واشنگتن‌پست: ترامپ باید استیضاح شود

۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۳۴

گروه جهان|

گروهی از سناتورهای امریکایی به دونالد ترامپ رییس‌جمهوری این کشور هشدار داده‌اند در صورتی که نوارهای گفت‌وگو با جیمز کومی رییس برکنار شده اف‌بی‌آی را دراختیار دارد، آنها را به کنگره تحویل دهد. این درحالی است که زمزمه‌ها مبنی بر احتمال استیضاح ترامپ بلندتر از همیشه شنیده می‌شود. نشریه ایندیپندنت شانس استیضاح رییس‌جمهوری جنجالی پس از اخراج کومی را 60درصد اعلام کرده است.

دونالد ترامپ هفته گذشته در توییتر خود نوشته بود که جیمز کومی پیش از ارائه هرگونه اطلاعات به رسانه‌ها بهتر است مطمئن شود که نوارهای گفت‌وگوهای او وجود نداشته نباشد. با این حال رییس‌جمهوری امریکا و سخنگوی کاخ سفید تاکنون از رد یا وجود نوارهای گفت‌وگوی منتسب به جیمز کومی خودداری کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته، با تشدید کاهش محبوبیت ترامپ، نشانه‌هایی دیده می‌شود که گروهی از جمهوری‌خواهان سنتی برای حفظ ارزش‌های تشکیلاتی حزب و حفاظت از سرنوشت سیاسی خود از رییس‌جمهور امریکا فاصله می‌گیرند. این طیف از جمهوری‌خواهان آشکارا و پنهانی تصمیم ترامپ برای اخراج کومی را زیر سوال برده و تلاش دارند تا تاثیرات منفی این اقدام جنجالی را به‌گونه‌یی مدیریت کنند.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه، ازجمله کسانی است که ضمن هشدار به ترامپ گفته کاخ سفید باید درباره موضوع وجود یا عدم وجود نوارهای گفت‌وگو ابهام‌زدایی کند. جیمز کومی رییس سابق اف‌بی‌آی هفته گذشته از سوی دونالد ترامپ برکنار شد.

اگرچه کرملین بارها هرگونه مداخله یا تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات ماه نوامبر در امریکا را انکار کرده اما برکناری جیمز کومی آن هم در زمانی که اداره تحت نظر او مشغول تحقیق و بررسی موضوع ارتباط ترامپ-روسیه بود، یک جنجال سیاسی جدید در واشنگتن به راه انداخته است. ترامپ که طرح چنین موضوع را دسیسه دموکرات‌ها برای توجیه شکست در انتخابات می‌داند، گفته جیمز کومی پیش از اخراج به او اطمینان داده که اف‌بی‌آی مشغول تحقیق درباره شخص رییس‌جمهور نیست.

دلیل ابتدایی برکناری وی نحوه رسیدگی به مساله ایمیل‌های هیلاری کلینتون عنوان شده بود. موضوعی که دموکرات‌ها آن را نپذیرفتند و اذعان داشتند که دلیل اخراج وی تحقیقات اف‌بی‌آی درباره رابطه ادعا شده میان ستاد مبارزات انتخاباتی ترامپ و روسیه است. دموکرات‌های امریکا می‌گویند این اقدام ترامپ تلاشی برای مسکوت گذاشتن این تحقیقات بوده است. دموکرات‌ها همچنین در ارتباط با مساله نوارهای گفت‌وگو نیز گفته‌اند که ترامپ باید در این‌ باره شفاف‌سازی کند و در صورتی که چنین نوارهایی وجود ندارد نیز رییس‌جمهوری امریکا باید به علت گمراه کردن، از مردم امریکا عذرخواهی کند. ترامپ هنوز نامزد موردنظر خود را برای ریاست اف‌بی‌آی معرفی نکرده اما وعده داده که فرد موردنظر خود را به‌زودی معرفی خواهد کرد.

کومی، ۵۶ ساله، 4سال پیش و در دولت اوباما به این سمت منصوب شده بود و 6 سال تا پایان دوره کاری او باقی بود.


خطرناک‌تر از رسوایی نیکسون

فضای سیاسی واشنگتن به‌شدت تحت تاثیر اخراج کومی است به‌طوری که یکی از روزنامه‌نگاران افشاگر رسوایی واترگیت گفته، رسوایی دولت ترامپ می‌تواند خطرناک‌تر از رسوایی واترگیت در دوران ریاست‌جمهوری نیکسون باشد. نشریه اکسپرس نوشته، کارل برنشتاین از خبرنگاران سرشناس در افشاگری واترگیت تاکید کرده، ممکن است ترامپ حقایق مربوط به ارتباطش با روسیه و اخراج جیمز کومی را لاپوشانی کرده باشد.

برنشتاین که سابقا از هیلاری کلینتون و جیمز کومی بر سر تحقیقات مرتبط با ایمیل‌ها انتقاد کرده بود، هشدار داده اتهام علیه ترامپ درباره مداخله در روند انتخابات واقعا لحظه خطرناکی است و احتمالا بدتر از رسوایی واترگیت در دهه ۷۰ میلادی است که به استعفای نیکسون منجر شد. در رسوایی واترگیت، نیکسون رییس‌جمهوری وقت امریکا به اف‌بی‌آی، سیا و سرویس درآمد داخلی (IRS) اجازه داده بود فعالیت‌های غیرقانونی ازجمله شنود مکالمات چهره‌های سیاسی را انجام دهند.

آلن لیچمن استاد تاریخ امریکایی نیز که پیروزی ترامپ در انتخابات را پیش‌بینی کرده بود، ادعا کرده اخراج کومی برای استیضاح رییس‌جمهور ایالات‌متحده کافی است. به نوشته ایندیپندنت، لیچمن گفته است: «او اکنون می‌تواند در آستانه استیضاح قرار بگیرد. از نمای بیرونی ترامپ اکنون از قانون در ممنوعیت پذیرش هدایا و مبالغ از دولت‌های خارجی سرپیچی کرده و قوه قضاییه را سردرگم کرده است. نمی‌گویم باید ترامپ را اکنون استیضاح کنیم اما خواهان آغاز تحقیقات برای استیضاح وی هستم. گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ احتمالا تلاش کرده روند قضایی تحقیقات اف‌بی‌آی درباره ارتباط وی با روسیه را دچار اختلال کند و این مساله باید مورد توجه قرار گیرد.»

زمزمه‌های استیضاح ترامپ

واشنگتن اگزماینر نوشته، در واقع رسانه‎های بسیاری با متهم کردن ترامپ به عبور از قانون، علیه او اعلام جرم کرده و او را استیضاح کرده‌اند. اما این فقط رسانه‌ها نیستند که ترامپ را متهم می‌کنند. دموکرات‌ها و نیز برخی جمهوری‌خواهان نیز درباره ارائه دلایلی که در پس این اخراج توسط کاخ سفید ارائه شده، بدگمان هستند، چراکه رییس سابق اف‌بی‌آی یک ماه قبل تصدیق کرده بود که این سازمان در حال بررسی رابطه ستاد انتخاباتی ترامپ با روس‌ها و تبانی احتمالی آنهاست.

نیویورک‌تایمز نیز هفته گذشته نوشته بود که اخراج کومی که تحقیقات جدی را هدایت می‌کرد، می‌توانست باعث پایین کشیدن رییس‌جمهوری شود. فرانس24 هم در تحلیلی با اشاره به افزایش فشارها برای استیضاح ترامپ نوشته: «هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم، اما ترامپ با این کار گور خود را حفر کرد.» نشریه نیویورکر نیز با توجه به اقدامات جنجالی اخیر ترامپ نوشته: «شرایط امروز به مراتب خطرناک‌تر و دشوارتر از آن چیزی است که ملت امریکا 44سال پیش در عصر نیکسون با آن مواجه بود.»

واشنگتن‌پست نیز در گزارشی با عنوان «دلایل لزوم استیضاح ترامپ» نوشته: «وقت آن رسیده که کنگره تحقیقاتی را برای استیضاح ترامپ به دلیل جلوگیری از اجرای عدالت آغاز کند. در این شرایط استیضاح آخرین راه‌حل برای حمایت و حفظ نظام قانون اساسی امریکاست. ما در صورتی می‌توانیم از قانون اساسی کشورمان حمایت کنیم که افراد و کسانی را که به‌دلیل نقض قانون اساسی غیرقابل اعتماد هستند را از نظام اداری و حکومتی کشور حذف کنیم. گرچه پیش‌تر اندرو جانسون با رای کنگره از سمتش برکنار شد یا ریچارد نیکسون برای جلوگیری از برکناری خود استعفا داد اما هیچ رییس‎جمهوری چون ترامپ این‌گونه از موقعیت خود سوءاستفاده نکرده است. واقعیت این است که امروز امریکا با رییس‌جمهوری روبه‌روست که خطری جدی برای نظام حکومتی ایالات‌متحده به شمار می‌رود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر