اخبار

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۶۳

واکاوی عملکرد تجهیز گمرک در دولت یازدهم

گمرک ایران در گزارشی با ترسیم وضعیت این سازمان در قبل و بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم به ادعای یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری نسبت به تجهیز نبودن این سازمان به سامانه‌های پیشرفته پاسخ داد.

در این گزارش آمده است که پیش از شروع دولت یازدهم و اجرای اقدام‌های لازم در راستای استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه، وضعیت قبلی سازمان به دلیل به‌کارگیری فرآیندهای سنتی و استفاده از سامانه‌های جزیره‌یی با موانع و مشکلات متعددی دست به گریبان بود.

نبود امکان بررسی سیستمی بدهی، تعهدات و معوقات اظهارکننده از جمله وجود بدهی ماده 7 منجر به مطالبات معوق منتهی به سال 1392 بالغ بر 1209میلیارد تومان و بدهی معوق شرکت‌های بیمه‌گر به گمرک به دلیل نبود نظارت مکانیزه به میزان 150میلیارد تومان که پیش از این به صورت نیمه مکانیزه و با دخالت انسان کنترل می‌شد و امکان جعل یا تخلف قابل ملاحظه‌یی برای آن وجود داشت.

نبود امکان تبادل الکترونیک اطلاعات گمرکات مبدا و مقصد به دلیل نبود سیستم و تعطیلی سامانه‌های مکانیزه برای فراهم کردن بستر تبادل اطلاعات برخط و نبود استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌های ردیابی محموله (ایکس‌ری-GPS) در رویه ترانزیت منجر به وجود 480هزار ردیف بلاتکلیف کامیون‌های ترانزیتی شده بود.

صدور اسناد کاغذی از جمله پروانه سبز گمرکی به عنوان اسناد مثبته گمرکی برای محموله‌های قاچاق به دفعات مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت و به دستگاه‌های نظارتی ارائه می‌شد و گزارش‌های متعددی دال بر تکثیر، سرقت پروانه، سوءاستفاده و جعل اسناد وجود داشت.

کاهش دقت و نظارت بر حسن اجرای امور و ضعف در امکان ارائه گزارش‌های مدیریتی برای اخذ تصمیمات کلان از سایر مشکلات گمرک تا پیش از الکترونیکی شدن امور بوده است. نبود کنترل و محاسبه خودکار وصولی‌های گمرک، با توجه به نبود امکان پرداخت الکترونیک و اتصال مستقیم به بانک، کنترل ورودی و خروجی به همه حساب‌های گمرک و وجوه سرگردان را با پروسه طولانی و بعضا با مشکل روبه‌رو می‌کرد.

در ادامه این گزارش به اقداماتی که در حوزه گمرک در طول دولت یازدهم صورت گرفته، اشاره شده است. طراحی و پیاده‌سازی سامانه جامع و یکپارچه گمرک الکترونیک؛ با هدف افزایش سرعت و کاهش هزینه تجارت خارجی رسمی و افزایش شفافیت و دقت در انجام تشریفات گمرکی، انجام کنترل‌های الکترونیکی از مبدا حمل کالا با اخذ اطلاعات حمل کالا از مبدا به صورت الکترونیکی و سایر اطلاعات مرتبط با کالا از جمله بازرسی کالا در مبدا و گواهی مبدا قبل از ورود کالا به کشور و تجهیز گمرکات مهم و مرزی کشور به دستگاه‌های پیشرفته کنترلی ازجمله دستگاه ایکس‌ری، پلمب الکترونیک، دستگاه ردیاب ماهواره‌یی از جمله اقداماتی است که به آن اشاره شده است. این گزارش همچنین به طراحی و پیاده‌سازی پنجره واحد تجارت فرامرزی؛ با هدف افزایش هماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط و کاهش هزینه‌ها و زمان لازم برای انجام این هماهنگی‌ها به عنوان دستاوردهای گمرک در دولت یازدهم اشاره کرده است.

همچنین در این گزارش آمده است که ارتقای کمی و کیفی مبارزه با پولشویی به عنوان اقدام اساسی در ایجاد اختلال در فرآیند گردش مالی قاچاق کالا چه از مبادی رسمی و چه از مبادی غیررسمی؛ با هدف افزایش هزینه‌های تجارت خارجی غیرقانونی صورت گرفته است. این امر از خروج ارز تخصیصی و واردنشدن کالا به کشور جلوگیری کرد. در گذشته با توجه به نبود سامانه و ارتباط گمرک با بانک مرکزی امکان تخصیص و پرداخت ارز برای واردات و وارد نشدن کالای مربوطه به وفور قابل تصور بود.


سیاست‌های اقتصادی پیشین مولد نابرابری

یک اقتصاددان با بیان اینکه سیاست‌های اقتصادی مسوول اصلی بحران‌های اقتصادی کشور هستند، گفت: امروز با پدیده‌هایی همچون کودک و زن خیابانی، ‌کارتن‌خوابی و... مواجه هستیم که همه اینها محصول سیاست‌های تعدیل ساختاری به ‌ویژه بعد از جنگ تحمیلی در ایران هستند.

به گزارش ایسنا، حسین راغفر در نشست «در متن شهر یا در شورای شهر؟» گفت: نگرانی‌های من فراتر از نگرانی برای شهر تهران است بلکه من نگران برای ایران هستم و سیاست‌های اقتصادی را علت اصلی بحران‌های اقتصادی و مسائل کشور می‌دانم.

وی در ادامه به جهانی شدن اقتصاد و سیاست‌های نئولیبرالیسم اشاره کرد و گفت: پدیده‌هایی همچون کودک و زن خیابانی و کارتن‌خوابی و... پدیده‌های امریکای لاتین هستند که امروز جامعه ما با آنها درگیر است و بسیاری از این پدیده‌ها از سال 70 به دنبال اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری در ایران ایجاد شدند و درحال حاضر نیز شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی با یک شتاب مضاعف در سطح کشور هستیم که علت اصلی آنها سیاست‌های اقتصادی هستند که مولد نابرابری و فقر می‌شوند.

این اقتصاددان در ادامه با بیان اینکه فقر ناامنی‌های زیادی را ایجاد می‌کند، گفت: به ویژه در دهه‌های اخیر و در پی جهانی شدن اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی نئولیبرال در کشور و گسترده شدن آنها فقر نیز افزایش یافته است.

راغفر در ادامه با بیان اینکه درحال حاضر نابرابری، فقر و فساد تولید می‌شود، گفت: برای حل مسائل باید به ریشه‌ها بپردازیم و باید بدانیم در چه وضعیتی هستیم و به چه سمتی حرکت می‌کنیم. وی تصریح کرد: معتقدم جامعه ما به سمت سائوپائولویی شدن پیش می‌رود و سائوپائولو شهری است که در کل جهان مظهر نابرابری بوده و بخش‌هایی از آن با دیوار از یکدیگر جدا شده‌اند.

وی ادامه داد: در سائوپائولو بخش‌هایی که طبقات برخوردار در آنها زندگی می‌کنند کاملا از بخش طبقه دوزخیان زمین جدا بوده و غالب شهر فقرایی هستند که به دلیل فقرشان در گروه‌های جرم و جرایم سازمان یافته قرار گرفته‌اند و بخش مرفه برای ورود به بخش محروم از خودروهای ضدگلوله استفاده می‌کنند.

راغفر ادامه داد: تردد در سطح شهر برای گروه‌های برخوردار در جامعه سائوپائولو بسیار ناامن است و در این جامعه امنیت نخستین قربانی است و حتی نیروی انتظامی و پلیس نیز به علت گسترش فقر و ناامنی قادر به کنترل اوضاع نبوده و خودش نیز عمدتا از طبقات محروم جامعه سر برآورده، حقوق ناچیزی می‌گیرند و حاضر نیستند جانشان را در راه منافع مافیای مواد مخدر، تجارت انسان و... از دست بدهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر