بازگشت خودرو فرانسوی به ایران

۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۷۴

شرکت فرانسوی سیتروئن فعالیت مجدد خود را پس از ۳۹سال به صورت رسمی در ایران آغاز کرد. کارشناسان آغاز همکاری گروه خودروسازی سیتروئن در ایران آن هم بعد از مدت حدود 40سال را از دستاوردهای برجام می‌دانند. در همین رابطه ژان کریستف کمارد، قائم مقام منطقه خاورمیانه و آفریقا و عضو هیات‌مدیره شرکت خودروسازی PSA و جمعی از مدیران ارشد سیتروئن با حضور در ایران با مدیرعامل و مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا نشستی برگزار و درباره ادامه همکاری‌ها مذاکره کردند. براساس این گزارش؛ سال گذشته بود که کارلوس تاوارس، مدیرعامل شرکت سیتروئن در سفر چند روزه خود به ایران و سرکشی به فعالیت شرکت ایکاپ، سری هم به شریک سایپا زد و تفاهمنامه خود را با این شرکت به امضا رساند. البته سفر مدیرعامل سیتروئن بدون حضور هیچ یک از خبرنگاران و رسانه‌ها انجام شد و همین موضوع تنش‌زدایی‌های بسیاری را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه داشت. در همین حال کارشناسان در روند امضای قرارداد مشترک خودروسازان می‌گویند که در این قرارداد جدید وزارت صنعت یکی دیگر از 4کارخانه سایپا را به طرف خارجی واگذار کرد که این مورد می‌تواند تاثیر جدی بر توسعه داخلی سایپا در آینده بگذارد؛ چراکه آنها معتقدند ساخت و تجهیز چنین کارخانه‌یی علاوه بر نیاز به سرمایه فراوان زمانبر هم است.

حال با توجه به اینکه در دوران تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران صنعت خودروسازی جایگاه خود را در بین صنایع برتر خودرویی در دنیا از دست داده بود در دولت یازدهم و پس از اجرای برجام این صنعت احیا شد. حال روز گذشته، شرکت سایپا - سیتروئن در ایران به صورت رسمی ثبت و به صورت عملیاتی فعالیت خود را آغاز کرد. علاوه بر این تمام قراردادهای مورد نیاز جوینت‌ونچر بین دو شریک ایرانی و فرانسوی به امضا رسید و اعضای هیات‌مدیره شرکت سایپا- سیتروئن مشخص و معرفی شدند.

قرارداد جوینت‌ونچر بین دو شرکت سایپا و سیتروئن در پسابرجام منعقد شد و روند همکاری از آن زمان آغاز و سرانجام با انجام مذاکرات متعدد همکاری مجدد بین این دو شرکت از سر گرفته شد. خودروهای جدید گروه سایپا- سیتروئن سال آینده در خطوط تولید شرکت سایپا کاشان تولید و وارد بازارهای داخلی و بین‌المللی خواهد شد. شرکت فرانسوی سیتروئن پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هیچگونه همکاری به صورت سایت تولیدی در ایران نداشت و برای نخستین بار پس از ۳۹ سال مجددا از طریق جوینت‌ونچر همکاری با سایپا را آغاز کرده است.

در این نشست مشترک مسوولان خودرویی ایران با این شرکت فرانسوی دو طرف بر ادامه همکاری با سرعت بیشتر جهت راه‌اندازی خطوط تولید خودرو مشترک و عرضه سریع محصول به بازار در سایپا کاشان اتفاق نظر داشتند. از سوی دیگر با نهایی شدن این قرارداد همکاری برخی کارشناسان خودرویی معتقدند که با انجام مذاکرات متعدد همکاری مجدد بین این دو شرکت، خودروهای جدید گروه سایپا- سیتروئن در سال آینده در خطوط تولید شرکت سایپا کاشان تولید و وارد بازار‌های داخلی و بین‌المللی خواهد شد.


میزان برآورد سرمایه‌گذاری‌ها

میزان سرمایه‌گذاری در قرارداد مشترک سایپا با شرکت سیتروئن 300میلیون یورو برای شروع کار تعریف شده؛ این موضوع درحالی است که کارشناسان می‌گویند که این شرکت فرانسوی قرار است 500 میلیون دلار سرمایه را وارد ایران کند همچنین محصولات تولیدی شرکت سایپا کاشان شامل«تیبا2» و «پراید» طی 5 سال آینده توسط خودروهای مشترک تولید شده جایگزین خواهد شد و نخستین خودرو مشترک سایپا و پژو سیتروئن اوایل سال 2018میلادی وارد بازار خواهد شد. به این ترتیب محصولات مشترک ایران و فرانسه وارد بازار شده و رقابت نیز در عرصه خودروسازی بیشتر از گذشته خواهد شد. البته برخی‌ها بر این باورند که با توجه به اهداف سند چشم‌انداز 1404 صنایع خودروسازی 50 درصد از تولیدات خودروهای سبک کشور باید داخلی تولید شده باشد از این رو آنها از وزارت صنعت خواهان پاسخ به این پرسش هستند که با توجه به قراردادهای اخیر خودروسازان و برنامه تیراژ 500 هزار خودرو رنو در فاز دوم تولید همچنین قراردادهای ایران‌خودرو و سایپا با پژو چه برنامه و سیاستی برای رسیدن به این هدف دارد.

در همین رابطه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به تشریح دومین قرارداد و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودرو پرداخت. منصور معظمی گفت که دومین قرارداد حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودرو ایران میان شرکت سایپا و سیتروئن فرانسه به امضا رسیده که این قرارداد به صورت جوینت ونچر و با سرمایه‌گذاری این شرکت در سایت سایپای کاشان عملیاتی خواهد شد. منصور معظمی افزود براساس قراردادی که به امضا رسیده، این شرکت فرانسوی باید منابع مالی خارجی خود را به ایران آورده و شرکت ایرانی سایپا نیز سایت تولید خودرو خود در کاشان را به عنوان آورده پروژه در اختیار سیتروئن قرار می‌دهد. قرار بر این است که چندین مدل خودرو در کلاس جدید به صورت مشترک از سوی این دو خودروساز تولید شود که 60 درصد آن به بازار داخل و 40درصد آن به بازارهای صادراتی ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر