هشدار به غفلت سیاسیون از بورس

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۹۱

گروه بورس

یکی از موضوعاتی که در میان دیگر مسائل انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری مغفول مانده، مساله بازار سرمایه است. با توجه به صدور 11میلیون کد بورسی با ضریب نفوذ بالای 15درصدی، این توقع دور از واقعیت نیست که بازار سرمایه می‌تواند در این انتخاب تاثیرگذار باشد کما اینکه در آینده نزدیک حدود 50 میلیون نفر به دلیل داشتن سهام عدالت به فعالان این بازار اضافه خواهند شد. بنابراین طی روزهای گذشته موضوع بازار سرمایه به عنوان یک مطالبه از کاندیداها مطرح شده است.

به گزارش«تعادل» دو روز پیش اسحاق جهانگیری در گفت‌وگوی ویژه خبری از بازار سرمایه سخن گفت و اعلام کرد که یکی از بهترین نقاطی که می‌تواند نقدینگی را جذب کند، بازار سرمایه است و یکی از سیاست‌های دولت دوازدهم حمایت جدی از این بازار است. وی افزود: ما در آینده یک بازار سرمایه بزرگ خواهیم داشت؛ بنابراین باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم که آسیبی به آنها نرسد. در واقع نقدینگی می‌تواند در این حوزه وارد شود و موفقیت ایجاد کند.

اما این سخنان همه خواسته‌های سرمایه‌گذاران بورسی را برآورده نمی‌کند و آنها از غفلت سیاسیون از بورس نگران هستند.


سابقه نامه‌نگاری بورسی‌ها به سیاسیون

به گزارش«تعادل» ‌فعالان بازار سرمایه تاکنون چندین نامه به مسوولان و رییس دولت یازدهم نوشته و از وضع بازار سرمایه گله کرده‌اند. در بهمن 1392 که بازار سرمایه با افت شدیدی مواجه شد، نخستین نامه فعالان بازار سرمایه به رییس مجلس نهم بود که از آن مقام خواسته بودند درخصوص مصوبات در زمینه‌هایی چون بهره مالکانه و خوراک پتروشیمی تجدیدنظر کنند.

از آن پس نامه‌ها مستقیم به رییس‌جمهوری به روش‌های مختلف تحویل شد؛ حتی زمانی که رییس‌جمهوری به مناسبت روز هوای پاک از مترو تهران استفاده می‌کرد، فعالان بورسی از فرصت استفاده کرده و نامه اعتراضی را به وی تحویل دادند.

اما این نامه‌نگاری‌ها به فعالان بازار سرمایه خلاصه نشد و در بهمن سال 94 بازار سرمایه در چنان اوضاعی قرار گرفت که وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع در نامه‌یی مشترک به رییس‌جمهوری با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها هشدار دادند که اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود تبدیل به بحران خواهد شد. در آن نامه با اشاره به فضای منفی بورس خطاب به رییس‌جمهوری آمده بود: همانطور که مستحضرید از دی ماه ۱۳۹۲ تاکنون بازار سرمایه متاثر از تحولات و متغیرهای کلان بین‌المللی و داخلی از جمله کاهش بهای نفت و کالاهای اساسی ازجمله فلزات همچنین تحریم‌ها و برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها در داخل کشور شاهد افتی کم سابقه شده است به نحوی که از دی سال ۱۳۹۲تاکنون ظرف مدت ۱۹ماه، ارزش بازار براساس شاخص قیمت ۴۲درصد کاهش یافته و به لحاظ افت ارزش، بازار کاهشی معادل ۱۸۰هزارمیلیارد تومان را شاهد است (ارزش بازار از ۵۱۱ هزارمیلیارد تومان در دی ۱۳۹۲ امروز به عدد ۳۳۰هزارمیلیارد تومان رسیده است). و امروز در پی دستاورد بسیار ارزشمند و بزرگ هسته‌یی ملت ایران و در عین وجود پیامدهای مثبت اقتصادی فراوان آن، ابهاماتی نیز در بازار ایجاد شده که باید سریعا واکنش نشان داد.


آخرین نامه به رییس‌جمهوری

اما آخرین نامه در این دولت را کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران نوشته است. در این نامه با اشاره به این نکته که جایگاه بازار سرمایه در برنامه‌های اقتصادی نامزدها خالی است، آورده شده است: دولت آینده باید برای 10میلیون سهامدار بورس کشور برنامه مشخصی داشته باشد. در این نامه که نسخه‌یی از آن در اختیار روزنامه تعادل قرار گرفته و سعید اسلامی‌بیدگلی، دبیرکل این کانون امضا کرده، آمده است:

«اقتصاد ایران فراز و فرودهای بسیاری را طی کرده است. گاه اسیر تورم‌های بیش از 40درصدی بوده و گاه هم مشکل رشد منفی گریبان اقتصاد را گرفته، گاهی تحریم بوده و گاهی با معضل بیکاری دست و پنجه نرم کرده است.

در همین زمان‌ها و طی دهه‌های گذشته همزمان با وجود چنین مشکلاتی ظرفیت‌های بسیاری نیز در اقتصاد ایران توسعه‌یافته است. زیرساخت‌ها در برخی از حوزه‌ها بسیار مناسب بوده و البته وسعت جغرافیایی و غنای سرزمینی هم در کنار دسترسی مناسب به آب‌های آزاد و بازارهای بکر کشورهای اطراف، فرصت‌های طلایی در اختیار اقتصاد ایران قرار داده است. با همه این ظرفیت‌ها و با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که طی سالیان گذشته و توسط دولت‌های مختلف صورت گرفته، همگان اذعان دارند که به‌ نسبت استعدادها و ظرفیت‌ها، اقتصاد ایران در وضع مناسبی قرار ندارد. البته که رسیدن به جایگاه مطلوب نیازمند یک برنامه بلندمدت و همه‌جانبه است و تنها به سیاست‌های اقتصادی هم مرتبط نیست، به‌ خوبی آگاهیم که شرایط سیاسی و بین‌المللی و حتی ساختارهای فرهنگی بر آینده اقتصادی ایران اثرگذار است.

بسیاری از اقتصاددانان بر اهمیت بازار سرمایه در رشد اقتصادی کشورها تاکید فراوان دارند. اقتصاد ایران سال‌هاست که از وابستگی به بانک‌ها رنج می‌برد و برخی از مشکلات مزمن اقتصاد ایران به این موضوع بازمی‌گردد. اکنون اما زمینه برای توسعه بازار سرمایه فراهم‌تر از گذشته است. بیش از 10میلیون کد سهامداری وجود دارد و با توجه به راه‌حل‌های پیشنهادی برای سهام عدالت به زودی سرنوشت ده‌ها میلیون نفر دیگر هم به این بازار گره خواهد خورد. همچنین می‌دانید که اقتصاد ایران نیاز به شفافیت دارد و بازار سرمایه بهترین بستر برای ایجاد این شفافیت است.

بنابراین از نگاه بسیاری از اقتصاددانان راهی به‌جز توسعه بازار سرمایه برای بهبود و ارتقای اقتصاد ایران وجود ندارد. درست از همین رو نیاز است که نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه‌های عملی، مدون و دقیق خود را درباره بازار سرمایه اعلام کنند.

فعالان بازار سرمایه از ابتدای کارزار انتخاباتی در انتظار اعلام برنامه‌های دقیق دولت‌های احتمالی آینده درباره این بازار هستند. نداشتن برنامه برای بازار سرمایه به‌ معنای نداشتن برنامه برای بسیاری از مشکلات اقتصاد ایران است. متاسفانه حتی مناظره اقتصادی هم از سوالات و مباحثات درباره بازار سرمایه کشور خالی بود.

ظاهرا مسوولان برگزاری مناظره در رسانه ملی هم دغدغه‌یی درباره بازار سرمایه نداشتند(و یا در این باره بی‌اطلاع بوده‌اند). آنها ظاهرا نمی‌دانستند که برخی از بیماری‌های مزمن اقتصاد ایران به ‌خاطر عدم ‌توجه به توسعه بازار سرمایه بوده است. اما مشاوران شما حتما بیش از آنها از وضعیت اقتصاد ایران آگاه هستند و به همین دلیل باید اهمیت بازار سرمایه را برای نامزدهای مهم‌ترین پست اجرایی کشور تبیین کرده باشند.

اکنون زمان اندکی تا جمعه 29 اردیبهشت باقی مانده است و میلیون‌ها نفر سهامدار قصد ارزیابی برنامه‌های شما نامزدهای محترم پست ریاست‌جمهوری را دارند و این مهم حاصل نخواهد شد جز با ارائه یک برنامه با جزییات کامل و کمی درباره وجوه مختلف بازار سرمایه و خالی از کلی‌گویی‌هایی که متاسفانه در بسیاری از حوزه‌ها ارائه شد. بازار سرمایه حوزه علم و اعداد و ارقام است و بیان سیاست‌های کلی مشکلی از آن حل نمی‌کند.

سهامداران، سرمایه‌گذاران، مدیران و کارکنان نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه و شرکت‌های سرمایه‌پذیر و نهادها و کانون‌های حرفه‌یی بازار سرمایه، برنامه پیشنهادی شما نامزدهای محترم ریاست‌جمهوری را مورد بررسی و مداقه قرار خواهند داد و بی‌تردید با ارائه پیشنهادها و انتقادات، هم به بهبود این برنامه کمک خواهند کرد و هم پس از استقرار دولت برای اعتلای بازارهای مالی و در نتیجه پیشرفت اقتصادی کشور تلاش و همکاری خواهند داشت».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر