تعاون

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۹۸

بررسی تعاونی‌ها در کشورهای عرب

مطالعه و بررسی تعاونی‌ها در کشورهای عرب نشان می‌دهد که حوزه کشاورزی، تعاونی‌های مصرف و مسکن بیشتر از سایرین در بخش تعاون سهم دارند.

قاسم علوی کارشناس امور بین‌الملل اتاق تعاون ایران، با بیان مطلب فوق گفت: در حدود 30000 شرکت‌های تعاونی در کشورهای عربی وجود دارد که گسترده‌ترین آنها در حوزه کشاورزی (59 درصد) است. وی ادامه داد: پس از تعاونی‌های کشاورزی، تعاونی‌های مصرفی (29.9 درصد)، مسکن (5.6 درصد)، صنایع دستی و شرکت‌های کوچک و متوسط (2.5 درصد)، چند منظوره 2.1 درصد و تعاونی‌های آبزیان (0.5) قرار گرفته‌اند. وی ادامه داد: مطالعه در حوزه کشاورزی بخش تعاون هشت کشور عربی (اردن - بحرین - عراق - عربستان سعودی - یمن -کویت - سوریه - مصر) مشخص کرد کل زمین‌های کشاورزی که تعاونی‌ها در آنها کار می‌کنند بالغ است بر 9.7میلیون هکتاراست که 57 درصد از مساحت کل کشاورزی این کشورهاست و بالاترین نسبت به مصر با 96 درصد، سوریه با 57 درصد، عراق با 51 درصد بوده که بیشترین کشت در زمینه پنبه - ذرت - سیب زمینی - سبزیجات و حبوبات بوده است. به گفته این کارشناس، 50 درصد از شاغلین در حرفه صیادی را تعاونی‌های تشکیل می‌دهند. این تعاونی‌ها با ارائه ابزار ماهیگیری خدمات بازاریابی و تعمیر و نگهداری تجهیزات در حدود 909 میلیون دلار صادرات داشتند و که این بیش از 95 درصد از صادرات به کشورهای غیر عرب بوده است. یادآور می‌شود تنها 4 کشور فلسطین - کویت - امارات و عربستان عضو اتحادیه بین‌المللی تعاون هستند. گفتنی است، فعالیت تعاونی‌های کشورهای عربی امارات، اردن و عربستان بررسی شد که به شرح ذیل است:

امارات

در کشور امارات متحده عربی تعاونی‌ها فقط در سطح تعاونی‌های مصرف خلاصه می‌شوند که مسوولیت خرید و توزیع مواد مصرفی اهالی را بعهده دارد.

تعاونی شارجه نخستین شرکت تعاونی در امارات است در سال 1977 و با هدف گسترش خدمات تعاونی و تامین معیشت اعضا از طریق اصول تعاون در سراسر امارات و شارجه تاسیس شد و در حال حاظر دارای 27 شعبه در سراسر امارات دارد. تعاونی شارجه در سال 2008 به عضویت اتحادیه بین‌المللی تعاون منطقه آسیا و اقیانوسیه درآمده است. نخستین اتحادیه تعاونی در امارات در سال 1982 زیرنظر اداره کار و امور اجتماعی امارات متحده عربی تاسیس شد. فعالیت اصلی تعاونی‌ها در دوبی ایجاد و مدیریت هایپر مارکت‌ها است و هدف ااز این همکاری بهبود اوضاع اعضا، از لحاظ اجتماعی، اقتصادی با توجه به قانون تعاونی‌ها است. اتحادیه تعاونی‌های دوبی داراری پانزده شعبه در مناطق استراتژیک دوبی است و از زمان تاسیس

تا به حال موفقیت‌های قابل توجهی در سطح ملی از لحاظ نقش، گسترش، سرمایه و سود دست پیدا کره است.

اردن

اندیشه‌های تعاونی در اردن در سال با انگیزه کمک به تعاونی‌ها و وام دادن به آنها 1952 ایجاد شد. پس از مدتی اتحادیه تعاونی مرکزی با هدف جمع‌آوری تعاونی‌ها به دور هم و به عنوان مرجع تعاونی‌ها تاسیس شد و برای ایجاد تعاونی‌های مختلف و و برای کمک به پیشرفت تعاونی‌ها و برای حمایت از جنبش تعاون بانک تعاون اردن با بودجه اعضا و کمک دولت در سال 1977 تاسیس شد و تاکنون به ده‌ها تن از تعاونی‌های بزرگ و کوچک اراده خدمات کرده است. از جمله مشارکت‌های بین‌المللی که اردن با دیگر تعاونی‌های دنیا دارد را می‌توان سرمایه‌گذاری با شرکت شرکت تعاونی IFFCO (شرکت تعاونی کود شیمیایی هند) به نام جیفکو (jordan india fertilizer company) است که یکی از کارخانه‌های آن در استان معان اردن تاسیس شده است. اتحادیه تعاونی‌های اردن بزرگ‌ترین و در واقع رأس هرم تعاونی در اردن است که در سال 2016 موفق به ثبت به ثبت نام (1606) شرکت تعاونی تا پایان سال 2016، در زمینه‌های مسکن، کشاورزی، فرهنگی، ساخت و ساز چند منظوره و در همه استان‌های اردن شده است. در اردن تعداد 540 تعاونی با عضویت بیش از 550000 نفر متشکل از 222 شرکت تعاونی چند منظوره 95 تعاونی کشاورزی 88 تعاونی مسکن 22 تعاونی بانوان وجود دارد. در اردن علاوه بر تعاونی‌های تولیدی بازنشستگان می‌توان از تاسیس بانک تعاون در سال 1977 که با هدف حمایت از تعاونی‌ها و افتتاح حساب و دادن وام به کشاورزان و مرغداران با سود 5 الی 8 درصد است که بین 8 الی ده سال باز پرداخت آن وقت می‌دهند. شاید بتوان اردن را از موفق‌ترین کشورهای عرب در خصوص پیشرفت تعاونی‌ها دانست

عربستان سعودی

شورای تعاونی‌های عربستان تعاونی شورای (CSC) نقش رهبری بخش تعاون در عربستان را دارد و برای حمایت و پشتیبانی از تعاونی در عربستان از طریق فعال کردن نقش هیات تعاونی، استقرار فرهنگ کار مشترک، پشتیبانی‌های مالی و فنی ساخت و ساز، و ایجاد مشارکت‌های موثر در ایجاد فرهنگ تعاون در عربستان در سال 2008 تاسیس شد و در سال 2016 به عضویت اتحادیه بین‌المللی تعاون منطقه آسیا و اقیانوسیه است در آمده است. از جمله تعاونی‌های عضو اتحادیه تعاونی‌ها کشاورزی - چند منظوره - توریستی هستند.


رشد اشتغال‌زایی با تقویت تعاونی‌ها صورت می‌گیرد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفع مشکلات بخش تعاون نقش مهمی در اشتغال‌زایی دارد، گفت: بخش تعاون این امکان را می‌تواند ایجاد کند تا از ظرفیت نقدینگی‌های خرد مردم بیشتر استفاده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، ‌احمد انارکی محمدی با تاکید برتقویت بخش تعاون گفت: توجه به بخش تعاون باید بیشتر شود و عملکرد تعاونی‌ها در اقتصاد کشور ارتقا یابد. نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با برندسازی و توجه به توسعه بازار زمینه تقویت شرکت‌های تعاونی‌ها فراهم می‌شود. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به شرکت‌های تعاونی دانش بنیان گفت: برای دستیابی به رشد اقتصای مطلوب باید اقدامات عملی انجام داد که یکی از این اقدامات حمایت از بخش تعاون است. انارکی محمدی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های کشور اشتغال‌زایی است، تصریح کرد: رفع مشکلات بخش تعاون نقش مهمی در اشتغالی زایی دارد. بخش تعاون این امکان را می‌تواند ایجاد کند تا از ظرفیت نقدینگی‌های خرد مردم بیشتر استفاده شود. عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با با بیان اینکه فرهنگ‌سازی لازمه توسعه مطلوب بخش تعاون است، یادآور شد: آموزش در بخش تعاون نکته مهمی است و در مقاطع تحصیلی باید به این موضوع آموزشی توجه جدی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر