رقابت برای سلطه انرژی‌های تجدیدپذیر

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۹۷

گروه گوناگون|

این روزها نزدیک به 3‌هزار نماینده در شهر بن آلمان جمع شده‌اند تا مقدمات برگزاری اجلاس جهانی آب‌وهوا را فراهم کنند. این کنفرانس در آغاز ماه نوامبر 2017 در شهر بن برگزار خواهد شد. محور این مذاکرات، تهیه آیین‌نامه‌یی تا پایان سال 2017 است تا با کمک آن، توافق آب‌وهوایی پاریس محقق شود. به گفته کارشناسان، انتظار می‌رود که این کنفرانس نگرانی‌های ایجاد کند؛ چراکه امریکا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولید‌کننده آلاینده در جهان، هنوز این توافق را تایید نکرده است. دونالد ترامپ، در بسیاری از صحبت‌هایش، از خروج امریکا از این پیمان خبر داده است.

در این کنفرانس بین‌المللی که در پاریس برگزار شد، رسیدن به سیاست‌های جهانی برای کاهش گازهای گلخانه‌یی و مقابله با گرمایش روزافزون زمین در دستور کار قرار گرفت. تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین، مشکلات بسیاری را ایجاد کرده که برای کنترل آن، کشورهای بسیاری متعهد شده‌اند تا وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند. همچنین، در بیست‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی آب‌وهوا در پاریس مشخص شد که چین و امریکا از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده دی‌اکسیدکربن در جهان هستند و سهم قابل‌توجهی از آلودگی هوا را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق آخرین گزارش‌های به دست آمده، چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار انرژی در جهان، عملیات جایگزین کردن نیروگاه‌های خورشیدی را در مقابل نیروگاه‌هایی با سوخت زغال‌سنگ، آغاز کرده است. پیش‌تر سازمان ملی انرژی چین اعلام کرده بود که پکن تا سال 2020 در مبلغ قابل‌توجهی در بخش تولید انرژی برق از منابع تجدید‌پذیر سرمایه‌گذاری خواهد کرد. در آخرین آمار به دست آمده، در سال گذشته این کشور در حدود 2 میلیارد دلار، در تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاری کرده است. این هزینه، چین را با اختلاف بسیاری در صدر کشورهایی قرار داده که تعهد کنفرانس بین‌المللی آب‌وهوا را پذیرفته‌اند. این سرمایه‌گذاری که با هدف مقابله با آلودگی هوا صورت گرفته، نشان‌دهنده تلاش پکن برای محدود کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی است. طبق پیش‌بینی‌ها، چین قصد دارد ظرفیت تولید برق از انرژی خورشیدی را به 5برابر افزایش دهد. اتحادیه اروپا نیز با 28 عضو، در حوزه سیاست تغییرات اقلیمی، مدافع جدی مقابله با تغییرات آب و هوایی و عبور از سوخت‌های فسیلی هستند. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، این کشورها در سال 2016 درحدود 1.4میلیارد دلار، در زمینه تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

طبق گزارش‌های به دست آمده، علاوه بر سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ، مبلغ قابل‌توجهی نیز توسط دولت برای پژوهش‌ در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و اجرای پروژه‌های مرتبط هزینه می‌شود.

همان‌طور که در ابتدای گزارش گفته شد، امریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده آلاینده در جهان است. تا سال 2016، امریکا سومین سرمایه‌گذار بزرگ در زمینه تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر بود. طبق آمار، امریکا در سال 2016 در حدود یک‌میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است. این درحالی است که گفته شده دونالد ترامپ، درصدد ایجاد تغییراتی در برنامه‌های حفاظت از محیط‌زیست است. در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که قرار است بودجه آژانس حفاظت محیط‌زیست امریکا به یک‌چهارم کاهش یابد. همچنین به نظر می‌رسد که ترامپ بیش از هر چیز در فکر تقویت کمپانی‌های نفت و گاز امریکاست. بر این اساس، بسیاری از فعالان حفاظت از محیط‌زیست نسبت به خروج از توافق پاریس به دونالد ترامپ هشدار داده‌اند. گفته شده که معاون وزارت حفاظت از محیط‌زیست آلمان گفته است که اگر دولت امریکا بخواهد استفاده از زغال‌سنگ را مجددا در برنامه تولید انرژی خود قرار دهد، باید بتواند این آسیب به محیط‌زیست را در جای دیگری جبران کند که این به نظر بعید می‌رسد. همچنین او معتقد است که خروج امریکا از توافق آب و هوایی پاریس تاثیر زیادی بر نتایج مثبت این توافق نخواهد گذاشت و بقیه کشورها مصمم هستند به مفاد این توافق عمل کنند و حتی اگر امریکا تصمیم به عقب‌نشینی از توافق پاریس بگیرد، در آینده به آن خواهد پیوست.

براساس این گزارش، کشورهای آسیایی (غیر از چین و هند)، سهم اندکی در سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌ از منابع تجدید‌پذیر دارند. مجموع سرمایه‌گذاری این کشورها در سال 2016 در حدود 0.8میلیارد دلار بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر