاینانس را انجام می‌دهد و هما ۱۵درصد منابع مالی را تامین می‌کند.

به گزارش «تعادل» علاوه بر 4 فروند ATR که امروز تحویل ایران می‌شود، قراردادهای دیگری نیز سال گذشته و ابتدای سال جاری امضا شدند. از جمله در آذرماه سال 95 قرارداد خرید 80 فروند هواپیما به ارزش 16میلیارد و 600 میلیون دلار از بویینگ، میان نمایندگان ایران‌ایر و این غول هواپیماساز امضا شد. همچنین به فاصله چند روز، یعنی در 29 آذر ماه سال گذشته، وزارت خزانه‌داری امریکا مجوز فروش15 فروند بویینگ و 37 فروند ایرباس را صادر کرد.

بهمن ماه سال 94 بود که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفر خود به فرانسه مذاکراتی در زمینه خرید هواپیما با مقامات ایرباس انجام داد که منجر به امضای تفاهمنامه خرید 118 فروند هواپیما از این شرکت شد. این تفاهمنامه با تغییراتی در تعداد هواپیماها و حذف ایرباس 380 از سبد خرید ایران‌ایر همراه بود.

بر اساس این تغییرات، تعداد ایرباس‌های مورد معامله به 100 فروند کاهش یافت و سرانجام این قرارداد دوم دی ماه سال گذشته در تهران به امضای طرفین رسید. ارزش کاتالوگی خرید 100 فروند ایرباس بیش از 20میلیارد دلار است، اما برخی مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند با تخفیف‌هایی که به این قرارداد تعلق می‌گیرد، ارزش قرارداد به پایین‌تر از 10 میلیارد دلار می‌رسد.

ورود 3 ایرباس‌ به کشور

پس از نهایی شدن قرارداد خرید هواپیما با ایرباس، فرهاد پرورش مدیرعامل ایران‌ایر از ورود یکی از ایرباس‌ها به کشور خبر داد و نخستین هواپیمای برجامی که ایرباس 321 بود 23 دی ماه سال گذشته و پیش از تکیه زدن دونالد ترامپ به کرسی ریاست جمهور امریکا وارد کشور شد.

همان زمان بسیاری منتقدان خرید هواپیما پیش‌بینی کردند پس از روی کار آمدن ترامپ به عنوان 45امین رییس‌جمهوری امریکا ورود هواپیماهای خریداری شده به کشور دچار مشکل شده و حتی ممکن است متوقف شود. اما ورود دومین و سومین ایرباس‌ها به کشور که یکی پیش از نوروز و دیگری در روزهای ابتدایی سال جدید وارد ایران شد، این گمانه‌زنی را باطل کرد.

پس از امضای قرارداد خرید 80فروند هواپیما از بویینگ نیز مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی اعلام کرد که 6 فروند در سال 2017 تحویل ایران‌ایر می‌شود. به گفته وی، براساس این قرارداد، بویینگ 6 فروند دیگر را در سال 2019 و 3 فروند را در سال 2020 تحویل ایران‌ایر می‌دهد. همچنین از سال 2021 سالی بین 10 تا 12 فروند دیگر به هما تحویل خواهد داد.

از سوی دیگر، خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی تنها به هما محدود نمی‌شود و شرکت آسمان نیز موفق شد طی مذاکراتی که با نمایندگان بویینگ امریکا داشت، قرارداد خرید ۶۰ فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ فروند را امضا کند. مقامات بویینگ نیز ضمن تایید امضای قرارداد فروش 30 فروند بویینگ 737مکس به شرکت هواپیمایی آسمان اعلام کرد 30فروند بعدی پس از بررسی چگونگی عملیات پرواز این هواپیماها در آسمان ایران در کنار بررسی امکانات فرودگاه‌های کشور به ایران تحویل داده خواهد شد.

افزون بر این، ‌ابتدای فروردین سال جاری بود که خرید هواپیمای سوخو روسیه به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شد. بر این اساس، ایران و روسیه برای خرید 12هواپیمای مسافربری سوخو سوپرجت 100

به توافق رسیدند.

گفتنی است اس‌اس‌جی100 یک هواپیمای 2موتوره ساخت شرکت هواپیماسازی سوخو روسیه است. این هواپیما ظرفیت حمل 98 مسافر را در مسافتی تا 2700مایل دارد و قیمت پایه آن حدود 36میلیون دلار است. این هواپیما نخستین پرواز خود را در مه 2008 انجام داد.

علاوه بر این شرکت هواپیماسازی میتسوبیشی ژاپن نیز در حال مذاکره با ایران برای تامین هواپیماهای مسافربری مورد نیاز کشورمان است.


اشتغال‌زایی برای 8 هزار نفر

در مجموع می‌توان گفت، دولت یازدهم گام‌های بلندی برای نوسازی ناوگان هوایی کشورمان برداشته و با این اقدامات خود با یک تیر چند نشانه را هدف گرفت. در واقع دولت در کنار رفع دغدغه نوسازی ناوگان هوایی کشورمان، گامی بلند در جهت کاهش بیکاری در صنعت هوانوردی برداشت به‌طوری که طبق گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، ورود ۲۰۰فروند هواپیمای جدید به‌طور مستقیم و غیرمستقیم برای ۸هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد داشت. همچنین تنها با امضای قرارداد بویینگ ۵۰هزار صندلی به ناوگان هوایی اضافه و ۸هزار شغل برای صنعت هوانوردی ایران ایجاد می‌شود. علاوه بر این اجرایی شدن قرارداد خرید ۱۰۰ فروند ایرباس، حدود ۴هزار فرصت شغلی به‌طور مستقیم در صنعت به‌وجود می‌آورد.

به گزارش «تعادل»، طبق برآوردهای وزارت راه و شهرسازی ورود هر فروند هواپیمای جدید به ایران، ۴۰شغل جدید ایجاد می‌کند. شغل‌هایی که چه در عرصه مهمانداری و خدمات پرواز، چه در بخش‌های نگهداری و حفظ هواپیماها و چه در خدمات فرودگاهی فعال خواهند شد. البته ورود هواپیماهای جدید برای حوزه‌های گردشگری، آژانس‌های مسافری و هم فرصت شغلی جدید به وجود می‌آورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر