تهدید حمله سایبری در جهان پابرجاست

۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۳۸

گروه جهان| ظاهرا روند گسترش بدافزاری که در روزهای گذشته رایانه‌های دست‌کم ۱۵۰کشور را هدف حمله قرار داده بود، کند شده است اما طبق گزارش‌های منتشر شده در چین بسیاری از سازمان‌ها هنوز با رایانه‌ها مشکل دارند و بریتانیا هم با وجود دفع حملات سایبری، پیش‌بینی وقوع حملات جدید را هشدار داده است. برخی از دانشگاه‌ها نیز گزارش دادند که سیستم‌های آنها به‌شدت تحت تاثیر این بدافزار قرار گرفته که البته به نظر می‌رسد در بسیاری از موارد، رایانه‌های آسیب‌دیده از سیستم عامل و نرم‌افزارهای قدیمی استفاده می‌کردند. هنوز مشخص نیست که تا چه حد این حمله بدافزاری بر سیستم‌های رایانه‌یی به‌ویژه در بازرهای اروپایی تاثیر داشته است.

در این میان شرکت مایکروسافت اعلام کرد که دولت‌ها باید حمله سایبری اخیر را به عنوان یک هشدار جدی تلقی کنند. خلل‌های نرم‌افزاری که دولت‌ها به آن توجهی نکرده‌اند باعث صدمات گسترده شده است. این حمله ویروسی از یک حفره امنیتی در یکی از نسخه‌های ویندوز مایکروسافت استفاده کرده است. سرویس‌های امنیتی امریکا پیش‌تر این حفره امنیتی را پیدا کرده بودند. مایکروسافت پیش‌تر در واکنش به این حمله گفت از اینکه کاربران نرم‌افزارهایش قربانی این حمله شده‌اند «متاسف» است. این شرکت اعلام کرد که کاربران با به روزرسانی‌های جدیدی که در اختیارشان قرار گرفته، می‌توانند در برابر رخنه‌های احتمالی از خود محافظت کنند.

کارشناسان امنیت اینترنت در مورد احتمال وقوع موجی از حملات سایبری جدید در سراسر جهان در هفته جاری هشدار داده‌اند. به گفته این افراد بسیار متحمل است که این حمله با شروع مجدد فعالیت‌های اداری در آغاز هفته صورت بگیرد. این درحالی است که بیش از ۱۲۵هزار سیستم رایانه‌یی حدود 100کشور جهان روز جمعه هدف حمله نوعی باج‌افزار قرار گرفتند. بریتانیا، روسیه، فرانسه و اسپانیا ازجمله کشورهایی بودند که سازمان‌های دولتی در آنها نیز تحت تاثیر این حمله با اختلالاتی مواجه شدند. در این حمله سایبری یک باج‌افزار، رایانه‌ها را قفل کرد و مانع از دسترسی کاربران به اطلاعات شد. این بدافزار با نمایش پیامی روی صفحه رایانه، درخواست پول اینترنتی(بیتکوین) کرد. راب وینرایت، رییس یوروپل(پلیس اتحادیه اروپا) ضمن هشدار در مورد تهدید فزاینده سایبری اعلام کرد که شمار قربانیان حمله سایبری روز جمعه به ۲۰۰هزار مورد در دست‌کم ۱۵۰کشور رسیده است.

برخی کارشناسان امنیت سایبری معتقدند که هکرها در حمله اخیر از همان نقاط ضعف و کدهای مخربی استفاده کرده‌اند که سازمان امنیت ملی امریکا از آن استفاده می‌کرد. گروهی از هکرها ماه پیش اعلام کرده بودند که کدهای مخرب سازمان امنیت ملی امریکا را دزدیده‌اند. آنها می‌خواستند کدهای مخرب را به حراج بگذارند اما سرانجام آنها را به طور رایگان منتشر کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر