4روز تا انتخابات

۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۴۲

تلاش برای پاسخگویی به مطالبات مردم

در روزهایی که نیروهای اصولگرا تلاش می‌کنند تا با رسیدن به یک نامزد به وحدت تاکتیکی دست پیدا کنند، روحانی بدون توجه به تاکتیک رقیب تلاش می‌کند تا با طیف وسیع طرفدارانش در استان‌های مختلف درباره امتداد برنامه‌هایش صحبت کند. برنامه‌هایی که می‌توان آنها در چند کلاسه موضوعی طبقه‌بندی کرد؛ اول اینکه روحانی قول داده که با حمایت مردم و رهبری زنجیره تمام تحریم‌های اقتصادی غرب بر علیه کشورمان را باز کند. در مرحله بعدی رییس دولت یازدهم وعده بیکاری تک رقمی را به جوانان و خانواده‌ها داده است و نهایتا اینکه در حوزه سیاست داخلی و حقوق شهروندی از پایان حصر و افزایش آزادی‌های مدنی خبر داده است. اکثر سخنرانی‌های روحانی در رابطه با این موضوعات پردازش می‌شود تا آرام آرام در افکار عمومی جامعه رسوب کند.

بعد از قدرت‌نمایی طرفداران روحانی در تهران، یزد، همدان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، سمنان، اصفهان و... دیروز نوبت به مردم استان‌های آذربایجان شرقی و مازندران رسید که میزبانی از شیخ الرییس اعتدالگرایان را به عهده بگیرند.

روحانی اما در جریان دیدار با جوانان و مردم این استان‌ها حرف‌های مهمی را مطرح کرد که هر کدام از آنها به عنوان یک مطالبه جدی از سوی گروه‌های مرجع اجتماعی اعلام می‌شود. روحانی در پاسخ به این مطالبات از تفاوت دولتی که با 51درصد روی کار آمده است با دولتی که آرای بالای 60تا70درصدی را تجربه می‌کند سخن گفت و مشارکت بالای مردم را رمز دستیابی به این مطالبات فرو خورده برشمرد.


انصراف «قالیباف» به نفع «رییسی»

خبر مهم روز گذشته انتخابات مربوط به انصراف قالیباف از انتخابات به نفع رییسی بود؛ انصرافی که هرچند تحلیلگران و چهره‌های اصلاح‌طلب قبلا از احتمال وقوع آن خبر داده بودند، اما با توجه به اظهارنظرهای تند قالیباف در مناظره‌ها و تاکید موکد وی برای ماندن در صحنه برخی پیش‌بینی می‌کردند که وی تا پایان در صحنه بماند.

ماجرای انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری و قالیباف به نقطه پایان رسید تا رویای پوشیدن ردای ریاست‌جمهوری همچنان برای آقای شهردار یک رویای دور از دسترس باقی بماند. قالیباف اما در بیانیه انصرافش هم مانند روشی که در جریان مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی برگزیده بود، باز به دولت تاخته از همه طرفدارانش خواسته که تمام ابزارهایشان را برای پیروزی رییسی به کار ببندند. بلافاصله پس از انتشار خبر این انصراف، رسانه‌های اصولگرا که در هفته‌های اخیر با تمام ابزارهایشان پروژه تخریب دولت را پیش می‌برند به استقبال این موضوع رفتند و درباره تاثیرگذاری این اتحاد تاکتیکی مطالب مختلفی منتشر کردند. قبل از اعلام خبر انصراف، قالیباف به عنوان آخرین سفر انتخاباتی راهی رشت شد تا آخرین پرده تخریب دولت را قبل از انصرافش اجرا کند. قالیباف با بیان اینکه این دولت برای جذب آرا با سخنان بیهوده ‌مردم را می‌ترساند، گفت: دولت مستقر با آرای بسیار ضعیف روی کار آمد.


پخش مستند تبلیغاتی جهانگیری از شبکه اول سیما

بعد از فراز و نشیب‌های فراوانی که درباره مستند دوم جهانگیری مطرح شد، مستند انتخاباتی «اسحاق جهانگیری» نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه یکشنبه از شبکه اول سیما پخش شد. به گزارش ایرنا، در ابتدای این مستند تبلیغاتی، مادر اسحاق جهانگیری با افتخار به فرزند خود که در برنامه «مناظره» بین 6 نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حاضر بود، نگاه می‌کرد.

جهانگیری در این مناظره در پاسخ به یکی از نامزدها که به حضورش به عنوان کاندیدا در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری معترض بود، اظهارکرد: «اول اینکه من نمی‌دانم شما از کجا این حق را برای خود قائل هستید که برای بنده که سابقه کاری بیشتر و مهم‌تری داشته‌ام، اظهارنظر کنید. به صورت طبیعی، کارم را از دهستان آغاز و سپس در شهرستان و استان به سمت استاندار منصوب شدم و در ادامه وزیر و در حال حاضر نیز معاون اول رییس‌جمهوری هستم.

طبیعی است که اگر بخواهم دنبال مسوولیت جدیدی باشم؛ باید به عنوان کاندیدای رییس جمهوی خودم را در معرض دید مردم قرار دهم، حال چرا شما اینقدر بر آشفته‌اید و ما را به مدیریت 60 سال قبل متهم می‌کنید؟ ما در بهترین دانشگاه‌های داخل کشور درس خوانده‌ایم و حاضریم با افتخار این موضوع را بیان کنیم.»


کلید حل مشکلات اقتصادی دست جوانان است

در روز انصراف قالیباف به نفع رییسی، این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که برای دیدار با طرفدارانش راهی یاسوج شده بود، گفت که کلید حل مشکلات کسب‌وکار، بیکاری و اقتصاد کشور در دست جوانان توانای ملت ایران است. رییسی دیروز در جمع هواداران خود در مصلای یاسوج افزود: یکی از اهداف مهم ما این است که به عقب برنمی‌گردیم، وضع موجود را تحمل نمی‌کنیم بلکه شرایط را به نفع مردم تغییر می‌دهیم.

این نامزد انتخاباتی گفت که این امکان وجود دارد که هر سال به‌صورت میلیونی شغل ایجاد شود اما برخی‌ها می‌گویند نمی‌شود در حالی که برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده که به‌صورت میلیونی شغل ایجاد کند. رییسی گفت که برنامه ششم توسعه را برای نخستین‌بار به جای آنکه دولت برای تصویب به مجلس پیشنهاد بدهد توسط خود مجلس تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است که این امر نشان می‌دهد دولت تصمیم ندارد این برنامه را اجرا کند.

وی اظهار داشت که دولت فعلی اگر نمی‌تواند شغل ایجاد کند چرا دوباره وارد عرصه انتخابات شده است.

نامزد ریاست‌جمهوری همچنین گفت که برجام به یک تعهد برای کشور تبدیل شد و ایران به همه تعهدات خود در این قرارداد عمل کرد در صورتی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر