محکومیت اوپک به 2 برابر کردن کاهش تولید

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۹۳

گروه انرژی|

شمارش معکوس برای برگزاری 172امین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت آغاز شده است. نشستی که همگان انتظار دارند نتیجه‌یی جز تمدید توافق کاهش تولید در پی نداشته باشد. در این میان رسانه‌های غربی که عمدتا وابسته به کشورهای مصرف‌کننده نفت و رقبای تولیدکننده اوپک از جمله ایالات‌متحده هستند، سعی در ایجاد فضای رسانه‌یی برای بی‌فایده نشان دادن تمدید توافق کاهش تولید با شرایط فعلی هستند و اوپکی‌ها را به سمت کاهش هرچه بیشتر تولید خود در ادامه سال تشویق می‌کنند.

در یکی از این موارد، پایگاه خبری بلومبرگ در یادداشتی به قلم «جولیان لی» تحلیلگر سابق مرکز مطالعات جهانی انرژی اوپک را محکوم به دوبرابر کردن کاهش تولید خود کرده است. در این مطلب عنوان شده که اوپکی‌ها اگر به صورت جدی خواستار جهت‌دهی به مازاد ذخایر نفتی هستند، در نشست 25مه ‌مجبور به تصمیم‌گیری در رابطه با اقداماتی فراتر از تمدید توافق فعلی کاهش تولید خود هستند. استناد این تحلیلگر به گزارش ماهانه اخیر اوپک است که روز پنج‌شنبه منتشر و در آن سطح تولید اعضای اوپک در ماه آوریل براساس اعلام منابع ثانویه معادل 31میلیون و 740هزار بشکه در روز اعلام شد. لی معتقد است که اگر این سطح تولید اوپک برای 6‌ماه دیگر تمدید شود، سبب خواهد شد که در نیمه دوم سال، مازاد عرضه نفت با نرخ میانگین 722هزار بشکه در روز کاهش یابد و بدین‌ترتیب در پایان سال، 120میلیون بشکه از ذخایر جهانی نفت کاسته شود. وی اظهار می‌کند که این عدد ممکن است در ظاهر بسیار بزرگ به نظر برسد آما آنچه باید به آن توجه کرد این است که در گزارش اخیر اوپک عنوان شده که در حال حاضر سطح ذخایر نفت OECD به میزان 276میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج‌ساله است.

تحلیلگر بلومبرگ معتقد است که صرف تمدید توافق، به هیچ‌وجه ذخایر جهانی نفت را به میانگین 5ساله خود نزدیک نخواهد کرد. البته جولیان لی معتقد است که اجرای توافق تا بدین‌جای کار بسیار بهتر از آن‌ چیزی که انتظار می‌رفت پیش رفته است. اما نتیجه‌یی که این تحلیلگر از این پایبندی گرفته، جالب‌توجه است. پیش از اجرای توافق تمام رسانه‌های غربی و دراختیار کشورهای مصرف‌کننده متفق‌القول از تردید خود در رابطه با پایبندی اوپکی‌ها به این توافق و شکست آن سخن می‌گفتند اما اکنون که پایبندی بالای 100درصدی اوپکی‌ها به اثبات رسیده است تحلیلگرانی همچون «جولیان لی» آن را دال بر ضعف اساسی توافق کاهش تولید می‌دانند. لی معتقد است که وضعیت بازار پس از احصای پایبندی کامل اوپکی‌ها بیش از هر چیز نشان‌دهنده ضعف این توافق است.

وی به ادامه پایبندی اوپکی‌ها به تعهدات‌شان در صورت تمدید توافق تردید وارد می‌کند و معتقد است بسیاری از تولیدکنندگان کلیدی نفت در اوپک توانستند از طریق تغییر زمان‌بندی برنامه‌های تعمیر و نگهداری در میدان‌های نفتی و پالایشگاه‌ها به اهداف تولیدی خود در سند توافق دست پیدا کنند. از این‌رو تمدید توافق کاهش تولید نیازمند فداکاری و از خودگذشتگی واقعی اوپکی‌هاست و به معنای محدودیت حقیقی تولید و کاهش صادرات خواهد بود.

لی، با ارائه نموداری که در گزارش مشاهده می‌کنید به‌دنبال اثبات این موضوع است که دو برابر کردن کاهش تولید کشورهای اوپک، سبب پایین آمدن سطح ذخایر نفتی خواهد شد اما صرف تمدید توافق این اثربخشی را نخواهد داشت. به گفته وی، تولید نفت امریکای‌شمالی در حال رشد است و نشانه‌هایی نیز از بهبود وضعیت تولید در نیجریه و لیبی به چشم می‌خورد. دپارتمان انرژی ایالات‌متحده در تازه‌ترین گزارش خود، پیش‌بینی‌ها در رابطه با افزایش تولید نفت‌خام در این کشور را باز هم بهبود بخشید. در حال حاضر انتظار می‌رود که تولید نفت‌خام امریکا در پایان سال 2017 با افزایش روزانه 960هزار بشکه‌یی نسبت به سال 2016 مواجه شود. این تحلیلگر بلومبرگ، معتقد است که ارقام منتشر شده توسط خود اوپک نشان‌دهنده این است که این کارتل برای اینکه بتواند بازار را از مازاد ذخایر OECD تهی کند نیازمند این است که از ماه جولای، تولید خود را به سطح 30میلیون و 880هزار بشکه در روز برساند که به معنای کاهش روزانه 900هزار بشکه‌یی نسبت به سطح تولید فعلی است. اما دست ‌یافتن به این هدف باتوجه به حضور کشورهایی همچون لیبی و نیجریه که از اجرای توافق مستثنی شده‌اند و هر دو کشور پس از ماه‌ها دست و پنجه نرم کردن با اختلالات در تولید به‌تازگی در حال بازیابی تولید خود هستند، نیازمند این است که اوپک سطح کاهش تولید خود را بیشتر کند. البته خود جولیان لی نیز در پایان اعتراف می‌کند که نسخه وی در دو برابر کردن کاهش تولید اوپکی‌ها نیز لزوما شفابخش نخواهد بود و این ریسک وجود دارد که اقدامات آنها درنهایت منجر به عرضه بیشتر نفت‌ شیل از سوی ایالات‌متحده باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر