اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۹۴

صدور 16 هزار کد سهامدار جدید در بازار سرمایه

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ماه گذشته 16هزار کد سهامداری جدید در بازار سرمایه صادر کرد تا تعداد کدهای سهامداری به رقم 9 میلیون و 364 هزار کد برسد. به گزارش «تعادل» و به نقل از سمات، فریبا اخوان، معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با بیان مطلب فوق اظهارکرد: در حال حاضر بیش از 4میلیون و 808 هزار مرد و 2 میلیون و 268 هزار زن در بازار سرمایه کد سهامداری دریافت کرده‌اند، علاوه بر اینکه بیش از 51هزار کد حقوقی و 820کد سهامدار خارجی نیز صادر شده است. معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن گفت: 8 هزار و 662 نفر در ماه گذشته با خرید اوراق تسهیلات حق مسکن وارد فرآیند دریافت این تسهیلات شدند. اخوان در خصوص سهامداران فعال بازار سرمایه در فروردین ماه 96 گفت: 160 هزار و 793 کد حداقل یک معامله و 15 هزار و 798 کد نیز بیش از 50 معامله را در ماه گذشته انجام دادند.


حضور سازمان بورس در نشست سالانه آیسکو

چهل و دومین نشست سالانه سازمان بین‌المللی کمیسیون بورس‌های اوراق بهادار آیسکو به میزبانی جاماییکا و با حضور نمایندگان ارشد سازمان بورس سومین روز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. این نشست تا تاریخ 28 اردیبهشت ماه ادامه دارد و دومین حضور نمایندگان سازمان در اجلاس آیسکو به عنوان عضو پیوسته این نهاد بین‌المللی خواهد بود که در سایه برجام و عضویت سازمان بورس در این نهاد مهم بین‌المللی اتفاق افتاده است. در روز اول این نشست ملاقاتی بین عراقچی، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، فلاح‌پور مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی و بیژنی، جانشین رییس سازمان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و پل اندروز، دبیرکل آیسکو و معاونان وی برگزار شد. در این جلسه دبیرکل آیسکو از حضور سازمان در این نشست ابراز خرسندی کرد و همچنین زمینه‌های همکاری و کسب تجربیات بین‌المللی مورد بحث قرار گرفت. سازمان بورس در همین روز در نشست «کمیته منطقه‌یی آفریقا / خاورمیانه» و نیز «کمیته مشورتی اعضای پیوسته» شرکت خواهد کرد. در این اجلاس همچنین کارگاه‌های قانونگذاری و آموزشی برگزار خواهد شد. گفتنی است، سازمان بورس و اوراق بهادار عضو «کمیته منطقه‌یی آفریقا / خاورمیانه» و «کمیته بازارهای رشد و نوظهور» است. علاوه بر دیدار با دبیرکل آیسکو، دیدارهایی با نهادهای ناظر بازار سرمایه کشورهای آلمان، یونان، کره‌جنوبی، آفریقای‌جنوبی، کبک کانادا و نیز بریتانیا با هدف ارتقای سطح روابط همکاری دوجانبه و همچنین ارتقای عضویت سازمان بورس از وابسته به عادی ترتیب داده شده است.


حذف محدودیت‌ها، بازار سرمایه را واقعی‌تر می‌کند

کدیور با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار سرمایه حساسیت اهالی بازار به شاخص است، اظهار داشت: در صورتی که این حساسیت به شاخص در بین فعالان بازار سرمایه کاهش یابد، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. به گزارش «تعادل» علیرضا کدیور، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه درخصوص رفع محدودیت‌های قانونی بازار سرمایه گفت: حذف حجم مبنا، تغییرات دامنه نوسان و بازنگری در قانون بازگشایی و توقف نماد‌ها می‌تواند اتفاق مثبتی برای افزایش نقدشوندگی و شفافیت بازار سرمایه باشد. وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار سرمایه حساسیت اهالی بازار سرمایه بر شاخص است، اظهار کرد: در صورتی که این حساسیت به شاخص بین فعالان بازار کاهش یابد، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه حذف محدودیت‌ها را باعث افزایش نقد شوندگی و پویایی بازار دانست و افزود: در بازارهای مالی دنیا نیز چنین محدودیت‌هایی وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار اندک است. وی با اشاره به تابلوی معاملات بلوکی و عملکرد این تابلو در بازار سرمایه گفت: تابلوی معاملات بلوکی برای افزایش شفافیت معاملات بازار سرمایه راه‌اندازی شد، اما برخی سهامداران بزرگ و حقوقی با مذاکراتی خارج از بازار و نقل و انتقال‌های توافقی در این تابلو باعث نوسان‌های غیرعادی قیمت سهام می‌شوند.


لزوم بازنگری قوانین برای جهانی‌سازی بازار سرمایه

بازنگری در مقررات و اصلاح ریزساختارهای بازار سرمایه از برنامه‌های مهم سازمان بورس است که قرار است امسال اجرایی شود. به گزارش «تعادل»، حسین خزلی‌خرازی مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی و کارشناس بازار سرمایه، با بیان مطلب فوق و اشاره به اینکه مدیریت تحقیق و توسعه سازمان بورس مطالعات مفصلی را درباره بازنگری این قوانین انجام داده است، تاکید کرد: زمان گشایش و بسته شدن بازار، زمان بازگشایی و توقف نمادها و نحوه بازگشایی و توقف نمادها، محدوده نوسان قیمت‌ها و حجم مبنا از محدودیت‌هایی است که ریزساختارهای بازار سرمایه هستند. برخی از این محدودیت‌ها مثل حجم مبنا در هیچ بورسی جز بورس تهران اعمال نمی‌شود.

وی افزود: ریزساختارها شرایط و مقررات دقیق معاملاتی هستند که اثر بسیار مهمی در کشف قیمت، نقدشوندگی و کارایی بازار سرمایه دارند. خزلی‌خرازی با اشاره به اینکه بخشی از این ریزساختارها نیز مربوط به استانداردهای افشا و ارائه اطلاعات است، ادامه داد: قرار است در بازنگری این قوانین، الزام ارائه پیش‌بینی سود شرکت‌ها توسط ناشران حذف شود و دراختیار شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری قرار بگیرد. وی چنین تغییراتی در قوانین بازار سرمایه را براساس استانداردهای جهانی دانست و ادامه داد: این تغییرات باعث می‌شود ریزساختارهای بازار سرمایه کشور به سطح استانداردهای جهانی سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (ISCO) و فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر