پیروزی مرکل نوید نظم نوین اروپایی

۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۳۳

گروه جهان| طلا تسلیمی|

آنگلا مرکل با برگزاری هر انتخابات محلی یک قدم به پیروزی در انتخابات سراسری و فعالیت در چهارمین دوره خود در مقام صدراعظم آلمان نزدیک‌تر می‌شود و جدیدترین موفقیت وی هم در این زمینه، شکست سوسیال‌دموکرات‌ها در مقابل حزب اتحاد دموکراتیک مسیحی مرکل در ایالت حائز اهمیت رینه- وستفالیا شمالی در انتخابات روز یک‌شنبه محسوب می‌شود. این درحالی است که پس از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در امریکا بسیاری از تحلیلگران و ناظران، مرکل را نماینده اصلی ارزش‌های غربی می‌دانستند و اکنون پس از پیروزی امانوئل ماکرون میانه‌رو حامی اتحادیه اروپا در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه و از سوی دیگر تلاش‌های بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا انتظار می‌رود که این دو کشور به مهره‌های کلیدی در اروپا و در غرب تبدیل شوند.


پیروزی زودهنگام

طبق نتایج اولیه انتخابات محلی در پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان، حزب اتحاد دموکراتیک مسیحی آنگلا مرکل موفق شده 33درصد از آرا را به خود اختصاص دهد و سوسیال‌دموکرات‌ها هم 31.2درصد از آرا را به دست آورده‌اند که این آمار را می‌توان تا اندازه زیادی به مثابه الگوی نتایج انتخابات فدرال در نظر گرفت که روز 24ماه سپتامبر برگزار می‌شود. براساس این نتایج آراء سوسیال دموکرات‌ها در مقایسه با آخرین انتخاباتی که در سال 2012 برگزار شد حدود 8.6درصد کاهش و در مقابل آرا اتحاد دموکراتیک مسیحی به همان میزان افزایش یافته است. به گزارش«سی‌‌ان‌بی‌سی» شکست سوسیال دموکرات‌ها در ایالات رینه-وستفالیا شمالی ضربه محکمی به مارتین شولتز، رهبر حزب سوسیال دموکرات و رقیب اصلی مرکل محسوب می‌شود چراکه وی امیدوار بود با پیروزی در ایالت محل تولد خودش شانس بیشتری برای شکست مرکل، صدراعظم 12ساله بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا به دست آورد. شولتز اوایل امسال با محبوبیتی ناگهانی مواجه شد و توانست به عنوان جدی‌ترین رقیب مرکل عرض اندام کند. اما نتایج انتخابات یک‌شنبه اثبات کرد که این محبوبیت چندان دوام ‌آوردنی نبوده و حزب مخالف در آلمان از حمایت زیادی برخوردار نیست. ایالات رینه-وستفالیا شمالی با جمعیتی 13میلیون نفری(یک‌پنجم کل جمعیت حائز شرایط رای‌دهی در آلمان) از سال 2010 تاکنون توسط ائتلافی متشکل از حزب سوسیال دموکرات و حزب سبز اداره می‌شد. از این رو شولتز بلافاصله پس از پذیرش شکست حزبش در این ایالت گفت:«امروز روزی دشوار برای سوسیال دموکراسی بود.» انتخابات یک‌شنبه دومین پیروزی حزب اتحاد دموکراتیک مسیحی مرکل بر سوسیال‌دموکرات‌ها در بازه زمانی یک هفته‌یی محسوب می‌شود. حزب مرکل در اتحاد منطقه‌یی مشابهی در ایالت اشلتسویگ-هولشتاین که روز 7ماه مه برگزار شد نیز با کسب 33درصد در مقابل 26.2درصد آرا از حزب شولتز پیشی گرفته بود و این درحالی است که سوسیال دموکرات‌ها یک شکست دیگر را نیز در انتخابات محلی در مقابل رقیب خود تجربه کرده‌اند. کارستن نیکل، معاون بخش تحقیقات موسسه تنو در یادداشتی در این باره گفت:«این مساله برای حزبی که قلب صنعتی کشور را برای نزدیک به نیم قرن تحت کنترل خود داشت یک فاجعه واقعی است. این به معنای پایان تاثیرگذاری شولتز است. کاری که الان باید انجام دهد، این است که کمپین سوسیال دموکرات بر مبنای شخصیت فردی را بار دیگر برای انتخابات بوندشتاگ به اجرا درآورد؛ حزب به تمرکز شدید روی سیاست‌هایی نیاز دارد تا شاید این مساله به تاثیرگذاری سوسیال‌دموکرات‌ها به ورای حوزه‌های رای‌گیری حامی آنها بینجامد.» با این حال پیروزی مرکل نشان می‌دهد که محبوبیت او و توانایی‌هایش در جلب حمایت‌های بیشتر از پیش بر انتخابات بوندشتاگ تاثیر گذاشته و او احتمالا در انتخابات در آن منطقه نیز پیروز خواهد شد.

نظم جدید در اروپا

پس از چندین شکست حزب مرکل در انتخابات ایالتی آلمان در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد که اتحاد دموکراتیک مسیحی محبوبیت تاثیرگذاری خود را از دست داده و بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که در ادامه روند گرایش به پوپولیسم در جهان در سال 2016 آلمان نیز در انتخابات سراسری تغییر رویکرد به سمت احزاب غیرسنتی را شاهد باشد. با این حال پیروزی مارک روت در انتخابات اخیر هلند و پیروزی امانوئل ماکرون جوان در مقابل مارین لوپن در فرانسه احتمال فعالیت مرکل در چهارمین دوره صدراعظمی در آلمان را افزایش می‌دهد. تیموتی ‌اش، کارشناس اقتصادی موسسه مدیریت دارایی بلوبی گفت:«آلمان‌ها به سمت چیزی بازمی‌گردند که می‌دانند بهتر است و علیه پوپولیسم خواهند بود. این داستان سال 2017 است: جنگ متقابل علیه پوپولیسم.»

مرکل بارها از ارزش‌های اروپایی و اتحادیه اروپا دفاع کرده است و در جدیدترین اظهارات خود نیز گفته که از همکاری‌های نزدیک با امانوئل ماکرون استفاده خواهد کرد تا اتحادیه اروپا را احیا کند و آینده جدیدی برای این اتحادیه بسازد. وی در سخنرانی در آخر در مقابل هوادارانش تاکید کرد که آلمان و فرانسه تعاملاتی نزدیک با یکدیگر خواهند داشت و بلوک اتحادیه اروپا را متحول می‌کنند. رییس‌جمهوری جدید فرانسه که مراسم تحلیف او روز یک‌شنبه برگزار شد، تصمیم دارد با هدف احیای پروژه‌های اروپایی بلافاصله به برلین برود و با مرکل صحبت کند. اگرچه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران انتظار داشتند و تصور می‌کردند که موجی از پوپولیسم ضد اتحادیه اروپا در کشورهای اروپایی نیز ظهور کند اما پیروزی ماکرون و افزایش احتمال پیروزی مرکل نگرانی بسیاری را در این زمینه از بین برده است. مرکل پیش‌تر در این باره گفت:«ما هر کاری بتوانیم نه تنها برای کمک به فرانسه بلکه برای شکل‌دهی آینده اروپا با همکاری فرانسه انجام خواهیم داد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر