خراسان باز لرزید

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۷۵

گروه اقتصاد اجتماعی

در ساعت ۲۲و ۳۰دقیقه شامگاه شنبه ۲۳ اردیبهشت زمین‌لرزه‌یی با قدرت 5.7 ریشتر بجنورد، مرکز خراسان شمالی را لرزاند. این زمین‌لرزه در مرکز پیش‌قلعه از توابع مانه و سملقان بیش از 20کیلومتر دورتر از بجنورد و در عرض شمالی 57.22 و طول شرقی 37.60 رخ داد. نزدیک به یک ساعت طول کشید تا نخستین اخبار از خسارت‌های زلزله از راه برسد. نخستین خبر را مدیرکل بحران استان خراسان شمالی اعلام کرد. حسین عظیمی از تشکیل جلسه شورای مدیریت بحران به ریاست استاندار خراسان شمالی خبر داد و گفت:«زلزله شنبه‌شب بجنورد خسارت جانی نداشته و فقط خرابی منازل مسکونی گزارش شده است. زلزله باعث شده برخی از خانه‌های خشتی و گلی دچار ریزش شوند و شیشه تعدادی از منازل شکسته شود و اکثر مردم به خیابان‌ها بیایند.» او ادامه داد:«بلافاصله پس از این حادثه تیم‌های امدادی، دستگاه‌های خدماتی و انتظامی به محل حادثه اعزام شده و هم‌اکنون در مناطق زلزله‌زده حضور دارند.» او افزود:«پس از وقوع زلزله، برق بخش‌هایی از شهر بجنورد قطع شده و وضعیت آنتن‌دهی تلفن‌های همراه نیز مطلوب نیست.» او در پایان از مردم خواست:«چون احتمال پس‌لرزه وجود دارد، بهتر است که مردم امشب را بیرون از منزل سپری کنند. البته روند لرزه‌ها رو به کاهش بوده و همگی کمتر از 3ریشتر بزرگی داشته‌اند.» چند دقیقه پس از اعلام این خبر، برق مناطقی از بجنورد که همزمان با زلزله قطع شده بود، وصل شد. پس از آن شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به ایسنا گفت: «دقایقی پس از این زمین‌لرزه، تیم‌هایی از هلال احمر به محل حادثه اعزام شده و عملیات جست‌وجو و نجات را آغاز کردند. این تیم‌ها از شهرستان‌های سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی به محل اعزام شده‌اند. تیم‌های آنست نیز در راه منطقه‌اند.» او ادامه داد:«برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که تا شعاع 20کیلومتری کانون زمین‌لرزه حدود 3هزار و 100نفر ساکن هستند.» او افزود:«گزارش‌های اولیه حاکی از تخریب و وارد شدن خسارات به برخی از واحدها در روستاهای لنگر، بیدک، قصر قجر و قوربور است.»


2 نفر فوت شدند

زلزله بعدی ساعت ۷و ۲۹دقیقه صبح دیروز رخ داد؛ زمین‌لرزه‌یی با قدرت 3.5ریشتر در عمق 8 کیلومتری از زمین بار دیگر بجنورد را لرزاند. پس از آن افشین علیخانی، مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر از مصون ماندن زیرساخت‌های درمانی این مناطق از آسیب زلزله خبر داد و گفت:«به حدود ١٥٠نفر از مجروحان خدمات سرپایی ارائه شد.» نخستین آمار تلفات زلزله را محمدرضا صالحی، استاندار خراسان شمالی بعدازظهر دیروز اعلام کرد. او گفت:«بر اثر این حادثه ۴۰۰مصدوم و ۲فوتی داشتیم و به حدود ۲۰روستا آسیب و خساراتی به ابنیه وارد شد. همچنین طبق گزارش‌های رسیده تا این لحظه، برخی روستاها تا 40 درصد تخریب شده‌اند.» او ادامه داد:«تمام شرکت‌های آب، برق، گاز و مخابرات خراسان شمالی در آماده‌باش هستند. برخی روستاها متاسفانه به علت وقوع زلزله، نشتی گاز داشته‌اند که طبق هماهنگی‌های انجام شده، گاز 11 روستا قطع شده است. اما مشکلی در قطعی آب و برق نداشته‌ایم.» علی‌اصغر بدیعی‌مقدم، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌یی خراسان شمالی هم گفت: «آوارهای ریزش کوه ناشی از وقوع زمین‌لرزه شنبه شب در 12محور این استان پاکسازی شده است.»

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خراسان‌ شمالی نیز از اسکان اضطراری 615 خانوار در روستاهای زلزله‌زده استان خبر داد. حسن شکوری‌نسب گفت: «تاکنون 615 خانوار در مناطق زلزله‌زده استان اسکان اضطراری یافته‌اند.» او ادامه داد:«یک هزار و 200تخته پتو و یک هزار تخته موکت بین خانوارهای زلزله‌زده توزیع شده است.» او افزود:«کار امداد و نجات در روستاهای زلزله‌زده به اتمام رسیده است. طی شب گذشته 40تیم امداد و نجات به روستاهای زلزله‌‎زده همانند لنگر، قصر قجر، بیدک، پسرکانلو اعزام شده‌اند. تغذیه اضطراری روستاییان نیز در مناطق زلزله‌زده در دستور کار قرار دارد. تاکنون 4تیم واکنش سریع از استان گلستان، 3تیم امداد و نجات از استان سمنان و 3تیم آنست برای تسریع در امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده استان اعزام شدند.»


امداد بیمه

به دنبال وقوع این زلزله، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نمایندگی از رییس جمهور از مناطق زلزله زده استان خراسان شمالی بازدید کرد. ربیعی ضمن بازدید از روستای قصر قجر و دلجویی از حادثه‌دیدگان، از مسوولان اجرایی خواست تا در رسیدگی به امور زلزله‌زدگان سرعت عمل داشته باشند. او همچنین خواستار ارسال مواد غذایی به روستاهای زلزله زده این استان شد. همچنین، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با صدور پیامی با تسلیت و ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان این حادثه بر آمادگی مراکز درمانی تامین اجتماعی خراسان شمالی و استان‌های همجوار برای خدمت‌رسانی به آسیب دیدگان همچنین حمایت از بیمه‌شدگان و کارگاه‌های آسیب دیده در این حادثه تاکید کرد. از دیگر سو، معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که تمامی واحدهای مسکونی در روستاهای استان خراسان شمالی با پیگیری دولت تحت پوشش بیمه بوده‌اند و بیمه، خسارات ناشی از زلزله دیشب را نیز پرداخت خواهد کرد. محمدفرید لطیفی ادامه داد:«سال گذشته تمامی اقدامات قانونی مربوط به بیمه واحدهای مسکونی در تمامی روستاهای خراسان شمالی به اتمام رسید و تمامی این واحدها تحت پوشش بیمه درآمدند. این اقدام با پیگیری دولت و استانداری انجام شد.» او با اشاره به نقاط آسیب دیده در بافت شهری نیز افزود:«مطمئن نیستم در بافت شهری نیز طرح بیمه سراسری اجرا شده یا خیر. اما اگر اجرا هم نشده باشد از سوی دولت تامین اعتبار می‎‌شود و علاوه بر 60 میلیون ریال وام بلاعوضی که به آنان تعلق می‌گیرد، 300میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود5 درصد و بازپرداخت 15ساله نیز به آنان تعلق خواهد گرفت.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر