اخبار

۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۵۴

خاک ماه ۲۰۲۰ فروخته می‌شود

اسپیس| قرار است نخستین عملیات حفاری یک شرکت خصوصی در ماه در ۲۰۲۰ میلادی انجام شود. این شرکت تصمیم دارد خاک ماه را به‌طور تجاری بفروشد.

قرار است نخستین فعالیت حفاری شرکت خصوصی Moon Express در ماه در ۲۰۲۰ میلادی انجام شود. در سال ۲۰۲۰ محموله‌یی از خاک و صخره‌های ماه از فضا به مقر این شرکت در ایالت فلوریدا امریکا می‌رسد. برخلاف ماموریت‌های فضایی بخش دولتی در امریکا، روسیه و چین انجام شده، صاحبان این شرکت خصوصی قصد فروش خاک ماه را دارند. باب ریچاردز مدیر ارشد اجرایی «مون اکسپرس» می‌گوید: خاک ماه به‌طور حتم به ارزشمند‌ترین و نایاب‌ترین ماده در زمین تبدیل خواهد شد. قصد داریم بخشی از این خاک را به تحقیقات علمی اختصاص دهیم، اما هدف اصلی فروش آن است. مون اکسپرس قصد دارد نخستین شرکتی باشد که دارایی‌های تجاری را از فضا به زمین می‌فرستد. البته چند استارت آپ دیگر نیز مشغول توسعه طرح‌هایی برای اجرای عملیات حفاری در ماه و شهاب سنگ‌ها هستند. این در حالی است که در ماه مقادیر کلانی از نوعی سوخت آینده نگرانه به نام هلیوم ۳ وجود دارد. حجم این ماده به اندازه‌یی است که می‌تواند تقاضای سوخت کره زمین را برای ۳ هزار سال تامین کند البته به شرط آنکه دانشمندان بتوانند فناوری استفاده از آن را بسازند.


MP3 منسوخ شد

گیزمودو| فرمت «MP3» که برای رمزگذاری فایل‌های دیجیتال صوتی به کار می‌رفت، پس از دو دهه منسوخ شد.

فرمت کدگذاری دیجیتالی فایل‌های صوتی «MP3» دو دهه قبل شیوه موسیقی گوش دادن افراد را دگر گون کرد. اما این فرمت اکنون منسوخ شده است. سازنده این فرمت به‌طور رسمی برنامه لیسانس آن را منهدم کرده است. البته تاریخچه مالکیت تاریخی حق امتیاز فناوریMP3 بسیار پیچیده است اما موسسه «فرانهوفر» ادعا می‌کند حق اجازه استفاده از برخی امتیازهای خاص MP3 را به برخی برنامه‌نویسان داده است که خواهان «توزیع یا فروش رمزگشاها و رمزگذارها» برای این نوع فرمت هستند. این اعلامیه درحالی اعلام می‌شود که شرکت مذکور برنامه اعطای لیسانس خود را پایان خواهد داد.


تولید مغز روی تراشه

زد دی نت| دانشمندان ماده‌یی ساخته‌اند که می‌توان روی آن سلول‌های مغزی را رشد داد. این اتفاق تاریخی امکان تولید بخش‌های مصنوعی نورونی با قابلیت به کارگیری در مغز را فراهم می‌کند.

این نوآوری در دانشگاه ملی استرالیا دنبال می‌شود جایی که دانشمندان به دنبال آن هستند تا تحولی بزرگ در فرآیند درمان اختلالات مغزی ایجاد کنند. به باور این دانشمندان، اکنون می‌توان به چشم‌اندازی فکر کرد که در آن امکان ساخت مدارات خاص با بهره‌گیری از سلول‌های مغزی وجود دارد.

این دانشمندان توانسته‌اند سلول‌های مغزی را بر روی نوعی تراشه ویفر نیمه هادی رشد دهند. این فرآیند مبتنی بر الگوی نانوسیم‌ها بوده است. در واقع این ریزساختارها همچون اسکلت داربستی برای رشد سلولهای مغزی عمل می‌کنند. این دستاورد می‌تواند به عنوان پلت فورمی برای مطالعه چگونگی اتصال سلول‌های مغزی به یکدیگر در نظر گرفته شود. دکتر گاتام از دانشکده مهندسی دانشگاه ملی استرالیا که هدایت این پروژه را بر عهده داشته می‌گوید: آنچه که انجام داده‌ایم دریچه‌یی تازه به سوی ساخت پروتزهای نورونی باز می‌کند که می‌توان از آنها برای ترمیم مغزهای آسیب دیده از حوادث، سکته و اختلالات مرتبط با زوال مرکز فرمانده بدن استفاده کرد. دانشگاه ملی استرالیا اعلام کرده که این پروژه نخستین مورد در نوع خود در دنیا به حساب می‌آید که نشان می‌دهد مدارات نورونی رشد داده شده روی داربست‌های ساخته شده از سیم‌های نانویی چگونه عمل می‌کنند.


آغاز پیش ثبت نام «استارت‌آپ»‌‌ها

در الکامپ بیست و سوم

استارت‌آپ‌‌های علاقه‌مند به حضور در سالن الکام استارز می‌توانند از امروز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه پیش ثبت‌نام کنند.

ناصرعلی سعادت رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور با اعلام این خبر، گفت: در الکامپ بیست و یکم 80 استارتاپ با حمایت کامل سازمان به نمایشگاه آمدند پس از آن در الکامپ بیست و دوم 250 استارت‌آپ‌‌ها موفق به حضور در نمایشگاه الکامپ شدند؛ این در شرایطی بود که بیش از 600 استارت‌آپ‌‌ها متقاضی حضور در سالن الکام ­استارز بودند که به دلیل محدودیت فضای اختصاص یافته به الکامپ نتوانستند به الکامپ بیایند. سعادت با تاکید بر اینکه امسال تمام فضای نمایشگاهی به الکامپ اختصاص خواهد یافت و هیچ نمایشگاهی همزمان با الکامپ برگزار نخواهد شد، گفت: بدون تردید سالنی بزرگ‌تر، با امکانات و کیفیت بهتر دراختیار الکام ­استارز قرار خواهد گرفت.

وی با اعلام اینکه یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های نمایشگاه را به الکام استارز اختصاص خواهیم داد، گفت: سالن الکام استارز طبق روال دو سال گذشته با حضور کسب و کارهای نوپا، سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VC) و شتاب‌دهنده‌ها برپا خواهد شد. حمایت سازمان نیز همچنان طبق روال سال‌های گذشته موجود است، اما مبلغ اندکی جهت جلب مشارکت کسب و کارهای نوپایی که در فعالیت خود جدی هستند از آنها اخذ خواهدشد. وی درخصوص طرح سازمان برای یاری رساندن به استارت‌آپ‌‌ها برای یافتن منابع مالی، افزود: تغییراتی در مدل ارائه سخنرانی استارت‌آپ‌‌ها پیش‌بینی شده است. فرصت سخنرانی‌ها در سال گذشته به صورت عام برگزار شد امسال قصد داریم این بخش را تقسیم‌بندی کنیم. برای مثال استارت‌آپ‌‌هایی که می‌خواهند برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر استارت‌آپ‌‌ خود را معرفی کنند یا حتی فرصتی به شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران میدهیم تا استارت‌آپ‌‌های مورد نظرشان را برای سخنرانی اعلام کنند. کسب و کارهای نوپای علاقه‌مند به حضور در نمایشگاه الکامپ بیست و دو که 30 تیر ماه تا 2 مرداد ماه برگزار می‌شود، با مراجعه به سایت elecomstars.irannsr.org می‌توانند، فرم‌های مرتبط را پر کرده و آمادگی خود را اعلام کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر