رفاه

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۱۲۰

نوسازی 90 درصد تخت‌های بیمارستان‌های ناجا

ایرنا| معاون بهداشت و درمان نیروی انتظامی اعلام کرد: 90درصد تخت‌های بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ناجا با رویکرد پدافند غیرعامل و افزایش توانمندی در طب‌های انتظامی، رزم، امداد و نجات و انتقال مجروحان نوسازی شد. سردار سیدمحمدرضا سیداحمدیان افزود: طی 3سال اخیر 70درصد از تخت‌های بیمارستان‌های ناجا که عمری بالغ بر 30سال داشتند، نوسازی شدند و 20درصد باقیمانده به آخرین بیمارستان‌های افتتاح شده ناجا در کرمان و تبریز اختصاص دارد.

وی با اشاره به تشریح عملکرد 3سال اخیر معاونت بهداد افزود: چندین بیمارستان، پلی‌کلینیک، مرکز جراحی و درمانگاه در استان‌های کشور افتتاح شده است. سردار سیداحمدیان، راه‌اندازی درمانگاه قلب و عروق بهداد فاتب، بخش آنکولوژی بیمارستان فوق تخصصی ولی‌عصر(عج) و بخش زنان و زایمان بیمارستان ثامن‌الائمه(ع) ناجا در مشهد و تجهیز مراکز درمانی را از دیگر اقدامات شاخص این معاونت طی چند سال اخیر برشمرد.

وی، پیشرفت‌ها و دستاوردهای بهداد ناجا در زمینه سامانه‌های تخصصی به ویژه در حوزه فاوا اشاره و اتوماسیونیزه کردن معاینات بدو استخدام، ایجاد سامانه جامع بیمارستانی، سامانه معاینات ادواری شورای پزشکی کارکنان، معاینات پزشکی مشمولان وظیفه، پرونده الکترونیک دندانپزشکی و اتصال به شبکه اینترنتی ملی با هماهنگی مبادی مربوطه را از مهم‌ترین اقدامات این حوزه برشمرد.


درمان بی‌اختیاری ادراری

در افراد گرفتار مثانه عصبی

مهر| نماینده انجمن بین‌المللی نورویولوژی در ایران از درمان بی‌اختیاری ادراری در بیمارانی خبر داد که گرفتار مثانه عصبی هستند. دکتر مهری مهراد در ارتباط با مشکل مثانه عصبی و عوارض ناشی از آن گفت: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در جوامع بوده که به دلیل اختلال در سیستم عصبی می‌تواند عملکرد مثانه را از حالت عادی خارج کرده و احتباس ادرار و دفع ناکامل ادرار را به همراه داشته باشد. وی افزود: ام ‌اس نیز می‌تواند عفونت ادراری را ایجاد کند و در واقع ام‌اس یکی دیگر از دلایل ایجاد مثانه عصبی است.

این فوق تخصص مثانه با بیان اینکه بیماری پارکینسون نیز می‌تواند سیستم عصبی را مختل سازد و مشکل مثانه عصبی ایجاد کند، گفت: علم نورویولوژی به این مشکلات پاسخ داده و می‌تواند در جهت کمک به بیماران گام بردارد. وی با بیان اینکه دیسک کمر اگر تنگی کانال نخاع را به همراه داشته باشد، اختلال مثانه عصبی ایجاد می‌کند، همچنین تراماهای نخاع و ضربه به نخاع می‌تواند سبب آسیب به عصب مثانه و بی‌اختیاری ادرار شود.

مهراد ادامه داد: نوزادانی که یک توده بالای محدوده دنبالچه یا انتهای نخاع داشته باشند، در واقع دچار مشکل مننگوسل شده که یک اختلال مادرزادی است و مشکل مثانه ایجاد می‌کند. وی اضافه کرد: سرطان پروستات نیز می‌تواند سبب بروز بیماری عصبی مثانه شود که همه این مشکلات، امروزه قابل درمان بوده و می‌توان اقدامات لازم را برای بیماران انجام داد.


تهرانی‌ها روزی ۸ تومان

صدقه داده‌اند

فارس| مدیرکل کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه سال گذشته، تهرانی‌ها حدود یکصد و ۱۱میلیارد تومان به نیازمندان کمک کرده‌اند، گفت: بیشترین کمک‌های مردمی در قالب صدقات بوده است. محسن ولیئی گفت: در تهران حدود یکصد و 11میلیارد تومان به نیازمندان کمک شده که بیشترین کمک‌های مردمی در قالب صدقات و سایر کمک‌ها از محل طرح اکرام، زکات، شبکه‌های نیکوکاری و سایر طرح‌های مناسبتی شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مشارکت نیکوکاران استان تهران نسبت به سال 94 با 11درصد رشد مواجه بوده افزود: رشد کمک‌های مردمی به نیازمندان از طریق این نهاد نشانه اعتماد آنان به کمیته امداد است که باید با شفاف‌سازی عملکرد و اعلام گزارش در زمینه نحوه هزینه کرد به مردم اعتماد عمومی را افزایش دهیم و بسترهای لازم برای حضور و مشارکت بیش از پیش خیران جهت توانمندسازی هرچه بیشتر جامعه هدف این نهاد فراهم شود.

وی با بیان اینکه هر تهرانی در سال گذشته بطور متوسط دو هزار و 951تومان صدقه پرداخت کرده است، افزود: براساس تحلیل انجام شده هر یک از خیران روزانه 8 تومان و ماهانه 243تومان صدقه پرداخت کرده‌اند.


رشد زبان فارسی در میان زبا‌ن‌های علمی

ایسنا| سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) گفت: رشد تعداد مقالات ثبت شده در پایگاه اسکوپوس ۲۰۱۶میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵میلادی بیانگر رشد ۱۴درصدی زبان فارسی به عنوان زبان علم دنیا است. محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر افزود: براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی اسکوپوس در سال ۲۰۱۶میلادی تعداد ۱۸۰۳مدرک به زبان فارسی در این پایگاه نمایه‌سازی شده است. در سال ۲۰۱۵میلادی تعداد این دسته از مقالات ۱۵۷۹مورد بود.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: رشد تعداد مقالاتی که در سال ۲۰۱۶ میلادی در این پایگاه ثبت است نسبت به سال ۲۰۱۵میلادی بیانگر رشد ۱۴درصدی زبان فارسی به عنوان زبان علم دنیاست. بر این اساس کمیت تولید علم به زبان فارسی با 7پله ارتقا از رتبه ۲۲ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۱۵ در سال ۲۰۱۶میلادی در میان سایر زبان‌های دنیا رسیده است.

دهقانی اظهار کرد: در نقشه جامع علمی کشور اقدامات مختلفی برای رسیدن به این هدف برشمرده شده است که شامل افزایش پذیرش دانشجویان خارجی، نگارش مقالات علمی تخصصی به زبان روان فارسی، تاسیس رشته‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های مختلف دنیا و توسعه و ابداع روش‌های سهل و سریع فارسی آموزی می‌شوند. سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) گفت: در سال ۲۰۰۱میلادی تنها ۴۲مقاله به زبان فارسی در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه‌سازی شده بود. این رقم در سال ۲۰۱۰ به ۵۰۳ مورد و در سال ۲۰۱۵ به یک هزار و 579 و در سال 2016میلادی به میزان یک هزار و 803 مورد افزایش یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر