27 گالری به استقبال روز جهانی موزه‌ها می‌روند

۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۸۴

رییس ایکوم ایران از انجام هماهنگی با ۲۷ گالری در تهران و شهرستان‌ها، برای پرداختن به موضوع موزه و میراث فرهنگی خبر داد. به گزارش ایسنا، سیداحمد محیط‌طباطبایی رییس ایکوم ایران اظهار کرد: تعدادی از گالری‌ها به عنوان اقتصادی‌ترین بنگاه‌های فرهنگی، در هفته فرهنگی موزه، نمایشگاه‌های خود را به فضاهای فرهنگی اختصاص می‌دهند و در این مدت، فروش نخواهند داشت.

او با بیان اینکه هماهنگی این کمیته با ۲۷ گالری در تهران و شهرستان‌ها برای پرداختن به بحث موزه و میراث فرهنگی در روز جهانی موزه انجام شده است، گفت: براساس فعالیت وسیع و دامنه‌داری که آغاز کرده‌ایم، قرار است در طول هفته میراث فرهنگی و همزمان با روز جهانی موزه، ۲۷ گالری در تهران و شهرستان‌ها فضای گالری خود را به آثار مربوط به میراث فرهنگی و موزه‌ها اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه ما می‌خواستیم ارتباط مستقیمی بین هنر معاصر و میراث فرهنگی برقرار کنیم، ادامه داد: برخی از این گالری‌ها و مجموعه‌های فرهنگی که در این فعالیت شرکت می‌کنند سیحون، آرت‌سنتر، اندیشه، آبی، کاوه، شیرین، احسان، فرهنگسرای نیاوران و موزه امام علی(ع) هستند.

در قطعنامه شماره 5 دوازدهمین مجمع عمومی کمیته بین‌المللی موزه‌ها ایکوم (ICOM) که در 28مه 1977 میلادی در مسکو برپا شد، روز 18مه برابر با 28 اردیبهشت به‌عنوان روز جهانی موزه‌ها اعلام شد و از آن سال در روز جهانی موزه در همه کشورهای عضو، مراسمی به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

بر مبنای تعریفی که «ایکوم» از موزه می‌دهد، موزه عبارت است از مکان گردآوری، نگهداری، مطالعه، بررسی کردن و به نمایش گذاشتن نعمت‌های فرهنگی یا طبیعی برای آموزش، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه‌ها و لذت بردن از آنها.

در همین رابطه امسال نیز همچون سال‌های قبل اعلام شده که در روز جهانی موزه، بازدید از موزه‌ها «رایگان» است. به‌مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی، روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت، بازدید از موزه‌های سراسر کشور رایگان است. بر همین اساس، محمدرضا کارگر مدیر امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی ‌تاریخی کشور اظهار داشت: به‌مناسبت فرا رسیدن روز جهانی موزه و هفته میراث ‌فرهنگی و به‌منظور بزرگداشت این روز، برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی در موزه‌ها و اماکن فرهنگی ‌تاریخی در سطح کشور تدارک دیده شده است. وی ادامه داد: به‌ منظور ترغیب و تشویق عموم مردم و بازدیدکنندگان برای بازدید از موزه‌ها روز

28 اردیبهشت بازدید از تمام موزه‌ها و اماکن تحت‌پوشش سازمان برای عموم رایگان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر