تمرکز فعالان بازار سرمایه بر تحولات سیاسی

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۹۳

گروه بورس

روز گذشته، بازار سرمایه به اتفاقات سیاسی پیرامون انتخابات واکنش مثبت نشان داده و با رشد 171 واحدی یکی از نامزدهای انتخاباتی انصراف داده را بدرقه کرد.

به گزارش «تعادل»، دیروز باوجود رشد 171واحدی شاخص کل، حجم و ارزش معاملات، به کمترین ارقام خود در اردیبهشت امسال رسیدند، زیرا روز گذشته 678میلیون سهم به ارزش 168میلیارد تومان توسط 41هزار نفر دادوستد شد که نسبت به روزهای گذشته افت کردند.

این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که بسیاری از تحلیلگران انتخابات را یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بورس می‌دانند و معتقدند که برنامه‌های اقتصادی کاندیداها همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده و بر این اساس دور برخی کاندیداها حلقه می‌زنند.

در این ارتباط مهدی نوری یکی از کارشناسان بازار، به «تعادل» گفت: موضوع انتخابات در همه بازارهای سرمایه دنیا دارای اهمیت بالایی است. به‌عنوان نمونه فردای روز انتخابات ایالات‌متحده با پیروز نشدن کاندیدای دموکرات‌ها که دارای برنامه اقتصادی وال‌استریت پسند بود، بازارهای بورس امریکا افت شدیدی کرد. نمونه دیگر برگزیت (مخفف British Exit، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) در انگلیس بود که بعد از این رخداد نیز بورس لندن افت شدیدی را تجربه کرد، بنابراین بازار سرمایه در تمام دنیا به تحولات سیاسی واکنش سریعی نشان می‌دهد. این کارشناس در ادامه عنوان کرد: در ایران نیز این‌گونه است و سرمایه‌گذاران باتوجه به دوره‌های گذشته و میزان تاثیرپذیری بورس از تحولات سیاسی به برخی کاندیداها گرایش بیشتری دارند.

نوری در ادامه گفت: با انتخاب مجدد رییس‌جمهوری فعلی، بازار واکنش مثبتی به آن نشان خواهد داد و چند روز مثبت خواهد ماند، اما به دلیل عمق نداشتن بازار ممکن است که این روند تداوم نداشته و بعد از چند روز این انرژی تخلیه شود. این تحلیلگر ارشد بورس ایران اظهار کرد: این اتفاق برای طرف مقابل نیز وجود دارد یعنی با روی کار آمدن فرد جدیدی در راس دولت دوازدهم، بازار چند روزی واکنش منفی نشان داده و بعد از چند روز این هیجان نیز به پایان می‌رسد. بنابراین تحولات بازار در هفته آینده آنچنان عمیق و نگران‌کننده نیست.

در همین ارتباط یکی از کارشناسان دیگر بورس در گفت‌وگو با تسنیم، به فروکش کردن روند رو به رشد شاخص بورس اشاره کرده و گفته است که توقف جریان نقدینگی تازه در بازار سهام به‌دلیل نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری است که موجب شده تا سهامداران با تردید بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته قسمتی از معاملات بورس در هفته‌های گذشته مربوط به سفته‌بازان و نوسان‌گیری است که موجب رونق نسبی بازار سهام شده است. وی با بیان اینکه اتفاق بنیادی خاصی در سال‌های گذشته در بورس رخ نداده است، اظهار کرد: بر این اساس پس از رشد کوتاه شاخص و نمادهای معاملاتی در بورس سهامداران اقدام به فروش سهام خود و ذخیره کردن سود می‌کنند که این موضوع به عنوان عاملی منفی در روند قیمتی سهام تاثیرگذار است.

او از انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عنوان یکی از مولفه‌های اثرگذار بر دادوستدهای این روزهای بازار سرمایه یاد کرد و افزود: برخی سهامداران ترجیح می‌دهند در شرایط کنونی بازار، اقدام به فروش و نقد کردن سهام خود کنند تا بتوانند ریسک ناشی از انتخابات را کاهش دهند. وی گفت: از سوی دیگر برخی معامله‌گران ریسک‌پذیر این روزها از فرصت استفاده می‌کنند و با خرید سهام، منتظر مشخص شدن نتیجه انتخابات و تاثیر مثبت آن بر بازار سهام می‌شوند.


رفت و آمد نمادهای بورسی

طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های سازه پویش، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، سیمان قائن، حق‌تقدم خرید گروه سناوا، سیمان لار سبزوار، اوراق مشارکت میدکو و شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان ازسوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سایپا دیزل، لوله و ماشین‌سازی ایران، فروشگاه‌های زنجیره‌یی رفاه، شیرین دارو، تجهیز نیروی زنگان، پتروصنعت گامرون، صکوک اجاره صبصیر و صکاشی، سیمان ایلام، داروسازی جابرابن‌حیان، سیمان غرب، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان متوقف شدند.


معاملات درون گروهی

دیروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده اختصاص دارد در حالی کمتر از 10 میلیون سهم ایران ترانسفو به ارزش کمتر از 6 میلیارد تومان کد به کد شد که در کشت و صنعت شهداب ناب خراسان 30 میلیون سهم به ارزش بیش از 5 میلیارد تومان در دامنه نوسان مثبت قیمتی به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

دیروز در بازار اختیار معامله سهام نیز 33.5میلیون ورقه اختیار فروش روی سهام مخابرات ایران به ارزش بیش از 3میلیارد تومان از سوی بازارگردان با معاملات انتقالی روبه‌رو بود. همچنین در بازار معاملات بلوکی نیز کمتر از 125 میلیون سهم صنایع پتروشیمی زنجان به ارزش بیش از 19 میلیارد تومان روی صفر تابلو کد به کد شد.


بررسی نماگرهای بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز، سه‌شنبه 26 اردیبهشت 96 با افزایش 171واحدی به رقم 80هزار و 129واحد دست یافت. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 74 واحدی عدد 17هزار و 398 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 185 واحدی به رقم 87 هزار و 462واحد دست یافت. اما شاخص بازار اول در حالی با افزایش 106واحدی به رقم 55 هزار و 692 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 455 واحدی عدد 177هزار و 99 واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش، روز گذشته معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت پالایش نفت بندرعباس با 33واحد، پترول با 24 واحد و گروه سایپا با 21واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت گروه مپنا با 12واحد، ملی صنایع مس ایران و پتروشیمی فجر با 9واحد و پتروشیمی فجر با 8 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. درنهایت ارزش کل معاملات روز 26 اردیبهشت بورس تهران، به بیش از 129میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 512میلیون و 172 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 41 هزار و 404 نوبت داد و ستد بود.


بررسی نماگرهای فرابورس

در معاملات بیست‌وششمین روز معاملاتی اردیبهشت، 314میلیون و 787 هزار ورقه بهادار در 21هزار و 728نوبت دادوستد شد که ارزش آن به 109میلیارد تومان رسید. در همین حال شاخص کل فرابورس با 1.1واحد رشد، 916 واحد را نمایش داد. نمادهای «ذوب»، «چکاپا» و «شاوان» در صدر پربیننده‌ترین نمادها و نمادهای «شاوان»، «دماوند» و «خراسان» بیشترین تاثیر را در شاخص بازار داشتند.

دیروز همچنین نمادهای «صدانا»، «پرشیا97» و «اعتماد» به ترتیب با 9 میلیارد تومان، 5.2میلیارد تومان و 4.8میلیارد تومان در صدر صف خرید قرار گرفتند. افزون بر این بیشترین افزایش را نمادهای «بساما» و «غفارس» هر کدام با 5درصد و «کمرجان» با 4.98 درصد در اختیار داشتند، از طرف دیگر نمادهای «سبزوا» با 4.99 درصد، سدبیر با 4.76درصد و حسینا با 3.55 درصد بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند.


عرضه 20 هزار تن «تختال» و «شمش بلوم»

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز سه‌شنبه 26 اردیبهشت میزبان عرضه 10هزار تن تختال SM شرکت فولاد مبارکه اصفهان و 10هزار تن شمش بلوم 150*150 شرکت فولاد خوزستان بود.

به گزارش روابط عمومی بورس کالای ایران، 500تن شمش هزار پوندی شرکت ایرالکو و 100تن شمش روی شرکت صنایع خالص‌سازان روی زنجان نیز در این تالار عرضه شد. براساس این گزارش، 150هزار و 893تن انواع قیر، وکیوم باتوم و مواد پلیمری در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز روی تابلو عرضه رفت.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 2 هزار و 975 تن شکر سفید، 300تن روغن خام، 31 هزار تن گندم خوراکی و 4هزار تن گندم دوروم بود. علاوه بر این، 332تن جو دامی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی نیز در این تالار عرضه شد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه یک‌هزار تن کنسانتره فسفات و 130 تن پودر نارگیل بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر