ضرورت ریکاوری تولید در بنگاه‌های کوچک و متوسط

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۹۶

چندی پیش رییس سازمان توسعه تجارت کشور در نشست خبری خود در حضور متولیان حوزه تجارت برای حمایت از تولید و اشتغال، سیاست‌های تجاری جدیدی را در سال 96 عنوان کردند که این سیاست‌ها در ادامه سیاست‌های تجاری صورت گرفته در سال 95 است.

وی از ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی ضعیف با هدف رشد و ماندگاری آنها در سال جاری خبر داد و با تاکید بر لزوم توسعه اقدامات فرهنگی و راه‌اندازی کمپین‌های حمایت از تولیدات داخلی، گفت: در حال حاضر احیای تولید و به‌خصوص بنگاه‌های کوچک و بزرگ یکی از مهم‌ترین اهداف دولت برای خروج از رکود است.

برای احیای بخش تولید و احیای ساختار درست برای توسعه و بهبود اقتصادی لازم است که بنگاه‌های کوچک و متوسط توسعه یابند؛ اما احیای این بخش از تولید نیز کار ساده‌یی نیست. بنگاه‌های کوچک و متوسط بیش از بنگاه‌های بزرگ به سرمایه در گردش و تسهیلات خرد نیاز دارند و این نوع تسهیلات هزینه‌های بسیاری را هم به سیستم بانکی‌ و هم به‌گیرنده این تسهیلات وارد می‌کند.

نایب‌رییس فدراسیون صنعت نفت ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در این رابطه گفت: بنگاه‌های کوچک و متوسط تجاری و تولیدی موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی هر کشور است و بازار کار به‌شدت به این بنگاه‌ها وابسته است. بنابراین حمایت از کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی به‌ویژه در اقتصادهای در حال توسعه است. با توجه به وسعت حوزه‌های فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط، لازم است نقش این بنگاه‌ها در اقتصاد مقاومتی بیش از پیش جدی گرفته شود.

رضا پدیدار ادامه داد: در همین راستا در سال جدید طرح‌های بسیاری برای رونق واحدهای کوچک و متوسط در دستور کار قرار گرفته که اجرایی کردن این طرح‌ها می‌تواند بازگشت رونق به این صنایع را به همراه داشته باشد. اعطای تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط یکی از طرح‌هایی است که برای بازگشت رونق به صنایع کوچک در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته نایب‌رییس فدراسیون صنعت نفت ایران رشد و شکوفایی اقتصاد در گرو ساختار مناسب و اصلاح زیر بناهای اقتصادی کشور است. هر چند که تزریق منابع مالی به تولید صنعتی دارای بالاترین سطوح برگشت اقتصادی، ایجاد اشتغال، افزایش رشد اقتصادی و صادرات است؛ اما بدون ایجاد و تقویت ساختارها و نهادهای پشتیبان بخش‌های مولد، کارکرد و اثربخشی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: در هر صورت تزریق منابع مالی به صنایع کوچک و متوسط ضمن آنکه در مجموع روی خروج از رکود در کل اقتصاد کم و بیش تاثیر خواهد داشت، با امیدبخشی و رفع بخش مهمی از مشکلات واحدهای صنعتی، ضمن ایجاد اشتغال جدید، مانع از ریزش بیشتر اشتغال مولد نیز خواهد شد. رکن اساسی در تاثیر این تسهیلات روی خروج از رکود بنگاه‌های کوچک و متوسط تولیدی، به میزان زیادی به کارآیی و کارآمدی دستگاه‌های ذی‌ربط و بانک‌های عامل در تخصیص بهینه منابع بستگی خواهد داشت.

وی با تاکید بر تخصیص بهینه منابع محدود نظام بانکی گفت: تسهیلات بانکی باید به گونه‌یی تخصیص داده شود که در تورم و نقدینگی آثار منفی نداشته باشد و منابع محدود به صورت اثربخش در اقتصاد تزریق شود. به عنوان نمونه تخصیص تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی به بنگاه‌های کوچک و متوسط موجب احیای این بنگاه‌ها می‌شد و می‌توانستند به فعالیت خود ادامه دهند؛ در حالی که اقدامی محقق شده خیلی کمتر از این رقم بود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: به بیان دیگر مصوبات این طرح را اجرایی کردند و در اختیار عوامل گذاشتند اما با وجود سدهای گوناگون همچون ضمانتنامه‌های ملکی سنگین یا ارزیابی کارشناسان، سیستم بانکی و بازار سرمایه موجب عدم تحقق این سیاست و همچنین کند شدن روند اعطای تسهیلات شدند. پدیدار ادامه داد: البته این فرایند، فرایند ساده‌یی نیست اما در خیلی از کشورهای توسعه یاقته یا در حال توسعه به اینگونه واحدها یا شرکت‌ها امتیاز داده می‌شود؛ امتیاز فوق یعنی اعطای نهایت تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط. معتقدم در برنامه و سیاست‌های رییس کل سازمان توسعه تجارت جای خالی چنین طرحی به وضوح دیده می‌شود که در صورت تحقق این امر موجب خواهد شد نخست تعداد این واحدها با هدف ایجاد اشتغال و جذب نیروی بیشتر افزایش پیدا کرده و در گام بعدی به دلیل اینکه اکثر شرکت‌های کوچک و متوسط واحدهای تولیدی هستند تولید خالص ملی تقویت شود.

نایب‌رییس فدراسیون صنعت نفت ایران اظهار کرد: در راستای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط راهکارهایی نیز وجود دارد که کمتر دیده و به آن پرداخته شده است؛ از جمله این راهکارها می‌توان به اعطای معافیت‌ها همچون معافیت‌های مالیاتی اشاره کرد. این روزها معافیت‌های سطوح مختلف قوانین و مقررات مانند معافیت‌های مالیاتی، بیمه، عوارض و مشوق‌های صادراتی نقش کم رنگی را از آن خود کرده‌اند؛ لذا نیازمند برنامه‌های دقیق‌تر و کاربردی‌تری هستیم.

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران مجموعه حمایت‌های دولت از این بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشور منجر به رونق بخش تولید، افزایش جذب نیروی کار و بازارشناسی و بازاریابی و درنهایت کاهش مشکلات واحدها و موانع تولید در کشور می‌شود. به این ترتیب، دولت باید این مهم یعنی حمایت از واحدهای تولیدی از طریق معافیت‌های مالیاتی، اعطای تسهیلات و... را به اجرا بگذارد تا آنها به سوددهی و بهره‌وری برسند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر