هشدار ابتکار نسبت به تبعات سدسازی‌های ترکیه

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۱۱۹

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سدسازی‌های گسترده دولت ترکیه روی منابع آب دجله و فرات اظهار کرد: این کار تالاب‌های عراق را خشک کرده است و ایران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. ادامه این آبگیری‌ها تاثیر شدیدتری در قالب توفان‌های گرد و غبار بر منطقه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در نشست رونمایی از برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم کشور با اشاره به اینکه این برنامه حاصل تلاش چندین ساله دستگاه‌های مختلف اجرایی اعم از وزارتخانه‌های کشور، نیرو، نفت، راه و شهرسازی، بهداشت، جهاد کشاورزی همچنین دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی است، اظهار کرد: برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم نتیجه یک کار جمعی است که همکاری سازمان ملل را نیز در این زمینه داشتیم بنابراین این برنامه راهبردی یک برنامه ملی و فرابخشی است. وی با بیان اینکه از قبل برای تدوین برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم قدم‌هایی برداشته شده بود، گفت: مقام معظم رهبری در سال ۸۹ سند سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف را ابلاغ کردند که به کاهش شدت انرژی، اشاره مستقیم دارد بنابراین اصلاح الگوی مصرف موضوعی است که از سال‌ها پیش مطرح بوده است چون مصرف بی‌رویه انرژی هم منابع ملی را هدر می‌دهد و هم باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌یی و تولید آلودگی می‌شود.

ابتکار با اشاره به اینکه دستگاه‌ها برنامه ۱۵ ساله کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی خود را آماده کردند، گفت: بر اساس جمع‌بندی دولت چهاردرصد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی به‌طور غیرمشروط و هشت درصد دیگر مشروط به حذف تحریم‌ها و رونق تجارت فناوری داشته باشیم که وزارت امور خارجه نیز در این زمینه همکاری خوبی با ما داشت. وی افزود: این سند در دولت و مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و در شرایط حاضر شورای نگهبان در حال بررسی آن است. بطور کلی رویکرد ما در دولت یازدهم در زمینه سازگاری و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی و افزایش تاب‌آوری، جدی است.

ابتکار گفت: توسعه کشاورزی سازگار با اقلیم، اصلاح الگوی کشت، توجه به محصولات کم آب‌بر، آبیاری مکانیزه و ارتقای بهره‌وری در کشاورزی مورد توجه دولت یازدهم بوده است. وی با بیان اینکه در دولت یازدهم دستاوردهای آشکاری در احیای تالاب‌ها داشته‌ایم، گفت: این دستاوردها حاصل فعالیت فرابخشی دستگاه‌ها به ویژه وزارت نیرو است. احیای تالاب هورالعظیم از جمله این دستاوردهاست که در سال ۹۲ تبدیل به یک بیابان شده بود. شرکت‌های نفتی تالاب‌ را برای استخراج نفت خشک کرده بودند که توانستیم با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و نفت، دریچه‌های روی تالاب را باز کنیم. تاکنون 4.5میلیارد متر مکعب آب وارد هورالعظیم و بیش از ۸۰ درصد این تالاب آبگیری شده است؛ به‌طوری‌که مولفه‌های یک اکوسیستم زنده به هورالعظیم بازگشته است و دیگر کانون گرد و غبار خوزستان نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر