جغرافیای 50 طرح صنعتی

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۸۶

تعادل|

هفته گذشته تکالیف و پروژه‌‌های اولویت‌‌دار صنعتی و معدنی از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور برای اجرا در سال ۱۳۹۶ به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد. براساس این ابلاغیه، «تقویت، توانمندسازی و توسعه بنگاه‌های خرد و متوسط با هدف افزایش صادرات غیرنفتی آنها به میزان 2 میلیارد دلار و راه‌اندازی 50 طرح مهم ملی» به عنوان 2 تکلیف مهم برای اجرا در دستور کار متولیان صنعتی کشور قرار گرفته است. در همین رابطه، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به تشریح جزییات راه‌‌اندازی ۵۰ طرح مهم ملی پرداخت. به گفته حسین ابویی‌مهریزی، جغرافیایی ۵۰ طرح مهم و ملی در قالب پروژه ابلاغ شده امسال در ۲۰ استان کشور است و بالاترین تعداد این طرح‌ها در استان‌های خراسان‌رضوی و کرمان با 6 طرح است. همچنین استان یزد 5 طرح، استان‌های آذربایجان‌شرقی، البرز و همدان هر کدام 4طرح، استان‌های اصفهان، فارس و مرکزی 3طرح و 10 استان دیگر نیز هر کدام یک طرح دارند. حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح‌ها در جواز تاسیس ۱۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است. همچنین با اجرای این ۵۰ طرح، برای ۱۳هزار و 100نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد که ممکن است در زمان بهره‌برداری این ارقام نیز افزایش یابد.


جزئیات اجرای 50 طرح ملی

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در همین راستا، به تشریح جزییات مربوط به دو تکلیف صنعتی سال 96، پرداخت. به گفته حسین ابویی‌مهریزی، یکی از این پروژه‌ها «تقویت، توانمندسازی و توسعه بنگاه‌های خرد و متوسط با هدف افزایش صادرات غیرنفتی آنها به میزان 2میلیارد دلار» با مسوولیت رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و پروژه دوم «تکمیل و راه‌اندازی ۵۰ طرح مهم و ملی» است که براساس حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت در تاریخ بیستم اردیبهشت مسوولیت آن به اینجانب واگذار شده است. این مقام مسوول، «ارتقای توان تولید داخلی، تامین مالی و سرمایه‌گذاری، جذب، توسعه و تعمیق تکنولوژی، تجارت خارجی شامل ‌توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت هدفمند واردات و همچنین اشتغال و توانمند‌سازی نیروی کار» را به‌عنوان 5محور اصلی بسته‌های رونق تولید و اشتغال برای سال 96، برشمرد.

ابویی‌مهریزی گفت: مسوولیت ۴۴ بند از این 5محور به صورت مستقیم برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شده و در چند بند دیگر به‌عنوان همکار با وزارتخانه‌های دیگر همکاری می‌کند. او افزود: در جلساتی که در وزارتخانه داشتیم، مسوول هر بند مشخص شد که این مسوولان باید برنامه اجرایی خود را در چارچوب مشخص شده و نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی، طبق ابلاغیه تدوین کرده و به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه دهند. وی با یادآوری این موضوع که سال گذشته نیز 7پروژه ملی به وزارتخانه ابلاغ شده بود، عنوان کرد: میزان تحقق اهداف پروژه‌های ابلاغ شده، بسیار خوب بود. به عنوان نمونه یکی از پروژه‌های محول شده با مسوولیت اینجانب، تکمیل و راه‌اندازی 5هزار و ۴۰۰طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰درصد به بالا بود که به میزان 5هزار و ۶۹۹ طرح و بیش از رقم تعهد شده در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسید.

ابویی‌مهریزی گفت: پراکندگی جغرافیایی ۵۰طرح مهم و ملی در قالب پروژه ابلاغ شده امسال در ۲۰ استان کشور است و بالاترین تعداد این طرح‌ها در استان‌های خراسان‌رضوی و کرمان با 6طرح است. همچنین استان یزد 5 طرح، استان‌های آذربایجان‌شرقی، البرز و همدان هر کدام 4طرح، استان‌های اصفهان، فارس و مرکزی 3طرح و

10 استان دیگر نیز هر کدام یک طرح دارند. وی حجم سرمایه‌گذاری این طرح‌ها در جواز تاسیس را ۱۹هزار و ۴۰۰میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این ۵۰طرح برای ۱۳هزار و 100 نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد کرد و ممکن است در زمان بهره‌برداری این ارقام نیز افزایش یابد.

ابویی‌مهریزی با تاکید بر این موضوع که با اجرای این طرح‌ها بندهای یک، 2، 3، 6، 10 و ۱۵ از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری، بیش از دیگر بندهای آن محقق می‌شود، افزود: افزایش صادرات غیرنفتی، تامین مواد اولیه برای زنجیره‌های پایین دستی این طرح‌ها، ارتقای درون‌زایی و فراهم‌سازی برون‌گرایی بیشتر، کاهش نیاز به واردات محصولات تولیدی این طرح‌ها، جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش، فراهم‌سازی امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری انجام شده در این طرح‌ها و صنایع پایین‌دستی آنها، از مهم‌ترین نتایج اجرای این ۵۰طرح خواهد بود.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ایجاد حدود ۲۰میلیون تن ظرفیت جدید برای زنجیره فولاد کشور اعم از کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و محصولات فولادی ایجاد شده در چارچوب اجرای این طرح‌ها، گفت: با اجرای این طرح‌ها 5هزار دستگاه به ظرفیت خودروسازی در حوزه خودرو‌های غیرسواری، ۷۰۰ هزار عدد به رینگ خودرو، 2 میلیون تن به ظرفیت سیمان، ۸۹۰هزار تن به ظرفیت واحدهای کانی غیرفلزی و 23.8میلیون تن به ظرفیت صنایع نفت و پتروشیمی که از وزارت صنعت مجوز دارند، اضافه خواهد

شد.

همچنین با بهره‌‌برداری از این طرح‌ها در صنایع سلولزی ۶۵هزار تن، صنایع شیمیایی ۱۲۱هزار تن، صنایع غذایی ۳۷۶هزار تن، صنایع فلزی و آلیاژهای فلزی ۳۷۵هزار تن، ماشین‌سازی و تجهیزات ۱۵هزار دستگاه و ۷۰هزار تن و در صنایع نساجی 5هزار تن مواد اولیه نساجی و 10میلیون مترمربع منسوجات، ظرفیت جدید ایجاد می‌شود.

ابویی‌مهریزی از بهره‌برداری از 5 طرح در فصل بهار و ۱۹طرح در تابستان طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که در این طرح‌های توسعه‌یی 7طرح در پاییز و ۱۹طرح دیگر در زمستان امسال به بهره‌برداری برسند‌. باید اشاره کرد که ۱۴طرح این پروژه در زنجیره فولاد، 7طرح در صنایع غذایی و یک طرح مربوط به صنایع شیمیایی با 2 نوع محصول است. وی اظهار کرد: در حوزه کانی غیرفلزی 5 طرح، نفت، گاز و پتروشیمی 3 طرح، صنایع سیمان 2 طرح، نساجی 3 طرح، سلولزی 2 طرح، خودرو و قطعات خودرو 2 طرح، ماشین‌سازی و تجهیزات 4 طرح و صنایع فلزی و آلیاژهای فلزی 7طرح وجود دارد که مجموع این طرح‌ها ۵۰طرح مهم و ملی موردنظر می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر